جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
امكان بهره‌مندی دانش پژوهان دنیا از منابع كتابخانه آستان قدس فراهم می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم فراهم شدن زمینه بهره‎مندی دانش پژوهان و طالبان علم از اقصی نقاط دنیا به منابع غنی كتابخانه مرکزی آستان قدس تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمد مروی، 
تولیت آستان قدس رضوی در آیین افتتاح گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس رضوی که با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان، یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی و جمعی از علمای مشهد مقدس و اهالی علم و اندیشه در محل کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه با افتتاح این گنجینه 9 هزار متر مربع به مخزن کتابخانه عظیم و کم‌نظیر آستان قدس رضوی اضافه شد، اظهار کرد: امروز نتیجه تلاش‌های آستان قدس رضوی در حوزه کتاب، کتابخانه و حفظ تراث عظیم شیعه با راه‌اندازی این مخزن عظیم به نتیجه رسید و تکمیل شد.

وی در ادامه به تاریخچه موقوفات حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: اولین وقفی که برای بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج(ع) صورت گرفته مرتبط با کتاب و کتابخانه بوده است؛ که طی آن حدود یک هزار و صدسال پیش در سال 327 هجری قمری «کشواد بن املاس» یکی از حکام اصفهان کتابی خطی را وقف آستان قدس رضوی می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: نذر و وقف کتاب و ایجاد کتابخانه در آستان قدس به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد؛ کتابخانه و مخزن کتاب در آستان قدس رضوی حدود هشت قرن قبل شکل گرفته و مسئله کتابداری و عنوان مکتبه در این بارگاه منور قدمتی بسیار طولانی دارد.

وی شکل‌گیری کتابخانه‌ای عظیم در جوار بارگاه حضرت رضا(ع) را دارای پیام دانست و توضیح داد: شکل‌گیری کتابخانه‌ای کم‌نظیر در قلمرو بارگاه شریف عالم آل محمد حضرت ثامن‌الحجج(ع) این پیام را با خود به همراه دارد که تمدن عظیم اسلامی بر بنیان کتاب و فرهنگ و علم و دانش بنا شده است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مروی ابراز کرد: خادمان حضرت رضا(ع) به خدمت در بارگاه شریف و نورانی پاره تن رسول‌الله(ص) افتخار می‌کنند، اما متصدیان این مکان مقدس تنها مرقد داری نمی‏‌کنند، بلکه این بارگاه مقدس کانون هدایت، تعلیم و تربیت انسان‌های تشنه حقیقت است.

وی زیارت را نقطه آغاز برای تحول انسان به‌سوی عبودیت مخلصانه پروردگار متعال معرفی و عنوان کرد: زیارت ضریح مطهر نقطه پایان زیارت نیست، بلکه نقطه آغاز تحول و تکامل مثبت انسان در جهت کسب تقوا و تقرب الهی و پیوند با امام معصوم و حجت خداست.

تولیت آستان قدس رضوی بارگاه شریف رضوی را نقطه الهام گیری برای پیمودن راه خوشبختی، هدایت و سعادت برشمرد و گفت: از زیارت‌های مأثوره این‌چنین دریافت می‎کنیم که ائمه اطهار(ع) راهنماهای طریق هدایت، چراغ‌های نجات‌بخش شب‎های تار گمراهی، پرچم‌داران علم و تقوا، صاحبان خرد و پناه انسان‎های طالب حقیقت هستند.

وی ائمه اطهار(ع) را نشانه‌های سعادت، خوشبختی، ایمان و زیست مؤمنانه برای بندگان خداوند دانست و با اشاره به مقام والای آن حضرات، گفت: با توجه به جایگاه عظیم این بارگاه نورانی، آستان قدس تلاش دارد از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای تربیت و هدایت انسان‌ها و تحقق زیارت متعالی در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر زائران از نورانیت و فیض این مکان مقدس استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی اضافه کرد: آستان قدس علاوه بر حفظ، نگهداری و صیانت از تراث ارزشمند اسلام و شیعه، فراهم آوردن زمینه استفاده از این منابع ارزشمند توسط طالبان علم و دانش و فرهنگ را وظیفه خود می‌داند و علی‌رغم تمام اقدامات شایسته‌ای که انجام شده اما؛ هنوز تا نقطه ایده آل در پیوند زدن تمامی علاقه‌مندان به تراث شیعه در اقصی نقاط جهان به این کتابخانه عظیم راه طولانی داریم.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه محل حبس کتاب نیست، اظهار کرد: کتابخانه باید محل رجوع طالبان علم و حقیقت و پژوهش باشد، لذا باید از تمامی ابزارها، امکانات و فناوری‌های روز در جهت فراهم آوردن زمینه معرفی و بهره‌مندی همه دانشمندان و دانش‌پژوهان از این میراث بزرگ و کتابخانه ارزشمند استفاده شود، تا هرکسی بتواند از سراسر دنیا با این کتابخانه ارتباط برقرار و از کتب آن استفاده کند.

تولیت آستان قدس رضوی در انتها گفت: فراهم آوردن زمینه بهره‌مندی انسان‌های اقصی نقاط دنیا از کتاب‌های این گنجینه عظیم علاوه بر کمک به نشر علم و دانش، موجب ترویج و معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) و امام رضا(ع) به جهانیان است، تا انسان‌ها بدانند این کتابخانه عظیم و غنی با قدمت بسیار طولانی به برکت حضرت رضا عالم آل محمد(ص) شکل‌گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها