یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
برنامه‌های ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام شد/ 244 برنامه مختص کتاب

پیش از ظهر امروز از سوی دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس برنامه‌ گرامیداشت ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام شد.

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی اصغر جعفری، معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  صبح امروز (اول خرداد ماه) در یک نشست خبری در سالن اروند موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر توضیح داد: در سوم خردادماه ماه سال ۶۱ ملت ایران ثابت کرده که اگر جنگی به کشورمان تحمیل شود این ما هستیم که پایان آن را رقم خواهیم زد.

وی افزود: یکی از اهداف برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد پرهیز از برگزاری برنامه‌های کم اثر و پر هزینه است. به همین دلیل بخش بزرگی از برنامه‌ها را مردمی کرده‌ایم.

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: عملیات الی بیت المقدس روز دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ آغاز و پس از گذشت حدود ۲۵ روز، سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ با آزادسازی خرمشهر به پایان رسید. پس از پیرزوی ملت ایران در این عملیات قدرت دفاعی کشورمان به تثبیت رسید و موضع غرب نسبت به ایران تغییر کرد.

جعفری با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس موجب برقراری امنیت پایدار در کشور شد، ادامه داد: گرامیداشت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت و پایدار دزفول نماد پاسداشت عزت، افتخار و خدایاری ما است. صدام به هیچ عنوان نمی‌خواست که خرمشهر را به ایران پس بدهد، اما اراده ملت ما بر بازپسگیری خرمشهر بود. صدام گفته بود  که اگر ایرانی‌ها بتوانند این شهر را بگیرند کلید بصره را تقدیم ما خواهد کرد. بنابراین خرمشهر را به یک دژ تسخیر ناپذیر تبدیل کرده بود. وقتی خرمشهر فتح شد رفتار جهانی تغییر کرد و شورای امنیت سازمان ملل پس از گذشت حدود ۲۲ ماه  از جنگ قطعنامه ۵۱۴ را صادر کرد و خواهان برقراری آتش بس شد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: مجموع برنامه‌های گرامیداشت سوم و چهارم خرداد دو هزار و ۲۲۷ برنامه است. رویکرد ما برای گرامیداشت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پایدار دزفول اجرای برنامه‌ها کیفی است. تمام مجموعه‌های لشکری و کشوری و نهادها در این دو روز فعالیت‌هایی خواهند داشت. در حوزه کتاب ۲۴۴ برنامه، تبلیغی و رسانه‌ای ۸۹۲ برنامه، همایش و یادواره شهدا ۵۶۴ برنامه، آثار هنری ۱۴۶ برنامه، نشست‌های تخصصی ۱۷۲ برنامه، شعر و خاطره ۱۰۳ برنامه، فیلم تئاتر ۷۳ برنامه و عمرانی و مهندسی ۱۲ برنامه در سطح کشور برگزار خواهد شد.

جعفری با اشاره به برخی از برنامه‌های شاخص گرامیداشت سالروز آزادسازری خرمشهر بیان کرد: با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز سوم خرداد «اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» رونمایی خواهد شد. همچنین از شماره چهار رقمی موزه‌های دفاع مقدس سراسر کشور آغاز به کار خواهد کرد. ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئول برگزاری مراسم شکرگزاری در مرقد امام خمینی (ره)   و سراسر کشور است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم یادواره ۴۰۰۰ شهید روحانی دفاع مقدس را برگزارخواهد کرد.

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس گفت: هر یک از وزارتخانه‌ها هم با توجه به نقشی که در دوران دفاع مقدس داشته‌اند برنامه‌هایی اجرا خواهند کرد. در این راستا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب طرح سپاس به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها