سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
نخستین همایش تخصصی باستان‌شناسی کرمانشاه برگزار شد

نخستین همایش تخصصی باستان‌شناسی کرمانشاه با حضور پنج سخنران تخصصی در حوزه‌های باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلامی و اثرات تغییرات اقلیمی بر آثار باستانی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین همایش تخصصی باستان‌شناسی کرمانشاه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در محل سالن پروفسور شمسی‌پور دانشگاه رازی برگزار شد.

این همایش تخصصی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و به همت پایگاه میراث جهانی بیستون و پایگاه ملی معبد آناهیتا برنامه ریزی و با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی به اجرا درآمد.

جبار گوهری (سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه) به اهمیت این پهنه جغرافیایی در پژوهشهای‌های باستان‌شناسی کشور اشاره و بر لزوم توجه به ارائه دستاوردهای علمی-پژوهشی و فعالیت‌های میدانی در معرفی و صیانت از میراث ماندگار استان تاکید کرد.

وی این همایش را اقدامی مهم و شروعی بالنده برای بازخوانی تاریخ و باستان‌شناسی کرمانشاه خواند.

گوهری با ذکر اینکه کنفرانس‌های تخصصی راه را برای تصمیم‌سازی‌های مدیریتی هموار می‌سازد، همایش اخیر را نقطه عطفی در شروع نشست‌های تخصصی در حوزه باستان‌شناسی و علوم مرتبط دانست و اظهار امیدواری کرد با تداوم این فعالیت‌ها بتوان شناخت بیشتری از پیشینه تاریخی-فرهنگی غنی استان کرمانشاه کسب کرد.

این همایش تخصصی باستان‌شناسی شامل پنج سخنرانی تخصصی در حوزه‌های باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلامی و اثرات تغییرات اقلیمی بر آثار باستانی و فرهنگی بود که مورد استقبال دانشجویان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ کرمانشاه قرار گرفت.

در این همایش فریدون بیگلری درباره شواهد باستان‌شناسی و بقایای جسمانی انسان‌های نئاندرتال در کرمانشاه سخن گفت. پس از وی حجت دارابی به یافته‌های باستان‌شناسی تپه گنج دره هرسین با عنوان شروع کشاورزی و روستا نشینی در غرب ایران پرداخت.

در ادامه فرزاد مافی به نتایج حاصله از کاوش باستان‌شناسی زیج منیژه انزل در سرپل زهاب پرداخت. سجاد علی بیگی در خصوص کاوشهای باستان‌شناسی اخیر در تپه خیبر و نتایج آن سخن گفت. در پایان کمال طاهری به اثرات تغییر اقلیم بر میراث فرهنگی مناطق کارستی استان پرداخت.

در این همایش بر برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه پژوهش‌های باستان‌شناسی در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی تاکید گردید و مقرر شد در همایش‌های آتی نتایج پژوهش‌های میدانی باستان‌شناسی انجام شده در کرمانشاه ارایه و به بحث و بررسی گذاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها