سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
«سیدعلی‌محمد شیرازی (باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» چاپ شد

چاپ نخست کتاب تألیف سینا فروزش توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیدعلی‌محمد شیرازی (باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» نوشته سینا فروزش به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سینا فروزش مولف این‌کتاب، ۱۵ فروردین ۱۳۵۴ در شهر کلاردشت استان مازندران بدنیا آمد. وی در سال ۱۳۷۷ مدرک کارشناسی تاریخ را در دانشگاه شهید بهشتی تهران، در سال ۱۳۸۲ مدرک کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی را در همان دانشگاه و در بهمن ۱۳۸۸ مدرک دکترای تخصصی تاریخ ایران اسلامی را در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اخذ کرد. وی در طول خدمتشان مسئولیت‌های اجرایی و علمی مختلفی از جمله ریاست دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی، ریاست شورای فرهنگی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، ریاست شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی و... را در پرونده خود دارند.

۶۱ عنوان مقاله علمی پژوهشی، ۴ مقاله علمی ترویجی، ۱۲ عنوان کتاب ترجمه و تألیف و ۹۴ عنوان پایان‌نامه و رساله کارشناسی ارشد و دکتری از جمله سوابق ایشان است. دارای رتبه برتر دانشگاهی در سال ۹۹ در جایزه علامه مجلسی و شایسته تقدیر در سال ۹۲ در کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران هستند. وی از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ طراح سوالات آزمون جامع دکتری نیز بوده‌ است.

یکی از وقایع عصر محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار، ظهور و تداوم جریان بابی‌گری است. پدیده‌ای که محصول شرایط نابسامان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر قاجار بود. جریان بابی‌گری که اگرچه با داعیه اصلاح و برون‌رفت جامعه از آن همه آشفتگی‌ها ظهور کرد، اما خود، در ادامه، تبدیل به جریانی جزم و خشن شد؛ جریانی که نه تنها راهگشا نبود، بلکه مانعی در حل مسائل موجود شد و بر التهابات و بحران‌های ایران عصر قاجاریان افزود.

پرسش محوری کتاب «سیدعلی محمد شیرازی(باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» این بوده که نقش عوامل درون‌زا و برون‌زا در زایش و تداوم جریان بابی‌گری چه بوده است؟ پاسخ به پرسش یاد شده، هدف اصلی تحقیق حاضر را تشکیل داده است. به عبارت دیگر، هدف اصلی تحقیق حاضر پاسخ دادن به این پرسش اساسی بوده که زمینه‌ها و بسترهای داخلی و خارجی شکل‌گیری و استمرار جریان موسوم به بابی‌گری چه بوده است؟

کتاب حاضر از یک مدخل یا فصل مقدماتی و ۳ بخش تشکیل شده است. در مدخل به اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در آستانۀ ظهور سیدعلی‌محمد شیرازی پرداخته شده است، زیرا شناخت جریان اخیر بدون درک صحیح روح زمانه و تحولات ایران امری کاملاً ناممکن به نظر می‌رسد. هر کدام از بخش‌های سه‌گانه، خود به چند فصل تقسیم می‌شوند.

بخش اول که مشتمل بـر ۳ فصل مـی‌بـاشد، بـه زندگـی‌نامه، آثار و تألیفات، و اندیشه‌های تأثیرگذار بر افکار و آراء سیدعلی‌محمد شیرازی و آموزه‌های بیان اختصاص یافته است. در بخش دوم که مشتمل بر ۳ فصل می‌باشد، به زندگی‌نامه رهبران بابی وقایع بدشت و مازندران، گردهم‌آئی بدشت، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بابیه و مقدمه شورش بابی‌ها در مازندران، و نیز اوضاع مازندران در آستانه شورش بابی‌ها پرداخته شده است. سرانجام در بخش سوم که در ۴ فصل تنظیم و تدوین شده است، شورش بابی‌ها در مازندران به روایت منابع بابی و تاریخنگاری رسمی، ترکیب و خاستگاه اجتماعی بابی‌های شرکت‌کننده در شورش مازندران و پیامدهای این شورش مورد واکاوی قرار گرفته است.

در پایان هر فصل، به نتایج تحقیق نیز اشاره شده است. در انتهای کتاب نیز فهرست منابع و مآخذ، تعدادی سند و همچنین تصاویر مربوط به شخصیت‌های بابی و حکومتی تنظیم، تدوین و چینش شده است.

کتاب «سیدعلی‌محمد شیرازی (باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» با ۳۹۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها