دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
گرامیداشت زادروز شیخ کلینی و روز اسناد ملی و میراث مکتوب

گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب ميراث مكتوب- در سال 1389 در پی درخواست مرکز پژوهشی میراث مکتوب از شورای فرهنگ عمومی، روز 19 اردیبهشت به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری و در تقویم درج شد. در روند طی شده، پس از موافقت اولیه با این پیشنهاد، از مرکز میراث مکتوب خواسته شد تا روزهای پیشنهادی خود را به شورای فرهنگ عمومی اعلام کند. با توجه به ضرورت وجود بیشترین سنخیت میان تاریخ‌های پیشنهادی با میراث مکتوب، پس از رایزنی با استادان و پژوهشگران حوزۀ تصحیح متون و نسخ خطی، سه مناسبت اعلام شد: 1- زادروز آقابزرگ تهرانی، کتابشناس و صاحب «الذریعه» (18 فروردین)، 2- زادروز ابوریحان بیرونی، از بزرگترین دانشمندان مسلمان (14 شهریور)، و 3- زادروز استاد ایرج افشار، ایرانشناس و پدر کتابشناسی نوین ایران (16 مهر). اما در نهایت شورای فرهنگ عمومی کشور، روز 19 اردیبهشت‌ماه، زادروز شیخ کلینی، را به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» در تقویم به تصویب رساند. در نامۀ منصور واعظی، دبیرکل وقت شورای فرهنگ عمومی به دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل این مرکز، آمده است: «بازگشت به نامۀ شمارۀ 75215 مورخ 16/1/90 درخصوص پیشنهاد نامگذاری «روز میراث مکتوب» به اطلاع می‌رساند، پیشنهاد مذکور پس از تائید در کمیسیون نام‌گذاری روزهای خاص، درجلسۀ 552 و 553 مورخ 21/4/90 و 4/5/90 شورای فرهنگ عمومی با عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» برای درج در ضمیمه تقویم به تصویب رسید ...». پس از تصویب روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» بسیاری از مؤسسات مرتبط همچون سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، کتابخانه و موزۀ ملک، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی و ... به سهم خود سعی در ارج نهادن این روز داشته‌اند. مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب نیز هر ساله به این مناسبت نشست‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار کرده است. در سال جاری نیز ویژه‌برنامۀ روز اسناد ملی و میراث مکتوب، روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سال 1389 در پی درخواست مرکز پژوهشی میراث مکتوب از شورای فرهنگ عمومی، روز 19 اردیبهشت به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری و در تقویم درج شد.

در روند طی شده، پس از موافقت اولیه با این پیشنهاد، از مرکز میراث مکتوب خواسته شد تا روزهای پیشنهادی خود را به شورای فرهنگ عمومی اعلام کند. با توجه به ضرورت وجود بیشترین سنخیت میان تاریخ‌های پیشنهادی با میراث مکتوب، پس از رایزنی با استادان و پژوهشگران حوزه تصحیح متون و نسخ خطی، سه مناسبت اعلام شد:
1- زادروز آقابزرگ تهرانی، کتابشناس و صاحب «الذریعه» (18 فروردین)
2- زادروز ابوریحان بیرونی، از بزرگترین دانشمندان مسلمان (14 شهریور)
3- زادروز استاد ایرج افشار، ایرانشناس و پدر کتابشناسی نوین ایران (16 مهر)

اما در نهایت شورای فرهنگ عمومی کشور، روز 19 اردیبهشت‌ماه، زادروز شیخ کلینی، را به عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» در تقویم به تصویب رساند.

در نامه منصور واعظی، دبیرکل وقت شورای فرهنگ عمومی به دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل این مرکز، آمده است:
«بازگشت به نامه شمارۀ 75215 مورخ 16/1/90 درخصوص پیشنهاد نامگذاری «روز میراث مکتوب» به اطلاع می‌رساند، پیشنهاد مذکور پس از تائید در کمیسیون نام‌گذاری روزهای خاص، درجلسه 552 و 553 مورخ 21/4/90 و 4/5/90 شورای فرهنگ عمومی با عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» برای درج در ضمیمه تقویم به تصویب رسید ...».

پس از تصویب روز «اسناد ملی و میراث مکتوب» بسیاری از مؤسسات مرتبط همچون سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، کتابخانه و موزۀ ملک، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی و ... به سهم خود سعی در ارج نهادن این روز داشته‌اند. مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب نیز هر ساله به این مناسبت نشست‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار کرده است.

در سال جاری نیز ویژه‌برنامه روز اسناد ملی و میراث مکتوب، روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401، از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها