شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
نمایشگاه‌های کتاب مشارکت آگاهانه شهروندان در توسعه جامعه را ارتقاء می‌بخشند

مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(آیسسکو) با صدور پیام از برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر و تاکید کرد: نمایشگاه‌های کتاب مشارکت آگاهانه و فعال شهروندان در امور عمومی و توسعه جامعه را ارتقاء می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از ستاد خبری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر سالم المالک، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(آیسسکو) با صدور پیام از برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر کرد.

دکتر سالم المالک در این پیام با تاکید بر این‌که نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای عضو، از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان هستند از تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برای نشر دانش و ایجاد فرصتی برای تبادل فرهنگی بین اندیشمندان، نویسندگان، پدیدآورندگان و تمامی مردان و زنان اهل قلم، با هدف ایجاد صلح و همکاری بین کشورها تشکر کرده است.

مشروح پیام مکتوب مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(آیسسکو) شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حمد و ستایش مخصوص الله است که پروردگار جهانیان است و سلام و صلوات بر پیامبر ما محمد و آل محمد

عالیجنابان! بزرگواران!
پیش از هر چیز، مایلم از برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی نمایم. همچنین مایلم از کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران تشکر کنم.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام(آیسسکو)، به‌عنوان چراغ راه جهان اسلام در حوزه‌های صلاحیت خود، ارزش زیادی را برای افزایش آگاهی در میان جوامع و توسعه جوامع دانش‌محور، در هسته اصلی مأموریت خود قائل می‌شود. تمدن اسلامی یکی از برجسته‌ترین تمدن‌های بشری است که به کتاب و تولید آن علاقه زیادی نشان داده است. وفور کتب، نسخ خطی و اسناد در کتابخانه‌های کشورهای عضو آیسسکو که نظیر آن در جای دیگری یافت نمی‌شوند، شاهدی بر این موضوع است.

شهرهای باستانی اسلامی، قطب‌های اصلی انتشار کتاب بوده‌اند. کتاب‌هایی که در مشرق تولید می‌شدند در مدت زمان کوتاهی به مغرب می‌رسیدند و بالعکس. برای مثال، مقدمه ابن‌خلدون در مدت زمانی بی‌سابقه به مشرق رسید.

نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای عضو، از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان می‌باشند. با این وجود، کشورهای جهان اسلام در جهت القای فرهنگ کتابخوانی درجوامع خود و تدوین قوانین لازم برای حمایت از عوامل زنجیره تولید کتاب ازجمله حمایت از حقوق مالکیت معنوی نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب، حقوق ناشران و توزیع‌کنندگان، مبارزه با سرقت ادبی و اطمینان از در دسترس بودن کتاب با قیمت‌های مقرون به صرفه برای خوانندگان، هنوز راه درازی در پیش دارند.

عالیجنابان! بزرگواران!
نمایشگاه‌های کتاب به افزایش آگاهی، انتشار دانش و تثبیت فرهنگ کتابخوانی در میان جوامع کمک می‌کنند و بنابراین مشارکت آگاهانه و فعال شهروندان در امور عمومی و توسعه جامعه را ارتقاء می‌بخشد. همه این عناصر می‌توانند به‌طور مؤثری باعث یک رنسانس علمی و توسعه همه جانبه در ابعاد اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی شوند.

نمایشگاه کتاب، علاوه بر انتشار دانش و کاهش جهل و بی‌سوادی، تأثیر اقتصادی مثبتی نیز دارند. این نمایشگاه‌ها، از انتشار و توزیع حمایت می‌کنند و صنایع کاغذ با تمام فعالیت‌های مرتبط، از یک صنعت پر رونق کتاب، سودهای مختلفی می‌برند. نمایشگاه‌های کتاب، به تقویت اقتصاد ملی کمک می‌کنند و سود قابل توجهی ایجاد می‌نمایند.

علاوه بر آن، نمایشگاه‌های کتاب، حقوق بشر را ارتقاء می‌بخشند و اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کنند. جوامعی که کتاب می‌خوانند، به شأن اعضای خود احترام می‌گذارند و منابع دانش لازم را در همه زمینه‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا آنان را در ساختن جوامع سعادتمند، سهیم نمایند.

نمایشگاه‌های کتاب، کمک قابل توجهی به اشاعه فرهنگ کشورهای برگزارکننده، تبلیغ چهره‌های برجسته، نویسندگان و روشنفکران آن‌ها و آزاد کردن پتانسیل خلاق جوانان آنان می‌نمایند. هدف اصلی نمایشگاه‌های کتاب، دسترسی آسان به دانش برای خوانندگان و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی یا دانشگاه‌ها و بی‌نیازی آنان از طی مسافت‌های طولانی و صرف مبالغ هنگفت برای یافتن منابع دانش است.

نمایشگاه‌های کتاب رویدادهای مهمی برای کشورهای برگزارکننده برای نشان دادن قدرت نرم خود هستند. این نمایشگاه‌ها، همچنین به‌عنوان بسترهایی برای این کشورها عمل می‌کنند تا سرمایه فکری ارزشمندی را که برابر با سرمایه مالی آن‌ها است، فراهم آورند و اثربخشی و نفوذ آن‌ها را در چشم‌انداز فرهنگی جهانی افزایش می‌دهند.

عالیجنابان! بزرگواران!
در پایان از تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جهت نشر دانش و ایجاد فرصتی برای تبادل فرهنگی بین اندیشمندان، نویسندگان، پدیدآورندگان و تمامی مردان و زنان اهل قلم، با هدف ایجاد صلح و همکاری بین کشورها تشکر می‌نمایم.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها