چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
کتاب گویای «نبرد فاو» منتشر شد

همزمان با سالروز عملیات والفجر 8، کتاب گویای «نبرد فاو» تهیه و روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب گویای «نبرد فاو» به تهیه‌کنندگی سهراب معنوی، صداگذاری مرضیه مظلوم، صداپیشگی و روایت کوروش احسانی در 172 دقیقه تهیه و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
عملیات والفجر 8 یا نبرد اول فاو با طراحی و حضور مشترک نیروهای ارتش و سپاه و به روایتی دیگر با طراحی فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، و نیروهای سپاه، بسیج با پشتیبانی ارتش، با غافلگیری نیروهای عراقی، از اروندرود عبور کردند و شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را به اشغال خود درآوردند. عملیات والفجر 8، در ساعت 22:10 روز 20 بهمن 1364در منطقه خسروآباد تا راس‌البیشه آغاز شد و در تاریخ 29 فروردین 1365 با پیروزی نیروهای ایرانی، پس از 75 روز به پایان رسید. شبه‌جزیره استراتژیک فاو تا پایان نبرد فاو در دست نیروهای ایرانی باقی ماند.
 
در زمان اجرای عملیات والفجر 8 تعداد نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به 305 هزار نفر و نیروهای فعال سپاه پاسداران به حدود 350 هزار نفر کاهش یافته بود. در این نبرد، نیروهای زرهی ایران در حدود یک‌هزار تانک عملیاتی، بین 500 تا 600 قبضه ادوات توپخانه و یک‌هزار و 400 دستگاه از انواع خودروهای زرهی در اختیار داشتند. نیروی هوایی ایران هنوز 35 هزار نفر نیرو در اختیار داشت، بااین‌حال تنها 60 تا 80 فروند هواپیمای عملیاتی در اختیار نیروهای مسلح ایران بود.
 
ارتش عراق همزمان با آغاز عملیات والفجر 8، تعداد 4500 دستگاه تانک، چهار هزار دستگاه خودروی زرهی و بیش از پنج هزار قبضه ادوات توپخانه‌ای در اختیار داشت. نیروی هوایی ارتش عراق نیز با در اختیار داشتن بیش از 40 هزار نفر نیرو و 500 فروند هواپیمای عملیاتی، وظیفه پشتیبانی هوایی ارتش عراق را بر عهده داشت.
 
برای دریافت کتاب گویای «نبرد فاو»، اینجا را کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها