سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کتاب جلوی سوءهاضمه قوه ادراک شما را می‌گیرد

وحید یامین‌پور گفت: کتاب جلوی سوءهاضمه قوه ادراک شما را می‌گیرد. کتاب در خدمت تخیل و قوای ادراکی شماست. کتاب غذای تقویتی است و عضله‌های فکر و جهان شما را تقویت می‌کند. پیامی که کتاب به شما می‌دهد، پیامی است در بستر آرامش و خلوت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن کریم، شامگاه دوشنبه پنجم اردیبهشت 1401، وحید یامین‌پور، نویسنده و پژوهشگر ادبی در بخش نوجوان نمایشگاه قرآن با دهه هشتادی‌ها به گفت‌وگو نشست.
 
وی در ابتدای سخنانش گفت: ضرب‌المثلی است که می‌گویند وقتی صدا به صدا نمی‌رسد، مثل آواز خواندن در بازار آهنگرهاست. این واقعیت دنیای امروز ماست، یعنی هیچ‌وقت در طول تاریخ در زندگی بشر اینقدر دنیا شلوغ و پر سر و صدا نبوده است. همیشه فرصتی برای شنیدن وجود داشته است. وقتی یک پیام ضروری از کسی داشته باشید، لابه‌لای این همه سر و صدا گم می‌شود. برای همین، بشر امروز گیج‌ترین بشر تاریخ است.
 
این نویسنده افزود: وقتی انسان گرسنه است و یک نوع غذا سر سفره است، همان یک غذا را می‌خورد، اما بعضی وقت‌ها سفره‌ای با 100 نوع غذا وجود دارد و انسان گرسنه می‌خواهد از هر 100 نوع یک لقمه بردارد. برای انسانی که از هر غذا چند لقمه برمی‌دارد، بعد از پایان غذا خوردن چه اتفاقی می‌افتد؟ دچار سوءهاضمه می‌شود. همه چیزخواری سوءهاضمه ایجاد می‌کند.
 
یامین‌پور تصریح کرد: این اتفاق در قوه فهم و درک انسان نیز می‌افتد و ما دچار سوءهاضمه در قوای درک و فهم می‌شویم، وقتی از هر غذایی که جلوی ما می‌گذارند یک لقمه برمی‌داریم. این زمانی است که سفره‌ای برایتان چیده‌اند که همه سالم و تمیز است و اگر بین 100 غذا یک غذای مسموم باشد، کارتان به بیمارستان می‌افتد، حتی اگر تمام غذاها مفید و سالم باشد دچار سوءهاضمه می‌شوید.
 
وی گفت: مغز و قلب حساس‌تر است یا معده؟ روح لطیف‌تر است یا جسم؟ اگر لکه‌ای روی دیوار آجری یا بتنی بیفتد، خودش را نشان می‌دهد یا آینه؟ روح انسان از میلیاردها مخلوقی که خداوند دارد، لطیف‌تر است و با کوچکترین لطمه آسیب می‌بیند. سن که بالا می‌رود، می‌فهمید بعضی غذاها با معده ناسازگاری دارد.
 
نویسنده کتاب «نخل و نارنج» افزود: حتی اگر توان درک و فهم پیام‌ها را داشته باشید در فضای فکری دچار سوءهاضمه در درک خواهید شد. روح گاهی به نقطه‌ای می‌رسد که توان هضم هر پیامی را از دست می‌دهد. در جهانی که زندگی می‌کنیم و هر کسی پیامی منتشر می‌کند، بسیاری از پیام‌ها غیربهداشتی و غیرمفید است. اصل بر این است که انسان‌ها دچار سوءهاضمه و فهم و درک می‌شوند.
 
یامین‌پور در ادامه گفت: وقتی از انرژی نوجوانی عبور می‌کنید، آثار سوءهاضمه در هضم و درک خودش را نشان می‌دهد، حتی در حافظه و استعداد خودتان. کتاب‌های بسیاری درباره تاثیر رسانه‌ها، تاثیر تلویزیون و استعدادهای انسانی وجود دارد. نیل پستمن در کتاب معروف «زندگی در عیش و مردن در خوشی» به مسائل جالبی اشاره کرده است. اینکه شاید خواندن بعضی از کتاب‌ها برای نوجوانان زود باشد و همچنین تاثیر تماشای غیراستاندارد تلویزیون بر استعدادهای نوجوانان را بررسی می‌کند. زمانی که پستمن این کتاب‌ها را نوشته، چیزی به نام اینترنت وجود نداشته است.
 
وی اظهار کرد: وضعیت جهان ما بعد از همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، مثل رساندن پیام در بازار آهنگرهاست. کسی به فکر شما نیست، چون همه می‌خواهند به گوش شما پیام برسانند. کسی که غرفه فروش محصولات خوراکی می‌زند، عاشق شما نیست، می‌خواهد جنس خودش را بفروشد. رسانه‌ها نیز به هر صورتی که شده می‌خواهند جنس خود را بفروشند. همه می‌خواهند پیام‌ها را بفروشند، نه اینکه بابت پیام از شما پول بگیرند، بلکه می‌خواهند یارگیری کنند. تنها کسی که می‌تواند از شما مراقبت کند، خودتان هستید، آن هم دروازه‌بانی از استعدادهایتان است.
 
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان می‌گویند ما فقط صفحات مفید را در اینستاگرام دنبال می‌کنیم. اگر شما فقط پیام‌های مثبت را دنبال کنید، باز هم دچار سوءهاضمه می‌شوید. تنها راه این است که ورودی‌ها را دنبال کنید. سالم‌ترین گونه پیام که کمک می‌کند تخیل‌تان قوی شود، پیام مکتوب است، یعنی کتاب.
 
وی گفت: کتاب جلوی سوءهاضمه قوه ادراک شما را می‌گیرد. کتاب در خدمت تخیل و قوای ادراکی شماست. کتاب غذای تقویتی است و عضله‌های فکر و جهان شما را تقویت می‌کند. پیامی که کتاب به شما می‌دهد، پیامی است در بستر آرامش و خلوت. کتاب پیام‌ها را برای شما پرتاب نمی‌کند، بلکه در قلب و جان می‌نشاند. پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود به شما فرصت هضم نمی‌دهد. پیام پشت پیام، لقمه پشت لقمه. کتاب اثرش جویباری است. یک سیلاب عظیم سنگ را حرکت می‌دهد، اما کتاب اثر جویباری را دارد قوای خیالی شما را تقویت می‌کند. کتاب جان دارد و شما را به جهان خودش دعوت می‌کند و فرصت پیدا می‌کنید در آرامش صحنه‌های جدیدی از زندگی را ببینید.
 
یامین‌پور، اظهار کرد: انسان‌ها یکبار بیشتر فرصت زندگی ندارند. شما یکبار 15 سالگی را تجربه می‌کنید و یکبار 5 اردیبهشت 1401 وجود دارد و دیگر تکرار نخواهد شد. کسی که کتاب می‌خواند، فرصت‌های زندگی را تکثیر می‌کند. فرصتی برای اینکه این شانس را داشته باشید کتاب‌هایی را بخوانید که در عالم خیال تجربه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. این توانایی که در انسان وجود دارد، می‌تواند تصاویر را با هم ترکیب کند، تصاویری که واقعی نیستند و این خیال شماست.
 
نویسنده کتاب «ارتداد» ادامه داد: قوه خیال انسان تقریبا مهم‌ترین دارایی اوست. قوه خیال یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شماست. با قوه خیال می‌توانید حقایق را درک کنید. گاهی به‌جای عالم خیال می‌گویند قلب. ابزار فکر ما چیست؟ گاهی ابزار واقعیت‌های ما قلب ماست. خداوند در قرآن انسان‌های نادان را کر و کور و لال خطاب می‌کند و به برخی می‌گوید مثل چهارپایان هستند. خدا قلب‌های این دسته از افراد را مهر و موم کرده است.
 
وی گفت: آدم متوسط، انسانی هدررفته‌ است. باید استثنایی شوید یا می‌توانید قوه خود را تقویت کنید، مثل نیروگاه هسته‌ای که تا آخر عمر به شما انرژی بدهد. برای پرورش خودتان فکر کنید. یک باشگاه پرورش فکر برای خود داشته باشد. بسیاری از بچه‌های نسل شما برای مطالعه وقت نمی‌گذارند. شما به دوران هیروگلیف رفته‌اید و با عکس با هم حرف می‌زنید. شما با اینستاگرام به نقاشی دوران غار برگشته‌اید؛ انسانی که بعد از چندین هزار سال توان مطالعه را از دست داده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر افزود: خانواده‌ها باید کتاب‌هایی که بچه‌ها به آن علاقه دارند بخرند که عادت به مطالعه پیدا کنند. نویسنده‌ای 50 سال زحمت می‌کشد و یک کتاب می‌نویسد. در تاریخ آدم‌هایی داریم که یک کار کردند و ماندگار شدند. برخی نامی در تاریخ نداشتند و فقط یک شاگرد تربیت کرده‌اند که جهان را تغییر داده است. 
 
یامین‌پور در پایان بیان کرد: توصیه من برای مطالعه، اول کتاب‌های تاریخی است. واجب است که با تاریخ آشنا شوید. تاریخ معاصر و تاریح جهان و تاریخ تمدن‌ها را بخوانید. تاریخ صدر اسلام و سیره اهل بیت (ع) هم مهم است و همچنین کتاب‌های شهید مطهری. تاریخ 250 ساله اخیر از دوره قاجار به این‌سو نیز مهم است. خانواده‌ها نیز رمان و داستان برای فرزندانشان بخوانند.
 
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها