سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
جایزه «روز جهانی آینده» به طرح پژوهشی «آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی» رسید

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای طرح پژوهشی «آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی» برنده جایزه «روز جهانی آینده» شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی» در سومین دور جایزه روز جهانی آینده به عنوان مقاله برگزیده انتخاب و معرفی شد.

در این دوره از جایزه روز جهانی آینده، از مجموع ۳۳ اثر گوناگون که با بیش از ۲۰ تنوع وابستگی سازمانی صاحبان آثار به مرحله نهایی داوری‌ها راه یافتند که پس از جمع‌بندی نظرات داوران براساس مستندات تکمیلی ارسالی در کمیته‌های داوری و علمی جایزه، برگزیدگان نهایی بر اساس سطح‌بندی امتیازات اکتسابی معرفی شدند.

در بخش مقالات این جایزه که توسط پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان برگزار شد، مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی» که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مورد حمایت قرار گرفته بود به عنوان برگزیده معرفی شد.

این مقاله که در شماره زمستان ۱۳۹۹ در فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی نیز منتشر شده حاصل پژوهش محمدمهدی ذوالفقارزاده، استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)؛ علی ذاکری، استادیار گروه مهندسی صنایع و آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان؛ فاطمه‌زهرا گیلانی‌نژاد، دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین؛ سینا صداقت باغبانی، حامد نصرالهی و سینا میاری دانشجویان کارشناسی‌ارشد آینده‌پژوهی دانشگاه تهران است.

هدف این پژوهش ترسیم آینده‌های ممکن پیشِ روی کتابخانه‌های عمومی ایران از نظر کتابداران، مدیران و اعضای منتخب بود که با تمرکز بر روش سناریونگاری و رویکرد شبکه جهانی کسب‌وکار در آن، روندهای محیطی مؤثر بر آینده کتابخانه‌های عمومی مورد دیدبانی قرار گرفته و سپس با استفاده از روش کارگاه‌های آینده و با رویکردی مبتنی بر اقدام‌پژوهی مشارکتی و بهره‌مندی از نظرات کتابداران و مدیران منتخب و نیز اعضای فعال منتخب کتابخانه‌ها (در پنج کارگاه) به ترسیم سناریوهای ممکن پیشِ روی آینده کتابخانه‌ها پرداخته است.

گفتنی است، نویسندگان در کارگاه‌های برگزار شده ۲۵ دسته سناریوی چهارگانه شناسایی کردند که پس از تجمیع و پالایش ذهنیت گروه‌ها به چهار سناریو بر اساس تلاقی دو عدم‌قطعیت پر بسامد دست یافتند. شیوه مالکیت، حکمرانی متمرکز یا نامتمرکز و نقش محوری کتاب یا تجربه کاربر، عناوین دو عدم قطعیت‌ و دانش‌رانی، کتابداری، دانش‌یابی و کتاب‌کاری عناوین چهار سناریوی یادشده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها