سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
نزدیکی فرهنگ ایران و ترکیه

در سال‌های اخیر ترکیه توانسته سهم خوبی از تعداد گردشگران را به خود اختصاص دهد. ایرانی‌های بسیاری هم برای سفر خارجی خود شهرهای استانبول را برای سفر انتخاب می‌کنند. در ادامه به این بحث می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در سال‌های اخیر ترکیه توانسته سهم خوبی از تعداد گردشگران را به خود اختصاص دهد. ایرانی‌های بسیاری هم برای سفر خارجی خود شهرهای استانبول را برای سفر انتخاب می‌کنند. این‌موضوع را از تعداد تورها و مسافرت‌هایی که به مقصد استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه در سال انجام می‌شود می‌توان به‌سادگی متوجه شد.

ایرانی‌ها برای دلایل زیادی از جمله نزدیکی و ارزانی، داشتن زیبایی‌های تفریحی و گردشگری و  امکانات رفاهی ترکیه را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اما یکی از دلایل خوبی که ایرانی‌ها به ترکیه و شهرهای آن برای سفر یا حتی مهاجرت علاقه زیادی نشان می‌دهند نزدیکی فرهنگ و رسوم مردم دو کشور است.

در این‌مقاله می‌خواهیم درباره نزدیکی فرهنگ ایران و ترکیه صحبت کنیم. اگر شما هم دوست درباره آن بیشتر بدانید یا قرار است در آینده‌ای نزدیک با پرواز تهران استانبول به ترکیه سفر کنید، حتما این‌مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

شباهت‌های فرهنگ ایران و ترکیه
شما در ترکیه از رفتار مردم و فرهنگ آنها تعجب نخواهید کرد. بسیاری از موارد برای شما آشنا هستند. چیزهایی که برای بسیاری از گردشگران کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها باعث تعجب و شگفتی است، ممکن است برای شما عادی باشند و نظرتان را خیلی زود به خود جذب نکند.

البته دقت داشته باشید که این‌موضوع به معنای آن نیست که همه فرهنگ دو کشور یکسان است. شما باید به تفاوت‌ها نیز دقت داشته باشید و به‌عنوان یک مسافر رفتار مناسبی را در کشور مقصد داشته باشید. ما در ادامه می‌خواهیم درباره ویژگی‌های مشترک فرهنگ دو کشور در قسمت‌های مختلف صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید درباره فرهنگ مشترک ایران و ترکیه اطلاعات بیشتری داشته باشید، ادامه متن را مطالعه کنید.
اگر بخواهیم خیلی ساده به ویژگی‌های از فرهنگ مشترک میان مردم دو کشور اشاره کنیم، می‌توان به رسوم ازدواج، هدیه دادن، چانه‌زنی و غیره اشاره کرد. در ادامه این‌موارد را با توضیح بیشتری بیان می‌کنیم.

فرهنگ غذایی
اگر پرواز تهران استانبول به ترکیه سفر کنید یا دیگر شهر‌های این‌کشور را ببینید، حس آشنایی هنگام مراجعه به رستوران‌ها و محل‌‎های صرف غذا خواهید داشت. بسیاری از غذا‌های ترکیه با رعایت قوانین اسلامی مانند ذبح حلال گوشت و رعایت جنبه‌های بهداشتی تهیه می‌شوند. تنوع غذایی مردم ترکیه نیز با ذائقه ایرانی سازگاری زیادی دارد. البته این به معنای نداشتن غذا‌های متفاوت نیست. شاید برخی حالت‌های صرف سنتی غذا در رستوران‌ها نیز برای شما جالب باشند.


 
فرهنگ هدیه دادن
هدیه دادن یکی از فرهنگ‌های ترکیه است که شباهت زیادی با ایران دارد. ترکیه‌ای‌ها نیز مانند ما برای هدیه دادن به سراغ کالا‌هایی مشابهی می‌روند. خرید سوغاتی نمونه خوبی برای توضیح این‌فرهنگ مشترک است. مردم ترک مانند ایرانی‌ها دوست دارند در سفر خود به نقاط مختلف برای دوستان و خانواده خود سوغاتی‌ها را از مقصد بخرند. این‌فرهنگ نشان‌دهنده مهر و محبت میان مردم است.

رفت‌وآمدهای خانوادگی
دیدوبازدیدها و رفت‌وآمدهای خانوادگی از دیگر فرهنگ‌هایی است که مردم ترکیه و ایران در آن مشترک هستند. ترک‌ها برای این‌نوع رسوم خود احترام زیادی قائل هستند و سعی می‌کنند هر‌چند‌وقت یک‌بار به دیدن آشنایان و اقوام خود بروند. اگر‌چه در زندگی‌های امروزی این‌سنت کمی کم‌رنگ شده است، اما مردم هر دو کشور سعی می‌کنند در روز‌هایی مثل آخر هفته یا ایام تعطیل از حال هم خبر بگیرند.
مهمان‌نوازی هم از اخلاق پسندیده مردم هر دو کشور است. آن‌ها سعی می‌کنند تا نهایت احترام را برای میهمان خود قائل شوند و از او به بهترین شکل پذیرایی کنند. پس میهمانی‌های شبانه و دور‌همی‌های فامیلی از ویژگی‌های مشترک فرهنگ مردم ایران و ترکیه است.

چانه زدن
مردم ترکیه و ایران اعتقاد دارند در همه خرید‌ها حتی خرید‌های کوچک باید کمی چانه زد و اجناس را با قیمتی کمتر خرید. آن‌ها چانه زدن را جزئی از معامله می‌دانند. پس شما هم در سفر به استانبول این‌امکان را دارید که هنگام خرید از فروشنده تقاضای تخفیف‌های بیشتری کنید و اجناس مورد‌نیاز را با قیمت بهتری بخرید.
 این مطلب را هم بخوانید: 16 جای دیدنی استانبول

رسوم ازدواج
اگر در پرواز تهران استانبول و سفر خود به ترکیه با ازدواجی در یکی از محله‌ها برخورد کنید، احتمالا شباهت‌های فراوانی را با فرهنگ ایرانی در ازدواج مشاهده می‌کنید. اگر‌چه سنت ازدواج در هر دو کشور نسبت به گذشته تغییراتی کرده و حال و هوای گذشته را ندارد، اما جنبه‌های مشترک زیادی را بین آن‌ها مشاهده می‌کنیم.
 


سخن آخر
در این‌مقاله سعی کردیم بخش‌هایی از فرهنگ‌های مشترک میان ایران و ترکیه را بیان کنیم. جنبه‌های مشترک دیگری هم در میهمانی‌ها، خرید و کار‌های روزانه مردم وجود دارد که در سفر با بسیاری از آن‌ها روبه‌رو خواهید شد. همه این‌موارد باعث می‌شود تا مردم دو کشور در سفر به کشور دیگر احساس غربت نداشته باشند و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنند. برای بسیاری از مسافران مشاهده این‌فرهنگ‌های مشترک جالب است. البته نقاط مشترک دیگری هم در فرهنگ دو کشور وجود دارد که شما می‌توانید درباره آن‌ها مطالعه کنید.
در سفر به ترکیه و استانبول شما با کدام فرهنگ‌ها برخورد داشته‌اید که با فرهنگ مردم ایران شباهت زیادی داشته است؟ در سفر خود با دیگران درباره این‌موارد صحبت کنید تا سریع‌تر با شهر مقصد آشنا شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها