دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
بازار بورس را بهتر بشناسید!

در سال‌های اخیر بازار بورس به عنوان یکی از بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری در ایران شناخته شده است اما بسیاری از افراد که در این بستر فعالیتی نداشته‌اند، سوال بورس چیست و چه ساز و کارهایی دارد؟ یک پرسش مهم محسوب می‌شود در ادامه به این بحث می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در سال‌های اخیر بازار بورس به عنوان یکی از بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری در ایران شناخته شده است اما بسیاری از افراد که در این بستر فعالیتی نداشته‌اند، سوال بورس چیست و چه ساز و کارهایی دارد؟ یک پرسش مهم محسوب می‌شود. در پاسخ به این سوال باید گفت، بازار بورس یکی از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری است. شرکت‌های خصوصی که قصد دارند به سهامی عام تبدیل شوند، می‌توانند بعد از ورود به این بازار، اوراق بهادار یا سهام خود را در بورس به فروش برسانند. شاید بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بازار بورس فقط محدود به خرید و فروش سهام شرکت‌ها است و ابزارهای دیگری در این بستر برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد؛ اما اینطور نیست. در حال حاضر ابزارها و استراتژی‌های متنوعی در این بازار وجود دارد و افراد می‌توانند پول خود را در این بازار تزریق کنند. برای آشنایی با چیستی بازار بورس، با ما همراه باشید.

بورس چیست؟
همان‌طور که اشاره شد، بازار بورس یکی از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر بازارهای متنوعی نظیر بازار مسکن، بازار خودرو، بازار ارز و ... در کشور وجود دارند که افراد پول‌های خود را در این بسترها سرمایه‌گذاری می‌کنند. بازار بورس به عنوان یک بستر مناسب برای فروش سهام شرکت‌های مختلف در نظر گرفته شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با دریافت کد بورسی از طریق کارگزارهای بورس، به راحتی فرایند سرمایه‌گذاری خود را در این بازار شروع کنند. بازار بورس در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و برای سرمایه‌گذاری در آن، ابزارهای متنوعی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بورس در جهان و ایران
واژه بورس در اصطلاح در زبان فرانسوی به‌ عنوان کیف پول شناخته می‌شود. پیدایش بورس تقریبا به قرن 15 میلادی در یکی از شهرهای بلژیک برمی‌گردد. همان‌طور که انتظار می‌رود، داد و ستد و معاملات در آن دوران دارای نظم خاصی نبوده و به مرور زمان به این نتیجه رسیدند که برای کسب بازدهی بالا و قانون‌مند شدن این فعالیت‌ها باید تالارهای مسقف برای فعالیت‌های بورسی ایجاد شود.
تاریخچه پیدایش بورس در ایران به سال 1315 هجری برمی‌گردد که در این سال شخص بلژیکی به نام «لان لوترفلد» بعد از تحقیقات دقیق در حوزه‌های مالی ایران، فرآیندهای مربوط به تأسیس بورس در ایران را تهیه و به مسئولان مربوطه اعطا کرد. به دنبال جنگ جهانی دوم، مقوله بورس با 25 سال تأخیر از سر گرفته شد. به ‌این ‌ترتیب در سال 1341 با حضور ارکان اصلی کشور، موافقت‌نامه اولیه بورس سهام در مجلس تصویب و به بانک مرکزی ارسال شد.

انواع بازار بورس در ایران
بازار بورس در ایران به 4 بخش تقسیم شده که در هر کدام از این بازارها، معاملات مختلفی انجام می‌شود. این 4 بازار عبارت‌اند از:
  • بورس اوراق بهادار
    فرابورس
    بورس کالا
    بورس انرژی
نکته مهم: بازار بورس در کشورهای دیگر، شاخه‌های متنوع‌تری دارد که امکان فعالیت این بازارها در ایران وجود ندارد مانند معاملات ارز.

بورس اوراق بهادار: در این بازار، سهام شرکت‌های بورسی و سایر اوراق بهادار نظیر اوراق مشارکت، خرید و فروش می‌شود و می‌توان به ‌صورت قطعی گفت که تمرکز بیشتر سرمایه‌گذاران در ایران به این بخش اختصاص دارد.

فرابورس: سهام شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی در بورس اوراق بهادار تهران نداشته باشند، در بازار فرابورس خرید و فروش خواهد شد. بازار فرابورس در سال 1388 فعالیت خود را شروع کرد که بر اساس آخرین قوانین سازمان بورس، فرابورس خود به سه دسته بازار اول، بازار دوم و بازار پایه تقسیم می‌شود.

بورس کالا: در بورس کالا، امکان خرید و فروش کالاهای مختلف (به شکل اوراق بهادار) فراهم شده است. علاوه بر این، بورس کالا به ‌عنوان بستری برای عرضه‌کنندگان محصول در نظر گرفته‌ شده است که می‌توانند محصول خود را بعد از بررسی کارشناس و قیمت‌گذاری آن، به فروش برسانند. محصولاتی که در این بازار به فروش می‌رسد معمولاً محصولات خام نظیر فلزات، گندم، پنبه، زیره، زعفران و ... است.

بورس انرژی: بورس انرژی به ‌عنوان بورس کالایی شناخته می‌شود با این تفاوت که در این بخش، معامله حامل‌های انرژی فراهم ‌شده است. بورس انرژی در ایران فعالیت خود را از سال 1391 شروع کرده است که به ‌عنوان چهارمین بورس کشور برای عرضه محصولات نفتی و مشتقات آن و ... به شمار می‌آید.

نحوه ورود به بازار بورس
برای شروع فعالیت در بازار بورس، کافی است از طریق کارگزارهای بورس در کشور اقدام کنید. کارگزاری‌ها به عنوان واسط قانونی بین افراد و سازمان بورس عمل می‌کنند. برای همین می‌توانید از طریق سامانه ثبت‌ نام آنلاین کد بورسی کارگزاری مورد نظر خود، اقدام کنید و بعد از صادر شدن کد بورسی وارد سامانه معاملات آنلاین کارگزاری شوید و فرآیند خرید و فروش سهام خود را شروع کنید.

سخن آخر
در سال‌های اخیر بازار بورس به عنوان یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. همین امر باعث شد تا افرادی که اطلاعی از ساز و کار این بازار ندارند از خود بپرسند که بورس چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد؟ بازار بورس به عنوان یکی از بازارهای مالی شناخته می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند پول‌های خود را در این بازار تزریق کنند و سودهای قابل توجهی را به دست بیاورند. امکان فعالیت در این بازار تقریبا برای تمام افراد جامعه بدون هیچ محدودیت تحصیلی، سنی، مذهبی یا ... فراهم شده است. شرکت‌های می‌توانند سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند و افراد هم با خرید و فروش این اوراق، سود کسب می‌کنند. برای فعالیت در بورس، کافی است از طریق سامانه ثبت نام کارگزاری‌های بورس اقدام کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها