شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

به مناسبت بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری، نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در این خصوص علی صادقی‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، گفت: از آنجا که سبزوار زادگاه و مدفن پدر شعر انقلاب اسلامی است، دانشگاه حکیم سبزواری در نظر دارد نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی را همزمان با روز بزرگداشت آن شاعر فقید (22 خردادماه جاری) برگزار کند و در همین راستا تدوین کتابی با عنوان «سرود سرو آزادگی» در دستور کار بخش علمی این همایش قرار گرفته است.

وی افزود: از یکایک استادان، مدرّسان، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران حوزه‌های علوم انسانی و به ویژه زبان و ادبیات فارسی و ادبیات پایداری که مایل به همکاری هستند، درخواست می‌کنم که در زمینه ساختار و درونمایه‌های ادبیات انقلاب اسلامی، سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی، تاثیر متقابل شعر و ادبیات بر رویدادهای سیاسی-اجتماعی انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های سرود و شعر در شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی-سیاسی و موضوعاتی از این دست با محوریت شخصیت حمید سبزواری، نوشتار علمی خود را حداکثر تا تاریخ 10 خردادماه جاری به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

 با توجه به تنگنای زمانی موجود، کارگروه علمی نخستین همایش ملی سرود و سروده‌های انقلاب اسلامی نوشتارهای علمی بین 300 تا حداکثر 1500 کلمه را پذیراست و الزامی بر نگارش چکیده و واژه‌های کلیدی نیست.


حسین آقاممتحنی مشهور به حمید سبزواری در سال 1304 در سبزوار به دنیا آمد. او  شاعر اشعار مختلف حماسی و عرفانی اعم از قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو بود که به دلیل سرودن بخشی از جاودانه‌ترین تصنیف‌های دوران آغاز انقلاب به «پدر شعر انقلاب» مشهور شد.

یکی از مشهورترین آثار او چکامه «همپای جلودار» است که با دکلمه فرج‌الله سلحشور و خوانندگی حسام‌الدین سراج اجرا شده است. «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» یکی دیگر از آثار مشهور اوست.

سبزواری، بامداد روز جمعه 22 خرداد سال 1395 در بیمارستانی در تهران درگذشت و پیکرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها