چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
منسوج زربفت مضجع شریف رونمایی شد

منسوج زربفت مضجع شریف رضوی با قدمت 400 ساله در یکصد و بیست‌و‌هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، در این مراسم که در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد، آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و نماینده ولی فقیه در استان قم گفت: میراث فرهنگی و شیعی موجود در آستان قدس رضوی امانتی است که برای ماندگاری، نیازمند کارهای پژوهشی است. 
 
معرفی میراث فرهنگی؛ راهی برای صدور فرهنگ به دیگر سرزمین‌ها
آیت‌الله سعیدی این پژوهش‌ها را نشان از انجام کارهای فنی باارزش دانست و ادامه داد: آگاه‌سازی مردم بر ارزش این میراث، وظیفه‌ اهل پژوهش است. 

وی، یکی از ابعاد صدور فرهنگ به دیگر سرزمین‌ها را نشان دادن این آثار نفیس برشمرد و بر معرفی این میراث شیعه که امانتی نزد نسل حاضر است تاکید کرد. 

وی همچنین با اشاره به آیه 31 سوره اعراف، مخاطبان این آیه را تمامی انسان‌ها در تمامی اعصار و دوران‌ها با آیین و نژادهای گوناگون عنوان کرد و افزود: خداوند در این آیه دعوت می‌کند بندگان در هنگام حضور در محل عبادت با زینت باشند و حرم‌های شریف یکی از مصادیق این آیه شریف است.

نماینده ولی فقیه در قم ضمن تاکید بر معرفی این میراث ارزشمند به مردم گفت: اقدام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اهدای آنچه به ایشان هدیه می‌شود را عملی در راه نشان دادن این زینت برشمرد.

اطمینان اهدا کنندگان آثار فرهنگی به موزه‌های رضوی
حجت الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم به ساخت بنای با شکوه موزه در متراژ 23 هزار متر مربع برای انتقال آثار نفیس و با ارزش موزه فعلی حرم مطهر به این مکان اشاره کرد و ترویج فرهنگ وقف، تحقیق و پژوهش و پیاده‌سازی نیت واقفان را از اموری برشمرد که موزه‌های رضوی بر آن اهتمام دارد. 

وی تصریح کرد: طی مدت برگزاری برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قریب به 1300 اثر با قیمت تقریبی 38 میلیارد تومان به این مجموعه اهدا شده است که این نشان از ایجاد اطمینان خاطر نزد صاحبان این اشیای فرهنگی است. 

حفظ هنر اصیل ایرانی در کارگاه‌های بافندگی رضوی
زهرا محسنی، چهره ماندگار میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم پیرامون منسوج نفیس زربفت وقفی شاه سلیمان صفوی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی، زربفت را هنری با قدمتی پیش از اسلام عنوان کرد که بعد از ظهور اسلام  هنرمندان خلاق تغییراتی در این صنایع دارند تا در دوارن اسلام نیز این هنر خودنمایی کند. 

این چهره ماندگار میراث فرهنگی، در توضیح هنر زربفت، آن را پارچه‌ای متشکل از دو ماده ابریشم و گلابتون عنوان کرد و گفت: گلابتون نخی مرکب از آلیاژ طلایی که به دور ابریشم تابیده شده که این نخ در دوره صفویه 50 درصد طلا و 50 درصد نقره داشته است. 

وی عرض یک متر برای این منسوج زربفت را یکی از دلایل ارزشمندی این اثر عنوان کرد که در حالت معمول عرض منسوج از 45 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.  

محسنی تصریح کرد: آستان قدس رضوی منسوجاتی دارد که در دنیا بی‌نظیر بوده و می‌تواند به صورت جداگانه به نمایش این منسوجات اقدام کند. 

وی پیشنهاد کرد با ایجاد کارگاه زربفت در کارگاه‌های فرش آستان قدس رضوی در حفظ این هنر ارزشمند اصیل ایرانی تلاش شود. 

در ادامه این مراسم از منسوج زربفت «شدّه پوش» مضجع شریف امام رضا(ع) با قدمت 400 سال، اهدایی شاه سلیمان صفوی رونمایی به عمل آمد. 

این منسوج زربفت نفیس در ابعاد 101در314 سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده که در سال 1080 قمری، 1048 شمسی بافته شده است. 

در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه، شعائر شیعی دیده می‌شود که در بخشی از آن در قالب شعر «کرد نذر مشهد شاه رضا، شدّه از روی اخلاص تمام، کرد طاهر بهر تاریخ رقم، از سلیمان شَدّه شد وقف امام 1080» تاریخ اثر، نام واقف و بافنده دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها