پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
مشارکت 20 هزار کتابخوان بوشهری در جشنواره رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در آئین پایانی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از مشارکت 20 هزار نفر از کتابخوانان این استان در این رویداد بزرگ فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر، حجت‌الاسلام یوسف جمالی، امام جمعه موقت بوشهر و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر، حیدر راهب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشه، زهرا صداقت، مدیر اسناد و کتابخانه ملی بوشهر، سید‌عباس موسوی‌نژاد، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری، سرهنگ پاسدار محمدحسن گرامی، جانشین فرماندهی تیپ پیاده امام صادق(ع) بوشهر و مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران استان بوشهر در سالن شهید آوینی سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر برگزار شد.
 

در این آئین 387 برگزیده در دو گروه فردی و خانوادگی و در بخش‌ها و موضوعات مختلف این جشنواره معرفی و مورد تجلیل واقع شدند. حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: از این شمار ۳۸۷ نفر برگزیده استانی و پنج نفر نیز در سطح ملی موفق به کسب رتبه شدند.

وی افزود: این دوره از جشنواره به‌صورت مکتوب ویژه زندانیان نیز برگزار شد که در بوشهر با شرکت گسترده زندانیان روبه‌رو شد و ۱۱ نفر نیز در سطح استانی برگزیده شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیان کرد: حضور هزار و ۲۰۰ زندانی از سه مرکز بازپروری این استان در جشنواره کتابخوانی رضوی غیرمنتظره و نشان‌دهنده ظرفیت گسترده اقدامات فرهنگی در چنین مراکزی است.

راهب گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی در این دوره از خرداد تا آذرماه ۱۴۰۰ و در ۲ بخش فردی و خانوادگی برگزار شد و سه هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ رضوی را دنبال کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر ادامه داد: این جشنواره در سه رده سنی کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال در بخش‌های پویش کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی، مسابقات چهارگزینه‌ای، داستان کوتاه، پویش برای امام زمانم و تولید آثار هنری برگزار که با استقبال پر شور اهالی کتاب استان بوشهر روبه‌رو شد.

وی با بیان این‌که ۱۲ دستگاه استان بوشهر در برگزاری این رویداد فرهنگی مشارکت داشتند، گفت: امید می‌رود دوره پیش‌ روی جشنواره رضوی نیز در استان بوشهر با هم‌افزایی، پرشورتر از گذشته برگزار شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پایان یادآور شد: رویکرد این اداره‌کل انجام کار کیفی و پرهیز از اقدامات نمایشی است و هدف از حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره کتابخوانی رضوی آشنایی واقعی آن‌ها با سیره رضوی است.
 
ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز در اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: دفاع آگاهانه و مخلصانه از قدس شریف و سرزمین و ملت مظلوم فلسطین مهم‌ترین رکن و راهبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اهمیت نام این جشنواره خود را خادم و پابوس امام رضا‌(ع) دانست و گفت بر این اساس بر خود لازم دانستم که در این مراسم شرکت کنم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر افزود: امروز هر چه داریم از مکتب اسلام و مکتب ائمه و مکتب امام عزیز و مقام معظم رهبری است که با مقاومت، شرف و شجاعتی که به ملت ایران داده است، نام ایران را در اول آزادی‌خواهان و عدالت‌خواهان دنیا ثبت و ضبط کرده است.

وی ادامه داد: سرانه کتابخوانی ما در کشور و دنیا پایین است ولی با توجه به استعداد و هوشمندی این ملت و پیشینه علمی، ادبی و فرهنگی این مرز و بوم به‌زودی به قله‌های پیشرفت و موفقیت خواهیم رسید.

ایرانی با تاکید بر این‌که هر کشوری که با کتاب و کتابخوانی مانوس باشد به سرمنزل توسعه و پیشرفت خواهد رسید، تصریح کرد: مسیر علم و دانش در کشور باید تداوم داشته باشد و این مهم با ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های عمومی معنا پیدا می‌کند.

او افزود: دنیای استبداد به دنبال تحریف تاریخ است؛ به گونه‌ای که نشان دهد گروهی عرب مخالف تمامیت ارضی کشوری به نام اسرائیل هستند و جای غاصب و مظلوم را در ادبیات جهان و وارونه جلوه می‌دهند. با وجود این، مقاومت مردم فلسطین همچنان زنده است، نفس می‌کشد و فریاد استقلال و عدالت‌خواهی خود را به گوش جهانیان می‌رساند.

ایرانی ادامه داد: در شرایطی که استکبار می‌کوشد راه استقلال را بر کشورهای آزاده ببندد، قدس و گرامیداشت روز قدس نماد مقاومت و استقلا‌ل‌طلبی جامعه اسلامی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر بیان کرد: سپاه پاسداران نیرویی انقلابی و جهانی است که مدافع ملت‌های مظلوم و برآمده از انقلاب اسلامی است و جبهه استکبار از هیچ نیرویی این‌گونه واهمه ندارد و اوج این ترس را در تحریم علیه این نیرو نشان داده است.

وی تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشانه عجز و ناتوانی استکبار آمریکا و صهیونیسم بین الملل دانست و گفت: نیروهای ایران اسلامی آموزش دیده مکتب ائمه اطهار (ع) هستند و امام علی (ع) اوج شرف و شجاعت را برای ما به نمایش گذاشته است.

ایرانی تاکید کرد: ایران اسلامی در طول تاریخ در علم و فرهنگ و هنر تاثیرگذار بوده است و مسیر رشد علمی و دانش باید در کشور تداوم یابد و لازمه آن به‌ویژه در استان بوشهر افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در پایان تصریح کرد: در دوره‌ای که رسانه‌های جبهه‌ استکبار جامعه را احاطه کرده است، افزایش آگاهی و مطالعه می‌تواند ما را از فریب خوردن در این عرصه رهایی بخشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر هم در این آیین گفت: هر فردی که اقدام مثبتی در ارتباط با سیره و فرهنگ رضوی انجام دهد، خادم آن حضرت به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام یوسف جمالی یادآور شد: همه افرادی که با شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی کتاب یا مطلبی درباره امام رضا(ع) نوشتند، اثری هنری خلق کردند یا کتابی در این زمینه خواندند، خادم حضرت هستند.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم از ۳۸۷ برگزیده یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بوشهر در بخش‌ها و موضوعات مختلف تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها