سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
عزم جدی برای مقابله با شبیخون فرهنگی و جریان‌های مجازی علیه کشور/حساسیت افکار عمومی به هویت دینی قابل ستایش است

محمد‌مهدی اسماعیلی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای مقابله با شبیخون فرهنگی از سوی دشمنان، تاکید کرد: برای مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی و همچنین مقابله با جریان‌های دشمن علیه کشور در فضا و شبکه‌های مجازی نیاز به عزم جدی از سوی تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های عضو در شورای فرهنگ عمومی کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در هفتصد‌و‌شصت و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر این مطلب افزود: جبهه تهاجم فرهنگی، سبک زندگی، پوشش، گفتار و ... را نشانه گرفته و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مباحث استعمار در ابعاد مختلف فرهنگی تاکید شده و با توجه به حملات دشمنان در گونه‌های متعدد نیاز به عزم جدی برای مقابله با دشمنان داریم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دولت مردمی با اراده مردم روی کار آمده و عزم جدی در حل مسائل و مشکلات مردم به ویژه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.
 
وی با اشاره به حاشیه به وجود آمده در این دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: اعتراض افکار عمومی به این حاشیه، نشان‌دهنده توجه و حساسیت آن‌ها به مبانی دینی و نمایش غیرت دینی آن‌ها بود که جای تقدیر و ستایش دارد که افکار عمومی و جامعه دینی نسبت به مسائل و هویت دینی کشور حساسیت و توجه دارند.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور به نقش ابزار فرهنگی و هنری بر افکار عمومی اشاره و ادامه داد: سینما و دیگر ابزار فرهنگی و هنری می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار بدهد و باید بتوانیم آن را مدیریت کرده تا در حوزه‌های مختلف منجر به انسجام و وحدت ملی شود.
 
اسماعیلی با اشاره به دستور این جلسه مبنی بر برنامه مشترک ارتقای فرهنگ و سیره نبوی در جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: واژه پیامبر اعظم را مقام معظم رهبری بیان فرمودند. جمهوری اسلامی در ستایش پیامبر (ص) در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری اقدامات شایسته‌ای داشته و فیلم حضرت محمد‌(ص) ساخته مجید مجیدی یکی از سرمایه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌آید و آثار فاخر بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد که نشان از اهتمام حوزه فرهنگ و هنر کشور به توجه بر حضرت محمد‌(ص) دارد.
 
وی با اشاره به اینکه توجه به موضوع پیامبر‌(ص) موجب تقریب در کشور می‌شود، ادامه داد: برنامه‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و اقدام ملی در راستای عملیات رسانه‌ای و معرفی سیره نبوی از ضروریات به شمار می‌آید.
 
در ابتدای این جلسه سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به پیش دستور و دستور این جلسه گفت: در اسفند سال جاری بزرگداشت حکیم نظامی را پیش رو داریم که ازجمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌آید و ستاد بزرگداشت این شاعر بزرگ ایرانی در این وزارتخانه تشکیل شده و اقدامات خوبی در راستای معرفی اندیشه و آثار این شاعر در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است.
 
وی تاکید کرد: معرفی حکیم نظامی دارای اهمیت زیادی است زیرا مفاخر کشورمان به‌عنوان هویت ملی و سرمایه‌های فرهنگی به شمار می‌آید و صیانت و معرفی آن‌ها در مجامع داخلی و بین‌المللی ضروری است.
 
امامی در ادامه با اشاره به دستور این جلسه از شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: جایگاه و سیره نبوی همواره دارای اهمیت بوده و باید این جایگاه در فرهنگ عمومی تقویت شود و در این زمینه در جامعه به دنبال برنامه عملیاتی هستیم زیرا تقویت این حوزه نقش به‌سزایی در فرهنگ عمومی کشور خواهد داشت.
 
در بخش دیگری از این جلسه، بابایی، رئیس موسسه مطالعات ملی گزارشی از مطالعات ملی درباره آخرین پیمایش هویت ملی در کشور ارائه کرد.
 
هفتصد‌و‌شصت و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با دو پیش دستور «برگزیدگان دبیرخانه در بخش اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر» و «سنجش هویت جمعی ایرانیان در سال 1399 و مقایسه آن با سال 1393» و دستور جلسه «برنامه مشترک ارتقای فرهنگ و سیره نبوی در جمهوری اسلامی ایران» صبح امروز در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در این جلسه برخی از اعضای حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درباره پیش دستور و دستور جلسه پرداختند.
 
در این جلسه همچنین برتوجه به آثارحکیم نظامی به‌عنوان شاعر ایرانی و وحدت بخش به‌ویژه در ابعاد بین‌المللی، بهره‌گیری از جامعه دانشگاهیان در راستای معرفی این شاعر بزرگ و پارسی‌سرا، تاکید بر گفت‌و‌گوی مسئولان با مردم و آشنایی با مسائل و مشکلات آن‌ها، توجه به نقش فضای مجازی و برنامه‌ریزی برای صیانت از فرهنگ و هنر کشور در این فضا، تاکید بر نقش خانواده در هویت ملی، توجه به جهاد تبیین، توجه سیاستگذاران اقتصادی و اجتماعی نسبت به مسائل فرهنگی و ... تاکید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها