یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
با گرانی کتاب چه کنیم؟

این روزها در میانه رشد سرسام آور قیمت‌ها، کتاب هم هر روز گران و گرانتر می‌شود. شاید بتوان از خیلی چیزها به دلیل گرانی چشم پوشید، اما آیا می توان کتاب هم نخرید؟ جواب به این سوال یک «نه» بزرگ است. خوب می دانیم که نخواندن می تواند مضرات جبران‌ناپذیری برای ما و نسل‌های بعدی جامعه ایران داشته باشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ این روزها در میانه رشد سرسام آور قیمت‌ها، کتاب هم هر روز گران و گرانتر می‌شود. شاید بتوان از خیلی چیزها به دلیل گرانی چشم پوشید، اما آیا می توان کتاب هم نخرید؟ جواب به این سوال یک "نه" بزرگ است. خوب می دانیم که نخواندن می تواند مضرات جبران‌ناپذیری برای ما و نسل‌های بعدی جامعه ایران داشته باشد. همانطور که بدون آب و غذا نمی‌توان زندگی کرد، دوری از کتاب هم باعث نوعی از رخوت ذهنی و سطحی شدن می شود. اما از سوی دیگر هزینه‌های زندگی گران و تهیه این کالای فرهنگی روز به روز برای خانواده‌ها سخت تر می‌شود. در نوشته حاضر قصد داریم دلایل خود را مبنی بر اینکه کتاب دست دوم یک راه کار خوب در شرایط حاضر است بررسی کنیم.
محتوای کتاب ها هیچ وقت دست دوم نمی‌شوند. ما کتاب‌ها را خریداری می‌کنیم تا در یک سفر ذهنی با نویسنده آن همراه شویم و جملات نوشته شده بر صفحات آنرا درک کنیم و از آن یاد بگیریم. این جملات و نوشتارها با خوانده شدن دچار تغییری در کیفیت خود نمی‌شوند. بهتر بگویم: در کتاب نو همان نوشته شده که در کتاب دست دو.
 
چرا کتاب دست دوم نخریم؟
خیلی ها به هر دلیلی علاقه‌ای به خواندن کتاب دست دوم ندارند. اما خیلی ها هم در مورد این موضوع دو دل شده اند. آنها مزایای زیادی در کتاب دست دوم می بینند و در اطراف خود آشنایانی را می بینند که به خرید کتاب دست دوم روی آورده اند، اما هنوز شک دارند. یا بهتر بگویم هنوز نگرانند. معمولا این نگرانی ها از دو دسته اند:
بعضی ها فکر می‌کنند خرید کتاب دست دوم کار بی کلاسی است. اگرچه خودشان دوست دارند که کتاب مناسب و ارزان دست دوم بخرند اما نگرانند که دیگران در موردشان چه فکری می کنند. آنها نگرانند که دیگران قضاوتشان بکنند و به آنها برچسب هایی همچون خسیس بزنند.
گاهی کتاب‌های دست دوم کیفیت ظاهری مناسبی ندارند و یا صفحاتی از آنها جدا شد است. فرض کنید رسیده اید به جای حساس داستان که ناگهان متوجه می‌شوید که کتاب چند صفحه اش پاره شده و شما قسمت مهمی از داستان را از دست خواهید داد. بله، هیچ چیزی بیشتر از این نمی تواند آزار دهنده باشد. گاهی مواقع هم خط کشی ها و یادداشت نویسی‌های زیاد می توانند مانع خواندن کتاب شوند.

در مورد نکته اول باید بگوییم که اتفاقا اهمیت دادن به الگوی مصرف و استفاده کردن دوباره  از اجناس نشانه‌ی فرهنگ و کلاس است. این روزها ریخت و پاش کردن و بیهوده مصرف کردن در کشور‌های توسعه یافته جلوه بدی پیدا کرده (البته نه در فیلم های هالییودی و اینستاگرام). در این جوامع افراد سعی می‌کنند اثرات الگوی مصرف اشتباه را برروی کره خاکی و محیط زیست جدی بگیرند و تا آنجا که می توانند در زندگی و نوع مصرف خود تجدید نظر کنند تا ردپای کمتری از خود در محیط زیست به جای بگذارند.

در مورد نکته دوم هم باید بگویم: این موضوع تا پیش از این نگرانی من هم بود. اما این نگرانی من مدتی است که با استفاده از فروشگاه آنلاین کتاب دست دوم چوبک حل شده. در چند بار اخیر که کتاب هایم را از آن ها تهیه کردم تمامی کتاب‌ها از نظر ظاهری کاملا سالم و مطابق توضیحات نوشته شده در سایت بود. آنها برای تمامی کتاب‌های خود ضمانت کیفیت در نظر گرفته‌اند و می توان با خیال راحت و مطمئن کتاب های دست دوم را از آنها تهیه کرد.

چرا کتاب دست دوم بخریم؟
دلایل مختلفی را می توان برای خرید کتاب دست دوم نام برد:
 کتاب نو گران است. ناشران، نبود کاغذ و بالا رفتن هزینه‌های جانبی را علت عمده افزایش قیمت کتاب می‌دانند. گرانی کار را برای مخاطبان کتاب بسیار دشوار کرده. کتاب‌های دست دوم قیمت‌های پایین‌تری دارند و می توان آنها را با نصف قیمت کتاب نو خرید.

کتاب دست دوم دوستدار محیط زیست است. نکته‌ای که اهمیت فراوانی دارد و باید آنرا جدی گرفت. در تولید کتاب‌های کاغذی منابع طبیعی زیادی به کار گرفته می‌شوند ازجمله چوب درختان، آب و مواد شیمیایی که می توانند در نهایت موجب آسیب رسیدن به خاک و زمین شوند. همینطور برای حمل و نقل این کتاب‌ها میزان زیادی سوخت و انرژی های دیگر مصرف می شود. این در صورتی است که هرکدام از ما در کتابخانه مان کتاب‌هایی داریم که پس از یکبار خواندن احتمالا هیچگاه به سراغشان نخواهیم رفت. برای چاپ مجدد همین کتاب احتمالا درخت تنومند دیگری به زمین خواهد افتاد.

با استفاده از کتاب های دست دوم ما هم عضوی از یک تاریخچه مشترک می‌شویم. کتاب‌های دست دوم هرکدامشان داستانی پشت سرشان است. این‌ها قبل از ما هم خواننده داشته‌اند و افرادی به غیر از ما با آن‌ها همسفر شده‌اند. به نظر من همین موضوع مطالعه کتاب دست دوم را شیرین‌تر می‌کند. شاید در گوشه و کنار این کتاب‌ها یادداشتهایی بیابید که شما را در فهم جملات آن یاری کند.
کتاب های نو بوی خاصی نمی‌دهند، اما کتاب های دست دوم واقعاً بوی کتاب می‌دهند. بوی کاغذ و کتابی که در طول سالیان جا افتاده و اکنون تبدیل به رایحه‌ای دلنشین شده است.
اینها فقط چند نکته کوتاه و خلاصه در مورد مزایای خرید کتاب‌های دست دوم بود. به این لیست می توان موارد زیادی را اضافه کرد.



راه‌های تهیه کتاب دست دوم
در تهران اگر در اطراف میدان انقلاب و روبروی دانشگاه تهران قدمی بزنید خواسته یا ناخواسته با کتابفروشی‌های دست دوم متعددی روبروی می شوید. به نظر می رسد که بازار این کتابفروشی‌ها در چند سال اخیر  رونق گرفته است. کتابفروشی‌های کوچک و بزرگی که برخی بیشتر روی کتاب‌های قدیمی و نایاب تمرکز دارند و برخی دیگر هم بروی کتاب‌های جدیدتر. برخی از این کتابفروشی‌ها حتی فقط کتاب دست دوم دانشگاهی و کنکور می فروشند و برخی دیگر بیشتر کتاب‌های دست دوم مذهبی. کافی است که در میان قفسه‌های این کتابفروشی‌ها چرخی بزنید تا ببینید چه حال هوای خوبی به شما می‌دهند. در شهر‌های بزرگ و مراکز استان ها هم که حتما کتابفروشی‌های دست دوم مثل تهران وجود دارد.

راه دیگری که این روزها رشد فراوانی داشته است تهیه کتاب دست دوم از سایت های اینترنتی است. فروشگاه های آنلاین کتاب دست دوم قدرت انتخاب بالایی به ما می‌دهند. علاوه بر این، جستجو کردن در این سایت‌ها کار بسیار راحتی است و فقط کافی است که نام کتابی را که به دنبالش هستید در این سایت ها وارد کنید. توصیه ما خرید از سایت‌هایی است که پشتیبانی خوبی دارند و کیفیت کتابهایشان را تضمین می‌کنند. در اینصورت اگر از کیفیت کتابی که خریده اید راضی نبودید می توانید آنرا به راحتی مرجوع کنید.
 
در این نوشته مزایا و معایب خرید کتاب دست دوم را بیان کردیم. بازار رو به رشد کتاب‌های دست دوم در ایران هنوز جای پیش رفت فراوانی دارد. اما داده ها نشان می‌دهد که به خصوص نسل جوان به استفاده از کتاب دست دوم رو آورده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم خرید و فروش کتاب دست دوم روز به روز بیشتر خواهد شد. پس اگر هنوز در مورد خرید کتاب دست دوم شک دارید توصیه می کنیم که آنرا یکبار امتحان کنید. شاید شما هم مثل خیلی ها تجربه خوبی از خرید کتاب دست دوم پیدا کردید. تجربه ای که با استفاده از سایت هایی مثل چوبک به آدرس chooback.com تضمین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها