دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
صدور 25 هزار پروانه نشر آسیب جدی به بدنه فرهنگ کشور است

یاسر احمد‌وند، در نشست دیدار و گفت‌و‌گو با اعضای کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صدور 25 هزار پروانه نشر را فاقد تناسب با ظرفیت صنعت نشر و به منزله آسیب جدی به بدنه فرهنگ کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از ستاد خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یاسر احمدوند در نشست با اعضای کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه کتاب بیان کرد: این تعداد پروانه در حالی صادر شده که ما هزار کتاب‌فروشی در کشور داریم؛ در حالی‌که تعداد کتاب فروشی باید بیشتر از تعداد ناشران باشد.

وی با بیان اینکه مطابق قوانین، ناشری که حداقل شرایط ازجمله انتشار 40 عنوان کتاب و در بخش کودک 45 عنوان کتاب در سال را داشته باشد می‌تواند در نمایشگاه کتاب ثبت‌نام کند، متذکر شد: در این نمایشگاه 2800 ناشر شرکت کرده‌اند که از این تعداد 1700 ناشر در بخش حضوری نمایشگاه هستند و همزمان در بخش مجازی نیز این تعداد حضور یافته‌اند.

به گفته رئیس نمایشگاه کتاب تهران هزار و 100 ناشر را نیز در بخش مجازی نمایشگاه مستقر شده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد از برگزاری نمایشگاه در مصلی بیش از برگزاری در شهر آفتاب رضایت دارند.

احمدوند با اشاره به اینکه 70 درصد مردم و ناشران از برگزاری نمایشگاه در مصلی رضایت دارند، متذکر شد: امسال فضای مسقفی برای همه ناشران فراهم شد و در حالی که شهر آفتاب قول تامین 70 هزار متر مربع فضا در سال گذشته را عنوان کرده، در وضعیت کنونی در مصلی 90 هزار متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه در اختیار ما است.

وی به حضور 170 ناشر خارجی از 32 کشور اشاره و تاکید کرد: 60 مهمان خارجی در نمایشگاه داریم که به منظور خودداری از ورود و فروش کتبی که با الزامات پیش بینی شده مغایرت دارند، شورای نظارت و ارزیابی با 40 نفر به مدت 10 روز نسبت به بررسی کتب فعالیت داشتند و نظارت و ارزیابی همچنان ادامه دارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در خصوص مشکلات ناشران در تامین کاغذ نیز گفت: سال گذشته به 111 هزار و 200 عنوان کتاب مجوز داده شده که رقم بسیار زیادی است و نشان می‌دهد بخشی از کتب مجوز گرفته کیفیت کافی را ندارند.

احمدوند افزود: با توجه به مصرف کاغذ کشور درخواست تنخواه برای خرید کاغذ از کارخانه مازندران مطرح شده چرا که کارخانه‎های مازندران توان تولید کاغذ در حجم بالا را دارد.

وی افزود: هر چند کشور در حال صادرات مقوا است و در تیشو به خودکفایی رسیده اما در کاغذ باید زمینه‌های حمایتی فراهم شود تا بتوانیم نیاز ناشران و نویسندگان را تامین کنیم.
رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین به فروش مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه مجازی بهمن ماه، یک میلیون و 350 هزار نسخه با 800 هزار مرسوله به فروش رسید و در نمایشگاه این دوره نیز بن کتاب جهت بهره‌مندی مردم به بخش مجازی اختصاص یافته است.

به گفته احمدوند به عنوان مثال برای هیئت علمی تخفیف 50 درصد و برای دانشجویان تخفیف 40 درصد پیش بینی شده و 25 میلیارد تومان اعتبار برای بن اختصاص یافته است.

وی خواستار همراهی و مشارکت مجلس در حل مشکلات مربوط به ساماندهی پروانه‌های نشر، تامین کاغذ و فرهنگ‌سازی مطالعه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها