یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کتاب «افزایش محبت بین همسران؛ راهکارها و شیوه‌ها» به چاپ ششم رسید

چاپ ششم کتاب «افزایش محبت بین همسران؛ راهکارها و شیوه‌ها از منظر اسلام و روانشناسی» اثر بتول زاهد پور به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، چاپ ششم کتاب «افزایش محبت بین همسران؛ راهکارها و شیوه‌ها از منظر اسلام و روانشناسی» اثر بتول زاهد پور به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۸۸ صفحه منتشر شد.

خانواده نخستین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی بشر است؛ از این رو، بنیادی‌ترین نقش را در شکل‌گیری افکار، عقاید، رفتار و شخصیت هر انسانی ایفا می‌کند. این مسئله موجب شده تا آموزه‌های دینی رهنمودهای فراوانی درباره اهمیت تشکیل خانواده، حفظ آن و وظایف اخلاقی و حقوقی همسران بیان نمایند.

نگارنده در این اثر بر آن شده تا با خوانشی از متون دینی و قرین ساختن آن با علوم روانشناسی و استفاده از طبقه‌بندی علوم که یکی از برجسته‌ترین معیارهای رده‌بندی در آموزش و تربیت است، به مقوله راهکارهای افزایش محبت بین همسران بپردازد.

کتاب حاضر بر پایه مطالعات میان‌رشته‌ای با تلفیق رویکردهای دینی و روانشناسی تدوین شده و دو هدف اساسی را دنبال کرده است. نخست تطبیق آموزه‌های دینی با یافته‌های جدید بشری در حوزه خانواده و تبیین چگونگی کارآمدی آیات و روایات در راستای تحکیم و بالندگی روابط زن و مرد؛ دوم ارائه راهکارهای محبت افزایی در محیط خانواده، در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری.

در فصل نخست، پس از بیان دو قِسم تفاوت‌های فردی و نوعی میان زن و مرد، تفاوت‌های نوعی در سه زمینه جسمی، عاطفی و عقلی بررسی شده و آشنایی، درک و پذیرش متقابل تفاوت‌ها به عنوان راهکار اصلی در این فصل مطرح شده است. سپس نقش باورهای دینی و تقویت آن در افزایش مهرورزی در نهاد خانواده تبیین می‌شود. بر اساس یافته‌های این فصل، اعتقاد به توحید، نبوت، معاد و التزام به تقوا باعث اهتمام بیشتر همسران به روابط مطلوب با یکدیگر می‌شود.

در حیطه رفتاری به سبب گسترده بودن رفتارهای نیکو و تاثیرگذار، برجسته‌ترین آن از جمله: ابراز محبت، آراستگی، احترام متقابل، عذرخواهی و عذربپذیری، گفت و شنود موثر، همکاری در امور زندگی و استعداد از مشاور، به تفصیل بحث شده که التزام به هر یک از این رفتارها، سبب افزایش احساس رضایتمندی و محبت بین زوجین می‌شود.

در حیطه عاطفی به دو فصل ارتباط جنسی و هوش هیجانی اشاره شده و ارتباط جنسی به لحاظ جایگاه بی‌نظیر عواطف در جهت بخشیدن به این رفتار، در حیطه عاطفی بررسی شده است و اصول لازم قبل، حین و پس از این ارتباط که منجر به افزایش ارتباط بین همسران می‌شود مطرح گردیده است. همچنین در این بخش علل سرد مزاجی که یکی از برجسته‌ترین دلایل کاهش محبت زناشویی است، بررسی می‌شود.

در فصل هوش هیجانی مهارت‌های ضروری در چگونگی شناخت و مدیریت احساسات خویشتن و درک هیجانات مثبت و منفی همسر ذکر شده و سپس پیرامون هیجان خشم به عنوان اصلی‌ترین احساس نابود کننده محبت میان زن و شوهر به تفصیل پرداخته شده و علل و راهکارهای مواجهه با آن بیان می‌شود.

 
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها