یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
نمایشگاه کتاب یک باشگاه فرهنگی است

احمد مسجدجامعی گفت: نمایشگاه کتاب، فضای فرهنگی و بانشاطی بوجود می‌آورد، رهبری یکبار تعبیر باشگاه فرهنگی را برای نمایشگاه کتاب به کار بردند بنابراین مسئولان برگزاری نمایشگاه باید تلاش کنند تا در نمایشگاه کتاب، به تعبیر رهبری فضای باشگاهی فراهم شود.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: «متاسفانه در دوسال اخیر به علت شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری نمایشگاه فراهم نمی‌شد و این واقعاً حیف بود. درست است که فضای مجازی به کمک برگزاری نمایشگاه آمده اما نمایشگاه کتاب چیزی فراتر از یک فروشگاه کتاب است. به عنوان مثال، وجود فعالیت‌های جانبی آنرا به یک باشگاه فرهنگی تبدیل می‌کند. بسیاری از پدیدآورنده، فروشنده و خواننده در نمایشگاه دور یکدیگر جمع می‌شوند و بستر گفت‌وگو بایکدیگر فراهم می‌شود، این موضوع بسیار مهمی است.»

وی با اشاره به این که در سال‌هایی که امکان برگزاری نمایشگاه برای مردم فراهم نبود، برای صاحبان اثر و ناشران نیز امکان گردهمایی در نمایشگاه وجود نداشت، افزود: «امیدوارم امسال از تجربه مسئولان اجرایی در دوره‌های گذشته بهره‌برداری شود. نمایشگاه کتاب مکانی است برای گفت‌وگو و نشست‌های صمیمی اهالی فرهنگ و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.»

تاکید بر مشارکت ناشران و صاحبان آثار در امور اجرایی نمایشگاه کتاب
مسجدجامعی با تاکید بر این که نباید نمایشگاه کتاب را شبیه یک فروشگاه بزرگ کتاب قلمداد کرد، گفت: «باید  فضای گفت‌وگوها در نمایشگاه کتاب فراهم شود و ظرفیتی ایجاد شود تا نویسنده‌ها و ناشران به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت کنند. در گذشته فضایی تحت عنوان "سرای اهل قلم" وجود داشت که فضای خوبی بود و این فضاها باید برای کودکان، زبان‌های خارجی و بین‌الملل، عمومی، بزرگسالان و کلیه گروه‌های تخصصی، با کیفیتی بهتر ایجاد شود؛ برای این امر می‌توان از ظرفیت خودِ ناشران استفاده کرد و از خود آن‌ها درخواست کنیم تا در محل‌های گفت‌وگو، ملاقات، نشست و برخاست‌های فرهنگی شرکت کنند. باید توجه داشت که همه کارهای اجرایی نمایشگاه از پس مسئولان برنمی‌آید و ناشران و صاحبان آثار نیز باید در امور مشارکت داشته باشند.»

مسجدجامعی که برگزاری نمایشگاه کتاب را در دوره مسئولیت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجربه کرده است افزود: «نمایشگاه کتاب، فضای فرهنگی و بانشاطی بوجود می‌آورد، رهبری یکبار تعبیر باشگاه فرهنگی را برای نمایشگاه کتاب به کار بردند که برداشت ما از آن همین فضایی است که آنرا ترسیم کردم. بنابراین مسئولان برگزاری نمایشگاه باید تلاش کنند تا در نمایشگاه کتاب، به تعبیر رهبری فضای باشگاهی فراهم شود.»

وی در پایان در پیشنهاد برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کتاب افزود: «موضوع آمدوشد به نمایشگاه کتاب همواره مطرح بوده است، بهتر است در این دوره نیز با عنایت به این وضعیت، رفت‌وآمد آسان گروه‌های مختلف به نمایشگاه فراهم شود. مسئولان معمولاً دسترسی آسانی به نمایشگاه دارند اما باید با مدیریت بهتر و به کمک مدیریت شهری این موضوع را مرتفع کرد. می‌توان برای ارتقای کیفی برگزاری نمایشگاه، فضای شهری را با تبلیغات متناسب با کتاب در تبلیغات شهری و رسانه‌های مختلف، آماده برپایی نمایشگاه کتاب کرد.»

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها