یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
«از تابران تا سیستان» در آرامگاه فردوسی برگزار شد

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی گفت: ویژه‌برنامه‌ «از تابران تا سیستان» با همکاری کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های خراسان رضوی و سیستان بلوچستان و این مجموعه در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سید هاشم حسینی افزود: شاهنامه‌خوانی و نقالی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در محل آرامگاه و هم‌چنین در محل موزه زاهدان و پخش از طریق فضای مجازی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
 
وی ادامه داد: تعدادی از نقالان و شاهنامه پژوهان کشورهای فارسی زبان به‌صورت مجازی در این برنامه فرهنگی حضور داشتند.
 
حسینی گفت: هم‌چنین تعدادی از دانش‌آموزان عضو کانون پرورش فکری و نوجوانان خراسان رضوی در محل آرامگاه حضور داشتند و در این مراسم شرکت داشتند.
 
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی یادآور شد: این برنامه در آرامگاه فردوسی و هم‌زمان در شهر سوخته زابل و موزه بزرگ زاهدان با حضور نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی، کارشناسان و مسئولان و مربیان و دانش آموزان اجرا شد.
 
همچنین ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت بازیابی هویت اسلامی با ابزارهای جدید اظهار کرد: شناخت اسطوره‌ها، حماسه‌ها و اسوه‌ها از طریق شعر و ادبیات و هنر می‌تواند مفید باشد.
 
وی گفت: از امروز به مدت ده شب تئاتر افسانه ضحاک ماردوش در آرامگاه فردوسی  اجرا خواهد شد.
 
معصومه هادی مدیرکل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص با اشاره به نقش سیستان در خلق شاهنامه و دلایل انتخاب فردوسی از رستم به عنوان قهرمان سیستانی شاهنامه  اظهار کرد: سیستان سرزمین اساطیر، مردم شجاع، غیور و  به استناد تاریخ مشهور به اطاعت از ولایت است.
 
شاهنامه خوانی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، نقالی، پخش کلیپ، حماسه خوانی با حضور علیرضا مهرداد شاعر دفاع مقدس، اثرخوانی اعضای کانون پرورش فکری توس و شاهنامه‌خوانی چند تن از زبان‌آموزان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بخش دیگر این مراسم بود.
 
در استان خراسان رضوی از 25 اردیبهشت روز فردوسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تا سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان هفته حماسه نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها