سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست

سیدمحمد بهشتی گفت: موزه سینما در واقع آلبوم خانوادگی سینماست که شرح فتوحات سینما در آن ثبت و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، نشست «بررسی قدرت موزه سینما بر سینمای ایران» با حضور سیدمحمد بهشتی، حبیب احمدزاده، سیداحمد محیط طباطبایی و شادمهر راستین توسط موزه سینمای ایران با همکاری ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در سالن فردوس این مجموعه فرهنگی- تاریخی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شادمهر راستین از سخنرانان مراسم که اجرای آن را هم برعهده داشت، گفت: شعار امسال ایکوم، قدرت موزه است و هر موزه‌ای نسبت به این شعار برنامه‌هایی دارد و از موزه سینما برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم

در ادامه سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در ابتدای این نشست با بیان اینکه شورای بین‌المللی تعریف مشخصی دارد، گفت: موزه‌ها بر اساس فناوری‌های جدید، تکنولوزی و بهره‌برداری از آنها در شرایطی قرار گرفته‌اند که فراگیری بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانند جمعیت بیشتری از انسان‌ها را از رده‌های مختلف به موزه دعوت کند.

وی ادامه داد: موزه به عنوان نهادی که آموزش را با هدف ارتقای سطح جامعه مدنی به کار گرفته‌اند، یک قدرت است که از این شیوه بهره‌مند هستند. قدرت دیگر موزه این است که مکانی تاریخی بوده و با توجه به پایداری فضایی که در آن شکل گرفته به جامعه خود کمک می‌کند و شورای بین‌المللی این موضوعات را قدرت موزه می‌داند.

محیط طباطبایی با بیان اینکه موزه دارای قدرت است، بیان داشت: تعریف موزه به عنوان یک نهاد هر چه باشد، خروجی آن باید صلح ، همزیستی و تفاهم باشد زیرا موزه به انسان شناخت و آگاهی می‌دهد و غیر ممکن است که شناخت منجر به شجاعت و در نهایت صلح نشود. شاخصه‌هایی در تعریف موزه مانند قدرت، صلح، پایداری وجود دارد که به عنوان تکیه گاه می‌توانیم به کمک آن آینده را رقم بزنیم و می‌توانیم به موزه مانند یک منشور از زوایای مختلف نگاه کرد.

برای اینکه یک ملت را بشناسیم باید به موزه تاریخی‌شان رجوع کنیم
در ادامه سیدمحمد بهشتی پژوهشگر و کارشناس فرهنگی ضمن تبریک هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ، گفت: ایکوم هر سال با بیان شعارهایی موزه‌های جهان را به سمتی هدایت می‌کند که تا روز جهانی موزه در سال آینده همه موزه‌ها دنبال فعالیت‌ها و رویدادهایی که مغفول مانده باشند.

وی با اشاره به قدرت موزه‌ها افزود: جنبه‌هایی از موزه وجود دارد که فارغ از بحث تکنولوژی و ارتباطات که امروزه اهمیت دارد، به خود موزه بودن مربوط می‌شود و ما می‌خواهیم به آن جنبه‌هایی که پایدارتر است اشاره کنیم. موزه فی‌النفسه خصوصیاتی دارد که در آن قدرتی پدید می‌آید که در چیزهای دیگر نیست. در کشور نهادهای مختلفی داریم که موضوعات مختلفی را مدیریت می‌کند به عنوان مثال ما وزارت کشاورزی داریم که  محصولات مختلفی را تولید می‌کند  و در یک پروسه یک ساله مصرف و تبدیل به فضولات می‌شود و محصولان صنعتی هم به همین شکل که با کمی تامل متوجه می‌شویم عمر طولانی ندارند و عمدتا ناپایدارند و شاید علم‌، دانش و موزه‌ها پایدار هستند.

بهشتی تاکید کرد: موزه سینما خود یک امر معاصر است که سبقه تاریخی زیادی ندارد (صد سال بیشتر از عمر سینما نمی گذرد) اما پایدار است و ویژگی‌هایی دارد که این خصوصیت به پایدار بودن آن کمک می‌کند.

بهشتی ادامه داد: یادم می آید گاهی برخی دوستان سینمایی ناامید می‌شدند به آنها می‌گفتم وقتی می‌گویند فردی فاتح قله اورست است یعنی همان فرد زمانی برای رفتن به قله اورست زحمت کشیده و روزهای دیگر هم مانند انسان‌های معمولی زندگی می‌کند و به بقیه امور زندگی مانند ما می‌پردازد و همین زندگی روزمره آنها گویای آن است که قله اورست فتح شدنی است. امروز می‌توانیم بگوییم موزه سینما حال شما را خوب می‌کند و یادآور آن است که قله اورست فتح کردنی است. من معتقدم سینمای ایران به صورت مکرر سینمای ایران را فتح کرده است.

بهشتی تاکید کرد: موزه سینما در واقع آلبوم خانوادگی سینماست که شرح فتوحات سینما در آن ثبت و ضبط شده و هر فردی از اهالی سینما و اهل ایران نسیبت به دستاورد ارزشمندی بنام سینما  در کشور ناامید شدند و دچار تردید شدند، خوب است که به موزه سینما سری بزنند زیرا مانند لنگری آنها را آرام می‌کند. مگر چند کشور در دنیا موزه سینما دارند؟ مگرچند کشور داریم که سینما و تاریخ سینما هم داشته باشند که بتوانند به واسطه آنها موزه سینما داشته باشند؟ موزه سینمای ایران همه چیزش تجربه خود ما است.

تصحیح و جهت دهی پیام مهمترین وظیفه موزه سینما است
در بخش دیگری از این نشست حبیب احمدزاده، نویسنده ، پژوهشگر و مستندساز با طرح این سوال که در باب فعالیت موثر موزه سینما در آینده چه باید کرد، گفت: امام موسی صدر جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه می‌گوید یکی از مشکلات علمای ما این است که می‌خواهند بدانند پیامبر در زمانه خودش چگونه رفتار می کرده است؟ درحالیکه ما باید بدانیم پیامبر اگر امروز بود چگونه رفتار می‌کرد. از همین منظر من معتقدم که ما باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس نقش پر رنگی در عقبه فرهنگی ما دارد، افزود: ما در کشور دو موزه فعال داریم که به مساله جنگ و صلح و دفاع مقدس پرداخته‌اند؛ موزه دفاع مقدس و موزه صلح و من به عنوان کسی که در دانشگاه تدریس می‌کنم سعی دارم درطول تدریس دانشجویان و حتی مهمانان خارجی‌ام را به هر دو موزه ببرم و هربار دقت می‌کنم که خروجی بازدیدهای آنها چه می شود.

احمدزاده افزود: معمولا در موزه‌ها اشیایی برای نمایش وجود دارد اما در موزه صلح آنگومه که باید نیست با این وجود این موزه توانست کاری کند که «جک استراو» در مجلس عوام انگلیس درباره موضوع شیمیایی ایران صحبت کند و همچنین زنده یاد عباس کیارستمی بعد از بازدید از این موزه بگوید «با دیدن جانبازان نگاهم به زندگی عوض شد و با دیدن این افراد فهمیدم که زنده‌ام و به مرگ نباید فکر کنم بلکه باید در زندگی تلاش کنم و وقتی به مرگ فکر می‌کنم حال را از دست می‌دهم.»

احمدزاده یادآور شد: ما فرهنگ عظیمی تحت عنوان دفاع مقدس داریم که به عنوان دفاع از مملکت شناخته می‌شود که برای تبلیغ و نهادینه کردن آن باید به سیر فرهنگ توجه کنیم وهرکسی فقط به دنبال شاخ و برگ خود نباشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم موزه سینما بزرگ‌ترین کاری که باید انجام بدهد، جهت دهی است و این جهت‌دهی به واسطه آنکه موزه سینما یک جای غیرجناحی است و جلسات پژوهشی برگزار می‌کند می‌تواند ماندگار باشد. موزه سینما جایی است که آدم‌های فرهنگی می‌توانند بیایند، اثر خودشان را بگذارند و آن را به دیگران بسپارند.

احمدزاده ادامه داد: امروز موزه سینما رسالت بزرگی دارد و همان طور که موزه صلح منتظر نشد و خودش دست به کار شد، موزه سینما هم باید خروجی داشته باشد. موزه سینما می‌تواند با اعتمادی که میان هنرمندان دارد کارهای زیادی انجام بدهد. به عنوان مثال می تواند هر سه ماه یک بار فیلمی را در یک منطقه محروم نمایش دهد. قدرت موزه سینما در این است که می تواند محل و مرجعی برای جمع کردن هنرمندان و افراد با نگاه های مختلف و ژانرهای متفاوت باشد.

موزه می‌تواند یک پایگاه باشد
راستین در ادامه بیان داشت: قدرتی که دوستان در سخنان خود مطرح کردند، تعریفی از قدرت نرم و فرهنگ، قدرت نرم است و موزه می‌تواند از آن قدرت در برابر قدرت سخت که سلاح نظامی باشد استفاده کند همانطور که سینمای هالیوود هم از این مبنا استفاده کرده است و موزه‌ها را تبدیل به جایی کرده که خواسته های اولیه انسان‌ها را در فیلم ها تامین می کند. مثل: ثروت، طمع و ... البته باید یادآور شوم که فیلم‌هایی هم با موضوع موزه ساخته شده است مانند فیلم راز داوینچی که در مسیر به دست آوردن گنج‌ها به گنج‌های پایداری می‌رسند؛ گنج‌هایی مثل روابط انسانی.
 
راستیم خاطرنشان کرد: برخلاف آنکه می‌گفتند موزه مخاطب ندارد در دوران کرونا ثابت شد اگر قرار است چیزی پایدار و قابل انتقال باشد، موزه‌ها هستند. مردم در دوران کرونا همه، سریال‌ها و فیلم‌ها را دیدند ولی بعد با خود گفتند دیگر چه چیز ثابتی هست که سراغش برویم؟

وی ادامه داد: من از اینکه موزه و کسب و کار با هم ارتباط داشته باشند هیچ ترسی ندارم زیرا مطمئنم گنجینه‌ای است که آخرش منتهی به روابط انسانی می شود. ما شکل روایی جدیدی برای مخاطبی که با اطلاعات زیادی که از طرف اینترنت مخابره می‌شود نداشتیم به همین دلیل در بحث قدرت نرم نمی‌توانیم فرهنگ را تبلیغ کنیم زیرا فرهنگ ترویجی است و آدم‌هایی را می‌خواهد که بدانند قدرت فرهنگ چیست. شاخصه های نفوذ نرم اهمیت دادن به تغییر و بی‌توجهی به پایداری است یعنی هرچیزی که تغییر می‌کند از دوره‌ای به بعد جذاب می‌شود.

راستین با بیان اینکه موزه‌ها می تواند پایگا‌ه‌های قدرت نرم باشند بیان داشت: متاسفانه اما ما با تکنولوژی‌های روایتی خوبی سر و کار نداریم. اینکه احساس کنیم موضوع، تجارت و کسب و کار است چیزی است که باعث نگرانی می‌شود. خواسته‌ها باید توسط راویان بازگو شود. آدم ها باید بدانند چه می‌خواهند و برای خواسته شان به چه موزه‌ای مراجعه کنند و امیدوارم همه ما راویان خوبی برای آنچه می‌خواهیم باشیم.برای من مهمترین گنج درام است بنابراین فکر می کنم روش‌های جدید مخاطب قصه گویی است. نکته اصلی این است که سینما یک راوی جدیدی محسوب می‌شود که با تکنیک‌ها و زمینه هایی که دارد میان مردم و موزه ارتباط برقرار می‌کند.

در انتهای این مراسم از موزه سینما به دلیل شاخصه‌هایی همچون اعمال استاندارهای فنی و توسعه فیزیکی، پژوهش، کودک و نوجوان و خلاقیت و نوآوری تقدیر و از طرف ایکوم (شورای بین المللی موزه‌ها) لوح تقدیری به موزه سینما اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها