شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۰
«خانواده درماني» در  برخورد با حوادث پیش‌بینی نشده

چگونگي مواجهه با حوادث پيش‌بيني نشده زندگي مشترك در كتابي با عنوان «خانواده درماني در موقعيت‌هاي ويژه ناباروري زوجين، مرگ فرزند، والدين سالمند» نوشته «دان كترال» با ترجمه محمود شيخ‌پور و هادي قاضي‌زاده منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب با توجه به تغییرات درونی و بیرونی که منجر به پيدايش سطوح متفاوتي از كاركرد خانواده مي‌شود، نظام و ساختار خانوادگی را بررسی کرده است.

حوادث غيرمترقبه و پيش‌بيني نشده به دليل خارج از كنترل بودن و  آماده نبودن افراد در مواجهه با آنها، اثرات شديد رواني بر بازماندگان و افراد نزديك مي‌گذارد. به همین دلیل این اثر می‌کوشد روش‌های برخورد مناسب با تغییرات ایجاد شده را به اعضای خانواده آموزش دهد.
در اين كتاب استرس و تنيدگي ناشي از حوادث و تغييرات زندگي از جمله مسایلي عنوان شده‌اند كه از آنها گريزي نيست و اگر با آنها به درستی مقابله نشود، مي‌توانند به مثابه مانعي برای رشد و ارتقای سلامت رواني افراد عمل کنند. 

اين كتاب در هشت فصل با عناوين «مرگ فرزند»، «قتل فرزند»، «آسيب رواني والدين»، «آسيب رواني كودكان»، «بهره‌كشي جنسي»، «ناباروري زوجين»، «والدين سالمند» و «خطر عملكرده خانواده» تدوين شده است.

در فصل اول كتاب، فقدان فرزند و غم و اندوه هریک از والدین در اثر فقدان فرزند تشریح می‌شود. فصل دوم، به شش سازه و واكنش خانواده در مقابل قتل يكي از اعضا اشاره دارد و به متخصص كمك مي‌كند خانواده‌ها را چگونه راهنمايي كند. 

در فصل بعدی این اثر به اثرات آسيب‌هاي والدين بر كودكان و راه‌هاي حمايت كودك توجه شده است. فصل چهارم، به ميزان تحمل والديني كه داراي كودك آسيب ديده‌اند و تغييراتي كه بوجود مي‌آيد، اختصاص دارد. 

ميزان اهميت نقش همسر و تقويت روابط عاطفي براي حل مسایل در فصل پنجم عنوان شده‌اند. تمرکز ششمین فصل این کتاب بر اثرات ناباروري زوجين و فشارهايی است که آنها تحمل می‌کنند.

فصل هفتم نیز به فشار رواني كه با افزايش سن در انسان به وجود مي‌آيد و مسووليت‌هايي كه فرزندان در مقابل والدين سالخورده و خانواده خودشان دارند، تاكيد مي‌كند. 

نویسنده در فصل پایانی این نوشتار، با بررسی برخی از محرك‌هاي بیرونی خانوادگي، اثرات خطر بر عملكرد خانواده را ارزیابی کرده است.

چاپ اول كتاب «خانواده درماني در موقعيت‌هاي ويژه ناباروري زوجين، مرگ فرزند، والدين سالمند» از سوي انتشارات تنديس علم در شمارگان 2000 نسخه، 159 صفحه و بهاي 20000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها