یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
میزان بار مجاز در پروازهای داخلی

اگر تجربه سفر با هواپیما را نداشتید و یا قصد دارید برای اولین بار به سفر هوایی بروید، احتمالا بزرگترین پرسشی که ذهن شما را مشغول کرده این است که تا چند کیلوگرم می‌توانید بار مجاز حمل کنید؟ در این مقاله به ادامه بحث می‌پردازیم:

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اگر تجربه سفر با هواپیما را نداشتید و یا قصد دارید برای اولین بار به سفر هوایی بروید، احتمالا بزرگترین پرسشی که ذهن شما را مشغول کرده این است که تا چند کیلوگرم می‌توانید بار مجاز حمل کنید؟ چه مقدار بار را می‌توانید همراه با خود به داخل کابین ببرید؟ چه تعداد چمدان می توانید با خود ببرید؟ هزینه اضافه بار چقدر خواهد شد و آیا  تعرفه اضافه بار در ایرلاین‌های مختلف، متفاوت است؟ یافتن پاسخ این پرسش‌ها بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنیم قبل از بستن چمدان‌هایتان و حتی رزرو هتل در تهران حتما این مطلب را بخوانید تا در فرودگاه دچار مشکل نشوید.

قبل از مطالعه درباره میزان بار مجاز شرکت‌های هواپیمایی، بهتر است خیلی کوتاه درباره کلاس‌های پروازی اطلاع کسب کنید؛ زیرا میزان بار مجاز نسبت به کلاس بلیط شما تغییر پیدا می‌کند. پروازها بسته به قیمت بلیط پرواز و خدمات و امکاناتی که به مسافران ارائه می‌دهند، به سه کلاس تقسیم می‌شوند:

کلاس F (فرست کلاس)  که گرانترین کلاس پروازی است و امکانات درجه یک و سرویس های ویژه‌ای به مسافران این کلاس ارائه می‌دهد.
کلاس C یا کلاس تجاری که رتبه دوم را پس از پرواز درجه یک دارد.
کلاس Y یا کلاس؛ این کلاس مخصوص مسافران عادی است.
برای مثال بلیط لحظه آخری تبریز تهران جزء بلیط های  کلاس Y است.


میزان بار مجاز پروازهای داخلی
قوانین شرکت‌های هواپیمایی مختلف درخصوص میزان بار مجاز با هم تفاوت دارد البته این تفاوت زیاد نیست؛ در ادامه برخی از قوانین این شرکت‌ها و میزان بار مجاز پروازهای داخلی مانند آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. به طور کلی بار مجازی که هر مسافر کلاس Y می‌تواند با خود جابه جا کند از 20 تا 25 کیلوگرم است؛ این میزان برای مسافرهای فرست کلاس و کلاس C می‌تواند به 30 کیلوگرم برسد.

میزان بار مجاز کلاس اکونومی ایرلاین‌های زاگرس، کاسپین، تابان، قشم ایر، ماهان، کیش‌ایر، آتا، وارش، معراج، ساها و ایران ایر 20 کیلو است. برای اطلاع دقیق‌تر از میزان بار مجاز پروازهای داخلی ایر‌لاین‌های دیگر با شرکت مربوطه تماس حاصل کنید. علاوه بر این شما می‌توانید مقداری بار را با خود به داخل کابین ببرید.

این بار مجاز داخل کابین برای مسافرهای کلاس اکونومی شامل یک چمدان سایز کابین به همراه یک کیف دستی در ابعاد کوچک است؛ مسافرهای کلاس F و C مجاز به حمل دو چمدان سایز کابین و یک کیف دستی کوچک هستند. ابعاد این چمدان‌های سایز کابین می‌تواند حداکثر 20 در 38 در 55 سانتی‌متر باشد تا به راحتی در محفظه بالای صندلی‌های هواپیما جا بگیرد و وزن مجاز آن‌ها بین 5 تا 7 کیلوگرم است. تاکید می‌کنیم که این میزان بار مجاز و تعرفه اضافه بار، بستگی به شرکت هواپیمایی انتخابی شما دارد؛ پس برای اطمینان هر چه بیشتر قبل از پرواز خود، این موارد را با دقت چک کنید.

 

اضافه بار
اگر به هر دلیل مجبور هستید باری بیشتر از حد مجاز با خود به همراه ببرید، هزینه‌ای اضافه از شما به عنوان اضافه بار گرفته می‌شود. مبلغ این اضافه بار به عواملی همچون طول سفر و یا کلاس پروازتان بستگی دارد اما به عنوان یک قانون کلی به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه، شما باید مبلغی معادل یک درصد قیمت بلیط خود پرداخت کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که اضافه بارتان نباید از وزن 32 کیلوگرم در هر چمدان تجاوز کند و ابعاد بسته یا چمدان شما باید حداکثر جمعا 158 سانتی‌متر شود. به یاد داشته باشید که  پرداخت هزینه اضافه بار و طی مراحل قانونی آن کاری زمان‌بر است، پس لازم است زودتر در فرودگاه حضور پیدا کنید تا به موقع به پروازتان برسید.
 


موارد استثنا
شرکت‌های هواپیمایی بار مجازی برای مسافرانی که همراه با نوزاد و یا کودک سفر می‌کنند، تعیین کرده‌اند. معمولا این بار مجاز برای کودکان زیر دو سال و نوزادان ده کیلوگرم همراه با یک کالسکه تاشو است تا به راحتی داخل کابین هواپیما جا بگیرد. همچنین این مسافران می‌توانند یک چمدان یا ساک مخصوص نوزاد با ابعاد حداکثر 20 در 38 در 55 سانتی متر همراه خود به کابین ببرند که وزن مجاز آن نباید بیشتر از 23 کیلوگرم باشد.

برای کودکان بالای دوسال مقدار بار مجاز رایگان 30 کیلوگرم است. کسانی که ناتوانی یا معلولیت جسمی دارند، می‌توانند جدا از مقدار بار مجاز خود، تا وزن 20 کیلوگرم وسایلی مانند صندلی چرخ‌دار و مواردی از این قبیل را به همراه خود به داخل کابین بیاورند.

هنگام بستن چمدان‌ها، دقت نکردن در اندازه و حجم بار آنها شاید اشتباهی پیش پا افتاده به نظر برسد ولی در هنگام پرواز می‌تواند مشکلات اساسی برای شما ایجاد کند و حتی شما را از پروازتان بازدارد. امیدواریم با مطالعه موارد بالا بتوانید از بروز چنین مشکل‌هایی در سفرهای آتی خود جلوگیری کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها