جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
دوره دو جلدی کتاب «قصص الخاقانی» منتشر شد/ ولی‌قلی خان شاملو از مورخان نامی روزگار صفوی است

چاپ نخست دوره دو جلدی کتاب «قصص الخاقانی، تاریخ صفویه از آغاز تا پایان عصر شاه عباس دوم» نوشته ولی قلی خان شاملو توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ نخست دوره دو جلدی کتاب «قصص الخاقانی، تاریخ صفویه از آغاز تا پایان عصر شاه عباس دوم» نوشته ولی‌قلی خان شاملو با تحقیق و تصحیح سیدسعید میرمحمدصادق توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

ولی‌قلی خان شاملو که از او با نام ولی‌قلی بیگ نیز یاد کرده‌اند از مورخان نامی روزگار صفوی است که در سال ۱۳۰۴ ق، در شهر هرات به دنیا آمد و در آن شهر رشد کرد و در سال‌های جوانی به سیستان رفت و در آنجا مورد توجه ملک نصرت خان حاکم آن ناحیه قرار گرفت و مستوفی سیستان شد و پس از چندین سال اشتغال اداری در حدود سال ۱۰۵۰ ق به قندهار بازگشت؛ و پس از هشت سال دوباره به سیستان بازگشت.

او به هنگام لشکرکشی شاه عباس دوم برای آزادسازی قندهار حضور داشت و جزو سپاهیان ملک نصرت خان حاکم سیستان بود. او با پایان جنگ قندهار، در آن شهر ماند و پس از مدتی بیکاری در دارالحکومه قندهار استخدام و مشغول کار دفترنویسی و پس از چندی ناظر بیوتات قندهار شد. او در سال ۱۰۷۳ ق، پس از برکناری به سیستان بازگشت و در میان سال‌های ۱۰۷۳ تا ۱۰۷۷ ق، مشغول نوشتن کتاب قصص الخاقانی شد.

این کتاب که در یک مقدمه، سه باب و خاتمه طرح‌ریزی شده است، درباره تاریخ صفویه از ابتدا تشکیل این سلسله تا پایان روزگار شاه عباس دوم صفوی است.

این کتاب در دو جلد ۷۳۲ و ۱۳۹۷ صفحه‌ای وزیری با شمارگان ۶۰۰ نسخه و قیمت ۴۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها