دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
نوروز میراث مشترک ایران و پاکستان است/ نوروز ایرانی یک آیین ملی و بین‌المللی است

امجد زیدی، رئیس مجلس منطقه گیلگیت بلتستان پاکستان در آیین جشن نوروز در خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی، این جشن را میراث مشترک ایران و پاکستان به ویژه مردم گیلگیت بلتستان در شمال این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت آغاز سال جدید و اعیاد شعبانیه، آیین جشن نوروز با حضور شخصیت‌های سیاسی، دینی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی پاکستان و جمعی از ایرانیان مقیم در اسلام آباد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر راولپندی برگزار شد.

در این مراسم، فرامرز رحمان زاد، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی، امجد زیدی، رئیس مجلس محلی ایالت گیلگیت بلتستان، ثاقب اکبر، معاون دبیر کل شورای همبستگی ملی ( ائتلافی از احزاب شیعه و سنی) و علامه حیدر علوی، شخصیت مشهور اهل تسنن پاکستان حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم با نامیدن نوروز به عنوان وجه مشترک تاریخ و تمدن ایران و پاکستان از آن به عنوان نماد فرهنگی و آیین مشترک ملی بین دو کشور همسایه و مسلمان نام برده، بر تقویت مناسبات دو جانبه در راستای اعتلای تعاملات مردمی تأکید کردند.

ضرورت تقویت روابط فرهنگی بین ایران و پاکستان

امجد زیدی، رئیس مجلس منطقه گیلگیت بلتستان پاکستان در سخنرانی خود، اظهار کرد: رابطه ایران و پاکستان یک رابطه عمیق و از روی اعتقاد و برای دیگر ملت‌ها نمونه و الگو است. امید است که این رابطه با گذشت زمان از استحکام بیشتری برخوردار شود.

وی با بیان اشتراکات مراسم نوروزی بین ایران و ساکنان منطقه گیلگیت بلتستان گفت: مردم گیلگت بلتستان در 21 ماه مارس هر سال به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و رسومات متنوع فرهنگی را به صورت برنامه‌های مختلف از جمله بازی باستانی چوگان زنده نگاه می‌دارند.

رحمان زاد، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی نیز در سخنانی، بیان کرد:  نوروز برای تمامی ایرانیان و کسانی که آن را گرامی می‌دارند مملو از شور و شعف است. جنب و جوشی که در طبیعت شکل می‌گیرد و به نوعی در انسان نیز ایجاد می‌شود که  آن را در رفتار و سنت‌های خود مانند خرید، خانه تکانی، ذکر دعا و توسل به حضرت حق در زمان تحویل سال، شکرگزاری و دید و بازدید و در نهایت روز سیزده بدر به وضوح می‌بینیم.

وی افزود: نوروز ایرانی یک آیین ملی و بین‌المللی است که با هنرمندی ایرانیان با تغییر فصل در طبیعت منطبق شده است. اگر کمی دقت کنیم مشاهده ‌می‌کنیم که با فطرت انسان نیز منطبق است.

وابسته فرهنگی کشورمان اذعان کرد: در کشورهای حوزه نوروز از جمله پاکستان نیز، جشن‌ها و مراسم‌های مختلف تحت عنوان جشن بهار که مقارن با نوروز است، انجام می‌شود و این یکی از نقاط اتصال فرهنگی مردم دو کشور است.

ثاقب اکبر، معاون دبیر کل شورای همبستگی ملی متشکل از احزاب سنی و شیعه پاکستان در این مراسم، گفت: ایرانیان زمانی که به دین اسلام گرویدند، آیین‌های باستانی خود را که با دین مبین اسلام در تضاد نبود، حفظ کردند.

وی با بیان اینکه جشن نوروز یک سنت دیرینه خوب است و باعث نشاط و زنده دلی در انسان‌ها می‌شود عنوان کرد: سال شمسی با نوروز آغاز و بر اساس گردش زمین به دور خورشید محاسبه می‌شود اما سال قمری که بر اساس گردش ماه به دور زمین محاسبه می‌شود، هر یک در جای خود از اهمیت برخوردار هستند.

دین اسلام با عید نوروز مخالف نیست
علامه حیدر علوی از شخصیت‌های مطرح اهل تسنن در پاکستان نیز گفت: دین اسلام دین فطری است به همین دلیل به سرعت در ایران، سوریه، مصر و شمال افریقا و خاور دور گسترش یافت. نوروز هم که نشانه آمدن فصل بهار است یک پدیده فطری است، بنابراین اسلام هیچ گاه با آیین‌هایی که از فطرت انسان نشات گرفته، مخالفتی نکرده است.

امبر یاسمین، رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل در اسلام آباد نیز با بیان جایگاه نوروز در پاکستان گفت: نوروز سمبل‌های زیادی دارد که می‌توان به حاجی فیروز و سفره هفت سین اشاره کرد. 

وی همچنین، اشعاری از علامه اقبال و دیگر شعرای مشهور ایرانی درباره نوروز خواند.

در ادامه این مراسم، رضیه اکبر، شگفته یاسین و مظفر کشمیری نیز مقالات خود را درباره جشن نوروز در ایران و پاکستان قرائت کردند.

همچنین، در این آیین فرهنگی دو فیلم کوتاه تولید شده توسط بخش امور رسانه‌ای خانه فرهنگ کشورمان در راولپندی درباره جایگاه عید نوروز برای مردم ایران و پاکستان به زبان‌های اردو و انگلیسی پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها