سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
جلد اول از مجموعه خاطرات شهدای بندر ماهشر منتشر شد

کتاب خاطرات سردار شهید محمود رئیس قنواتی توسط عادل شیرالی و خانم نرگس شامحمدی گردآوری و تنظیم شده و مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت آن را در ۱۸۰ صفحه چهار رنگ در قطع رقعی با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر نموده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب خاطرات سردار شهید محمود رئیس قنواتی توسط عادل شیرالی و خانم نرگس شامحمدی گردآوری و تنظیم شده و مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت آن را در ۱۸۰ صفحه چهار رنگ در قطع رقعی با قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر نموده است.

کتاب خاطرات سردار شهید محمود رئیس قنواتی متولد بندرماهشهر و فرمانده گردان شهدای بندرماهشهر است. او در عملیات فتح‌المبین به شهادت رسید.

خاطرات سردار شهید محمود رئیس قنواتی
محمود در دفترجه خاطراتش حوادثی را که ماه‌های آذر و دی ۱۳۵۹ در جاده آبادان ـ ماهشهر (جبهه ماهشهر) مشاهده کرده به رشته تحریر درآورده است. محمود توانسته شرح بسیار خوب از وضعیت خط دفاعی و امکانات رزمندگان در مقابل دشمن بعثی که آبادان را به معاصره درآورده بود بدهد. کتاب «خاطرات شهید محمود رئیس قنواتی» از این منظر که وضعیت بخشی از جبهه را روایت می‌کند بسیار ارزشمند است.

آشنایی با شهید محمود رئیس قنواتی
محمود رئیس ‌قنواتی، فرزند محراب، در سال ۱۳۴۰ در روستای حسین ‌آباد، از توابع شهرستان هندیجان استان خوزستان، به دنیا آمد. هشت ماه از بهار زندگی محمود نگذشته بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند و سرپرستی محمود و مادرش را پدر بزرگش، عبد ابوعلی، به عهده گرفت.

بخشی از زندگی سردار قنواتی
مادر محمود علاوه بر اینکه از حمایت پدرش برخوردار بود، برای اداره بهتر زندگی خیاطی می­کرد. محمود تا هشت سالگی در حسین ‌آباد بود تا اینکه به اصرار دایی­‌اش، رستم ابوعلی، که کارآموز آموزشگاه حرفه‌ای شرکت نفت در امیدیه بود، به اتفاق مادر به امیدیه رفتند. او تا سوم دبستان را در امیدیه درس خواند ولی به سبب انتقال دایی‌اش به آبادان، همراه با مادرش دوباره به روستای حسین ‌آباد نقل مکان کردند. او برای ادامه تحصیل به ماهشهر رفت و در ماهشهر تحت سرپرستی دایی‌اش بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، او که اکنون دانش‌‌آموز سال دوم راهنمایی بود، در نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی شروع به فعالیت ‌کرد و با شروع جنگ تحمیلی، عضو بسیج ماهشهر شد.

محمود به ‌رغم سن کم و با اصرار فراوان، عازم جبهه گردید و در عملیات شکست حصر آبادان مجروح شد. بعد از بهبودی دیگربار راهی منطقه عملیاتی سوسنگرد شد و در عملیات طریق­‌القدس نیز شرکت کرد. او در عملیات فتح­‌المبین، در حالی که فرماندهی گردان شهدای ماهشهر را برعهده داشت، راهی شوش شد و سرانجام در دوم فروردین ۱۳۶۱، بر اثر اصابت گلوله تک تیرانداز دشمن بعثی به گلویش، در تپه ‌سبز شوش، به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها