شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶
سنت و نوآوری فردوسی به نقد گذاشته می‌شود

کتاب «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی» اثر محمود عبادیان، روز سه‌شنبه (۲۴ دی‌ماه) در دفتر انتشارات مروارید، با حضور نویسنده، بررسی می‌شود. /

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی» سال‌ها پیش به مناسبت هزاره فردوسی منتشر شده؛ اما چاپ جدید آن،سال گذشته از سوی نشر مروارید روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است.

جلسه بررسی و نقد این کتاب با حضور این نویسنده و برخی از اهالی قلم،سه‌شنبه (۲۴ دی) از ساعت ۱۶:۳۰ در دفتر نشر مروارید،  برگزارمي شود.
دفتر این انتشارات در خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان شهدای ژاندارمری، بن‌بست صفاری، شماره ۱۲۳ قرار دارد.

«فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی»، شامل مباحثي در ادبيات تطبيقي، در سه بخش اصلي منتشر شده است.

در اين كتاب سه حماسه بزرگ جهاني : «گيلگمش سومري – آشوري»، «ايلياد يوناني» و «شاهنامه فردوسي» بررسي تطبيقي شده و با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های اين سه اثر، ارزش‌هاي اجتماعي، ادبي و زيباشناختي آن‌ها مورد نقد قرار گرفته است.

مولف در بخش يادداشت اين كتاب آورده است: اين نوشتار، به عنوان زمينه‌اي براي كار پژوهشي پژوهندگان ادبيات فارسي درباره حماسه، با توجه عمده به شاهنامه فردوسي نوشته شده است.

عبادیان درباره این کتاب پیشتر به خبرنگار «ایبنا» گفته است: در اواخر دهه ۶۰ که کنگره هزاره فردوسی در دانشگاه تهران برگزار شد، من در دانشگاه علامه زبان و ادبیات درس می‌دادم. بر اساس سنت اروپایی که روی ما هم تاثیر گذاشته بود، همزمان با تدریس به تحقیق روی مباحث مربوط به موضوع درسی می‌پرداختیم. در همان زمان بنا به موضوع، پژوهش‌هایی درباره این کتاب انجام شد که نخست به گیلگمش بین‌النهرینی می‌پرداخت و در ادامه، بررسی مفصل‌تری درباره ایلیاد یونانی را پی می‌گرفت. پس از بررسی گیلگمش و ایلیاد، به شاهنامه فردوسی پرداخته شده و در آن بخش، درباره دلایل فاصله‌گیری نسبی شاهنامه از اسطوره‌پردازی صرف و وارد شدن پاره‌ای مباحث تاریخی به آن، ‌بحث شده است.

عبادیان متولد ۱۳۰۷ است و از سال‌ها پیش در دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس اشتغال دارد. وی نخست، ادبیات تدریس می‌کرد و با گشایش گروه فلسفه آن دانشگاه، با توجه به تحصیلاتش در رشته فلسفه در چکسلواکی و آلمان،‌ به تدریس فلسفه پرداخت. وی تا کنون بیش از ۳۰ کتاب را در حوزه ادبیات و عمدتا فلسفه، منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط