دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کتاب «تغذیه در اسلام» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «تغذیه در اسلام» اثر علی رضایی بیرجندی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چاپ دوم کتاب «تغذیه در اسلام» اثر علی رضایی بیرجندی در 276 صفحه به بهای 70 هزار تومان از سوی مؤسسه بوستان کتاب راهی بازار نشر شد.
 
در مقدمه این اثر، پس از بیان تعریف، اهمیت و اهداف تغذیه، تغذیه در فرهنگ اسلامی (قرآن و روایات) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حیات طیبه، هدف تغذیه نیز مطرح شده است.
 
این کتاب در چهار فصل تدوین شده است. نویسنده در فصل نخست، به مبانی تغذیه پرداخته و در این راستا، شش مبنای مرتبط با تغذیه را بیان کرده که عبارتند از: ولی‌نعمت بودن خدا، خشنودی پروردگار، حاکمیت نام خدا، شکر خدا و فراوانی نعمت، تغذیه و اخلاق، و عبادت پروردگار و تغذیه. در این فصل به مباحثی همچون رابطه تغذیه و اخلاق در روایات اسلامی، پیامدهای منفی اخلاقی تغذیه و پیامدهای کفران نعمت اشاره می‌شود.
 
در فصل دوم به اصول تغذیه پرداخته شده و در این راستا 11 اصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که لزوم پاسداری از امانت خدا، مطلوبیت استفاده از نعمت‌ها، تغذیه حلال، تغذیه طیب، خوردن غذای تازه و پرهیز از کنسرو، استفاده مستقیم از طبیعت، تغذیه غیرمرکب، تغذیه و درمان، اعتدال در تغذیه، وقت گذاشتن برای غذا، حفاظت از زمین این اصول را تشکیل می‌دهد.
 
سومین فصل از این اثر به روش‌های تغذیه پرداخته که در این میان بر خوردن غذا هنگام گرسنگی کامل، میزان غذای انسان در یک روز، جوع(گرسنگی) تأکید شده است و در این فصل به توصیه های عارفان به جوع نیز تأکید شده و در ادامه، آداب تغذیه تبیین شده که شستن دست پیش و پس از غذا، کوچک‌بودن لقمه، خوردن نمک در آغاز و پایان غذا، نشستن متواضعانه، ندمیدن در غذا و استفاده از نوشیدنی‌ها بعد از غذا، از آن‌جمله است.
 
در فصل چهارم و آخرین فصل از این کتاب، به تغذیه بهشتیان و دوزخیان پرداخته شده و در ابتدای این فصل درخصوص تغذیه بهشتیان، به میوه‌‎های بهشت، محتوای سفره بهشتیان و ویژگی‌های میوه‌های بهشتی اشاره شده و در ادامه تغذیه جهنمیان نیز بیان شده است. در این فصل، به پذیرایی از جهنمیان به زقّوم، ضریع غذای غصه‌آور، آب‌ها و نوشیدنی‌های جهنم نیز پرداخته شده است. از دیگر مطالب این فصل می‌توان به مدیریت تغییر تغذیه و راهکارهایی برای ترک عادت‌های نادرست اشاره کرد.
 
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی  www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها