دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
روایت زندگی پیامبر (ص) از آغاز تا پرواز

کتاب «چهره تو، قبله هر شاعر است» روایت زندگی پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه از آغاز تا پرواز به نویسندگی کمال السید و ترجمه حسین سیدی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آنچه که از عنوان فرعی روی جلد، در همان ابتدا دستگیر مخاطب می‌شود این است که بناست برش‌هایی کوتاه از زندگی پیامبر را بخواند. کتاب از شکل‌گیری مکه آغاز و با فوت پیامبر پایان می‌یابد. نویسنده تلاش می‌کند تمامی اتفاقات مهم زندگی پیامبر را به اختصار اما با واژه‌های پخته به مخاطب انتقال دهد. در واقع این کتاب، یک تاریخ اسلام جمع و جور است، بدون هیچ اضافه‌گویی.
 
کمال السید از نیرنگ‌های قریش در روزها و سال‌های مختلف می‌گوید، از فتنه‌های قوم یهود، از ایثار‌های جناب ابوطالب، حضرت خدیجه و حضرت امیر علیه‌السلام‌. از سختی‌هایی که بر پیامبر گذشت می‌گوید و از هوش سرشار ایشان. از یاران باوفا تا ولایت نپذیری در جنگ احد و از عهدشکنی‌های وقت و بی‌وقت منافقان.
 
نکته بعدی که نویسنده به‌صورت هوشمندانه آن را به‌کار برده، استفاده از آیات در لابلای برخی حوادث است. در واقع خواننده ناخودآگاه به شأن نزول چندین آیه پی می‌برد.
 
نقش پررنگ حضرت امیر علیه‌السلام در زندگی پیامبر کاملا عیان است. در این کتاب هم، ما در بسیاری از ماجراها حضرت را جلودار سپاه اسلام می‌بینیم؛ چه قبل از دعوت مخفیانه، چه پس از آن.
 
نویسنده زندگی پیامبر را به دو بخش تقسیم کرده؛ زندگی در مکه و سپس هجرت به یثرب (مدینه). «از سپیده‌دم تاریخ، هجرت همراه بشر بوده است؛ تا روزگار ما و در آینده. هجرت اعتراضی است مسالمت‌آمیز بر ضدستم. هجرت، فصل مهمی است در زندگی فردی و اجتماعی.»
 
این کتاب روایت رابطه‌ها است؛ رابطه بین آدم‌ها. بین پیامبر و آدم‌های پیرامون‌شان.
 
از طرفی با این‌که شخصیت اصلی روایت پیامبر است، اما نویسنده تلاش کرده در دام شعارزدگی نیفتد. کتاب به‌مثابه یک فیلم پر از سکانس‌های متفاوت است که تاریخ اسلام را نمایش می‌دهد. کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌ها، صحنه‌هایی از فیلم معروف «محمد رسول الله» را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.
 
به تعبیر دیگر کمال السید در کتابش، خواننده را سفر قطار تاریخ‌ اسلام می‌کند و خواننده، همه صحنه‌ها را با ریتمی تقریبا تند می‌بیند.
 
کتاب «چهره تو قبله هر شاعر است» به قلم کمال السید و ترجمه حجت الاسلام حسین سیدی در قطع رقعی و 130 صفحه با همکاری دفتر ادبیات شطر، به همت انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.
 
علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت رسمی انتشارات شهید کاظمی nashreshahidkazemi.ir و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها