دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
تمام شعر‌های اکتاویو پاز ترجمه شد

ابوالقاسم اسماعیل‌پور تمام سروده‌های اکتاویو پاز، شاعر و نویسنده مکزیکی را به فارسی ترجمه کرد. حاصل فعالیت او در کتابی دو جلدی منتشر شده و به زودی روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل‌پور این سروده‌ها را از زبان اسپانیایی به فارسی ترجمه کرده است و این مجموعه دو جلدی توسط نشر «اسطوره» روانه کتاب‌فروشی‌های ایران می‌شود.

جلد اول این مجموعه با نام «سنگ خورشید» با قیمت ۹۱۰۰ تومان و جلد دوم آن با نام «بازگشت» با قیمت ۸۲۰۰ تومان تا پایان هفته جاری روانه کتاب‌فروشی‌های ایران می‌شوند.

نشر اسطوره این دو کتاب را در ادامه مجموعه «شعر جهان» منتشر کرده است. این ناشر پیشتر در این مجموعه کتاب‌هایی چون: «میان خورشیدهای همیشه (از شکسپیر تا پیشتازان شعر نو)»، «چشم‌اندازهای شعر نو در قرن بیستم»، «آلاچیق چلچله‌ها»، (برگزیده شعر چین و ژاپن)، «در جنگل ستاره‌ها» (برگزیده تانکا و هایکو)، «هیچ مسافری برنمی‌گردد» (برگزیده اشعار نیشی واکی شاعر معاصر ژاپن) و «رویای ماه» (برگزیده شعر معاصر افریقا) را به چاپ رسانده است.

اکتاویو پاز در سال ۱۹۱۴ میلادی در مکزیکوسیتی چشم به جهان گشود و از ۱۷ سالگی به نویسندگی و سرودن شعر مشغول شد. پدر این شاعر، وکیل بود و پدربزرگش، داستان‌نویسی سرشناس. در حقیقت پاز در جوانی ارزش‌های اجتماعی را از پدر و ادبیات را از پدربزرگ خود آموخت و سرانجام شاعری را به جای وکالت برگزید.

این نویسنده در سال ۱۹۳۷ به والنسیا در اسپانیا سفر کرد تا در دومین کنگره جهانی نویسندگان ضد فاشیسم شرکت کند. در سال ۱۹۴۳ با استفاده از کمک هزینه بنیاد گوگنهایم به آمریکا رفت.

وی در آنجا با شعر نوی آمریکایی آشنا شد. پاز در این کشور بود که مطالعه دامنه‌دار و عمیق خود را درباره هویت مکزیک آغاز کرد که حاصل آن کتابی شد به نام «هزار توی تنهایی».

این شاعر در سال ۱۹۶۲ به عنوان سفیر مکزیک در هند به این کشور اعزام شد. تاثیر تمدن هند را می‌توان در کتاب‌های متعددی که طی مدت اقامت خود در آنجا نوشته، به ویژه در کتاب «پرتوی از هند»، مشاهده کرد.

پاز در سال ۱۹۶۸ در اعتراض به سرکوب خونین تظاهرات آرام دانشجویان در مکزیک از سوی دولت وقت این کشور، از مقام خود کناره‌گیری کرد و از آن پس تا واپسین سال‌های زندگی خود، به روزنامه‌نگاری پرداخت.

در سال ۱۹۸۰ دانشگاه هاروارد به پاز دکترای افتخاری اهدا کرد و در سال ۱۹۸۱ مهم‌ترین جایزه ادبی اسپانیا یعنی جایزه سروانتس نصیب این نویسنده شد.

سرانجام در سال ۱۹۹۰ آکادمی ادبیات سوئد، جایزه نوبل ادبیات را به پاس نیم قرن تلاش در زمینه شعر و ادبیات به اوکتاویو پاز مکزیک اهدا کرد.

وی هشت سال بعد در سال ۱۹۹۸ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط