یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
لزوم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک در تهران

مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با اشاره به حضور موفق كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: «جای نمايشگاه بين‌المللي كتاب كودك در ايران خالي است و معتقدم اين نمایشگاه با محوريت نهادهايي چون كانون و با حمايت‌هاي دولت قابل برگزاری است.»_

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محسن چيني‌فروشان امروز(یکشنبه ۱۵ دی) در نشست ارايه گزارش حضور نمايندگان كانون در سه رويداد بين‌المللي فرهنگی با بيان اين مطلب افزود: ناشران ایران هنوز نتوانسته‌اند از مزيت‌هاي نسبي بازار جهانی کتاب به نحو مطلوب استفاده كنند و به نظر مي‌رسد در اين زمينه بايد بر روي بازار‌هاي چين، هندوستان، ژاپن، كشورهاي اسلامي و به ويژه پاكستان سرمايه‌گذاري بيشتري انجام شود. 

وی با اشاره به رعایت قانون کپی رایت در سطح جهان، بر لزوم اجرای این قانون در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: بحث حق مولف (كپي رايت) در دولت و مجلس همچنان ادامه دارد و كانون با توجه به تجربيات چند ساله خود كه اين قانون را رعايت مي‌كند، مي‌تواند در حوزه نظري اين تجربيات را در اختيار تصميم‌گيران قرار دهد. 
 
وی درباره برپايي هفته‌هاي دوستي با كشور‌هاي مختلف جهان نيز ضمن قدرداني از حمايت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي برگزاري اين برنامه‌ها افزود: در اين زمينه به نظر مي‌رسد در دست‌یابی به اهداف اصلي خود كه همان نزديك‌تر شدن دل‌هاي كودكان ايران و كشورهاي مختلف جهان است، تا حدودي موفق بوده‌ایم.

در ابتدای اين نشست مهدي باقري معاون توليد كانون با ارايه گزارشي از حضورش  همراه حميد رضا شاه‌آبادي، مدير انتشارات كانون درنمايشگاه فرانكفورت آلمان، اين نمايشگاه را مجموعه‌اي با مديريت قوي و منظم توصيف كرد و گفت: پيش از انقلاب اسلامي حضور ايران در اين نمايشگاه كم‌رنگ بود؛ ولي از سال ۱۹۹۹ ميلادي به بعد ايران و به ويژه كانون حضور پررنگ‌تري را به نمايش گذاشته‌اند. 

باقري توضيح داد كه كانون امسال با بيش از ۱۲۰ عنوان از كتاب‌هاي خود در اين نمايشگاه حضوري موفق را به نمايش گذاشت و ارتباط‌هاي موثر و خوبي را با دست‌اندركاران بين‌المللي عرصه نشر در سراسر جهان برقرار كرد. 

درادامه اين نشست حميدرضا شاه‌آبادي مدير انتشارات كانون سخنان خود را با مقايسه‌اي از دو نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت و تهران آغاز كرد و گفت: نمايشگاه فرانكفورت فضايي كاملا حرفه‌اي است كه در آن كتابي خريد و فروش نمي‌شود و تنها دست‌اندركاران عرصه كتاب و نشر در آن به امور تجارت كتاب و رد و بدل كردن حق مولف آثار منتشر شده خود مي‌پردازند و تمامي بازديدكنندگان نيز براي ورود به نمايشگاه بايد بين ۱۵ تا ۵۰ يورو پرداخت كنند. در حالي كه نمايشگاه تهران فضايي كاملا عمومي است كه برخي آن را فروشگاه بزرگ كتاب مي‌نامند. 

وي اين تفاوت را نشات گرفته از تفاوت‌هاي صنعت نشر دو كشور دانست و افزود: صنعت نشر در آلمان به صورت كامل شكل گرفته است، سازوكاري صنعتي دارد و در آمد ‌زاست و ناشران با پرداخت ماليات، دولت را تقويت مي‌كنند. در حالي كه در كشور ما اين فرآيند كاملا فرهنگي است و تا حدي سودآوري و درآمدزايي در آن مذموم و ناپسند تلقي مي‌شود؛ همچنین ناشران از وام‌هاي دولتي براي چاپ كتاب استفاده مي‌كنند و انتظار دارند كه دولت كتاب‌هاي آنها را نيز خريداري كند. 

شاه‌آبادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به حق مولف اشاره كرد و توضيح داد كه رعايت اين قانون توسط كانون اتفاق بزرگي بود و سبب  شد اعتماد ناشران جهان به كانون افزايش يابد و اين خود ميزان فروش حق مولف كتاب‌هاي كانون را نيز بالا برده است. 

مدير انتشارات كانون با تشبيه اين مسير به بزرگراهي دو طرفه كه در آن ناشران با هم به داد و ستد مي‌پردازند، گفت: تاثير رعايت اين قانون بر افزايش قيمت كتاب‌ها شايد كمتر از ۱۰ درصد قيمت پشت جلد كتاب باشد؛ در حالي كه در  فرانكفورت ما با ۱۶ ناشر بين‌المللي به مذاكره پرداختيم كه آنها علاوه بر علاقه‌شان به فروش كتاب‌هاي خود به كانون، براي خريد حق چاپ كتاب‌هاي ما نيز به شدت ابراز علاقه كردند و مذاكراتي نيز در اين زمينه صورت گرفت. 

شاه‌آبادي در پايان خواستار ايجاد بنگاه‌هاي ادبي در ايران و حضور فعال آنها در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب و تلاش بيشتر ايران براي انتخاب به عنوان ميهمان ويژه نمايشگاه فرانكفورت در سال‌هاي آينده شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها