شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
مجموعه نمايشنامه «اجرای ويژه» منتشر شد

مجموعه نمایشنامه «اجرای ویژه» تازه‌ترین اثر صادق عاشورپور است که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر دربرگیرنده  ۵ نمایشنامه تازه از این نمایشنامه‌ویس صاحب‌سبک ایران است که در هر کدام از آنها به لحاظ مضمونی و فرمی می‌توان دغدغه‌های قدیمی و جذاب عاشورپور برای اعتلای وسعت فکری مخاطب ایرانی هنر نمایش را جست‌وجو کرد و خواند.

صادق عاشورپور متولد سال ۱۳۳۲ است و به گفته خود او از سال سوم دبیرستان به نگارش نمایشنامه روی آورد و در سال‌های پس از انقلاب این هنر در خدمت پژوهش نیز قرار گرفت که تنها یکی از مهم‌ترین نتایج آن تالیف و انتشار مجموعه نمایشنامه‌های ایرانی است که در نوع خود اثری بی بدیل و بسیار جذاب به شمار می‌رود.

عاشورپور در «اجرای ویژه» سعی کرده با تدابیری جذاب فضای نمایشنامه را به فضایی کنایی و زمینه‌ای برای خلق جهانی خاص، انتزاعی و در عین حال انتقادی ایجاد کند که در این دنیا نویسنده می‌تواند از زبان انسان‌هایی که به ظاهر غیر عادی و غیر نرمال به شمار می‌روند، جدی‌ترین انتقاداتش را درباره ذهن و زبان و تفکر جاری و ساری در میان مردمان و جامعه بیان کند. نمایش گوشه‌هایی از نابسامانی‌های اجتماعی و نوع زیست و تفکر انسان در بستر آن، تنها یکی از زیرشاخه‌های مفهومی است که در نمایشنامه‌های عاشورپور قابل رصد و ردیابی است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب نگارش نمایشنامه‌ای بر مبنای هنر نمایش سنتی ایران و جهان به نام «کچلک بازی» است. کچلک بازی که از آن به عنوان نیای نمایش‌نامه‌نویسی مدرن ایران یاد می‌شود، نمایشنامه‌ای عروسکی است بر مبنای قهرمانی عروسکی به نام کچل که به نظر می‌رسد مبنای خلق نمایش و شخصیت نمایشی عروسکی پهلوان باشد. کچلک قهرمانی است که با لودگی‌ها و طنازی‌های خود در قالب عروسکی که با مجموعه‌ای از بندها از بالا توسط هنرمند به حرکت در می‌آید سعی دارد تا زشتی‌ها و سیاهی‌های پیرامون خود را به زبان طنز و البته با گزندگی منحصر به فردش به زبان بیاورد.

صادق عاشورپور پیش از این نیز در انتشارات کتاب نیستان آثاری چون فرمان خاتون، پنج طیاطر، شاکی و سقای دیگر را منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها