یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کتابخانه مجلس 4000 جلد کتاب از نمایشگاه کتاب تهران خریداری کرد

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس از خرید 4000 جلد کتاب از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،علی اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس گفت: این کتابخانه 3800 جلد کتاب به ارزش 500 میلیون تومان از ناشران داخلی و 143 عنوان کتاب لاتین و تعداد محدودی آثار عربی را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری کرده است. این کتابخانه همچنین با دریافت 220 جلد کتاب فارسی و عربی به ارزش 35 میلیون تومان از طریق مبادله، منابع خود را ارتقا داده است. 

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس، اظهار کرد: کتابخانه مجلس پس از دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از  فرصت برگزاری این رویداد فرهنگی مهم برای بروز رسانی منابع خود و تعامل با ناشران و کارگزاران داخلی و خارخی استفاده کرد و تلاش کرد با برنامه‌ریزی قبلی بهترین استفاده را از نمایشگاه کتاب  تهران ببرد. 


وی  عنوان کرد: کتاب‌های خریداری شده فارسی در حوزه علوم انسانی در موضوعات حقوق و پارلمان، علوم سیاسی، فقه و کلام، کتب مرجع شامل دائره‌المعارف‌ها، واژه‌نامه و کتاب‌شناسی‌ها، فلسفه، روانشناسی، دین، تاریخ، جغرافیا، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، علوم اجتماعی، هنر، زبان و ادبیات، و مدیریت است. این منابع بر اساس اولویت خریداری شدند.

زارع بیدکی افزود: ارزش ریالی کتاب‌های فارسی خریداری شده 373 میلیون تومان است. این کتاب‌ها از  200 ناشر داخلی خریداری شده که شامل کتاب‌های چاپ اول و ویرایش جدید هستند. اولویت خرید کتاب در این بخش با ناشران شهرستانی  بوده است.

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس اظهار کرد: در بخش خرید کتاب‌های عربی با توجه به کمبود بودجه، تعداد محدودی کتاب از ناشران داخلی خریداری و تعدادی نیزاز طریق مبادله دریافت شد. در این نمایشگاه کتاب‌هایی با انتشارات هیزمت و مجمع ذخائر اسلامی مبادله شد.  

وی افزود:در این نمایشگاه با مدیریت مرکز تبادل کتاب، برای از سر‌گیری مبادله منابع پس از چهار سال وقفه، رایزنی شد. در ضمن، مبادله منابع با انتشارات دارزین‌العابدین با توجه به شرایط ویژه ناشران بین الملل، به پس از نمایشگاه موکول شد.

بیدکی گفت: در این دوره با انتشارات مجمع ذخائر، انتشارات مؤسسه بوستان کتاب، بیناد ایران‌شناسی و انتشارات هیزمت از کارگزاران پخش کتاب های عربی و ترکی منابعی مبادله شد. همچنین بیش از 40 جلد کتاب از ناشران، مؤلفان و کارگزاران به کتابخانه مجلس اهداء شد. در میان کتاب‌های اهد شده، یک جلد  کتاب لاتین اهدایی شرکت کتاب نور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی درباره خرید در بخش لاتین گفت:در این بخش 143 عنوان کتاب لاتین به ارزش 162 میلیون تومان از نمایشگاه کتاب خریداری شد.  و تمرکز بر موضوعات مرجع ومنابع دست اول ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، تاریخ و علوم سیاسی و حقوق بود. 

بیدکی با بیان این‌که امسال با توجه به کمبود بودجه، کتاب‌ها تک نسخه‌ای خریداری شدند، اظهار کرد: مجموعه‌سازی کتابخانه با توجه به برنامه‌ریزی، سامان‌دهی و تقسیم نیروها از این فرصت و اتفاق مهم فرهنگی استفاده کرد و همه منابع مناسب و مورد نیاز مجموعه را شناسایی و در مدت زمان پیش‌بینی شده خریداری کرد. 

زارع بیدکی عنوان کرد: قیمت بالای کتاب در سال جاری و نیاز کتابخانه به انبوه کتاب‌ها با موضوعات مختلف علوم انسانی و کمبود بودجه، کار را برای انتخاب و سفارش بسیار سخت کرد. در روزهای اول نمایشگاه تمامی نیروها برای جمع‌آوری کاتالوگ‌های ناشران و انتخاب کتاب متمرکز شدند.


وی گفت: به روزرسانی منابع کتابخانه مجلس در بخش‌های ایرانشناسی، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و بخش مرجع و مخازن کتابخانه شماره یک این کتابخانه از اهداف شرکت در این نمایشگاه بوده است.

مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس عنوان کرد: با توجه به نیاز مراجعان به کتاب‌های چاپ اول و جدید زبان فارسی، مراحل ثبت و سازماندهی این  کتاب‌ها شروع شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه، همه کتاب‌های فارسی خریداری شده در بخش مخزن و مرجع در دسترس مراجعان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها