شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
میراث مکتوب ما را با گذشتگان‌مان پیوند می‌دهد

علی بلوکباشی گفت: مرکز میراث مکتوب را می‌توان همچون گذرگاهی تشبیه کرد که ما را با گذشته و گذشتگانمان پیوند می‌دهد و ما را با دنیای زمان‌های از دست رفته آشنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی بلوکباشی، مردم‌شناس و عضو شورای علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، در یادداشتی خطاب به دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، بیست و هشتمین سال تأسیس این مؤسسه را تبریک گفت. متن پیام دکتر بلوکباشی را در ادامه می‌خوانید:

بیست و هشتمین سال بنیانگذاری مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب را به دوست فرزانه جناب دکتر ایرانی عزیز مدیر مدبر و پرتوان آن تبریک می‌گویم.

چند هفته پیش مؤسسه میراث مکتوب سیصد و شصت و هشتمین اثر خود را منتشر کرد. این کتاب با عنوان تاریخ بیهق، از آثار مکتوب قرن ششم هجری و از مجموعه متون تاریخ محلی ایران، به کوشش جناب دکتر سلمان ساکت به چاپ رسیده است.

با نشر این اثر، مرکز پژوهشی میراث مکتوب در طول عمر 28 ساله‌اش، سالی 13 اثر از گنجینه آثار ارزشمند هویت تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ادبی مردم سرزمین پر افتخار ایران را در دسترس همگان، به ویژه علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران زمین گذاشته است. این آمار در کارنامه فعالیت‌های علمی ـ فرهنگی مرکز بسیار درخشان و برکت‌زاست و نشان از علقه و همت مدیر مرکز میراث مکتوب و دوستان اندیشه‌ورز اهل قلم ايشان دارد.

گفتنی است که چاپ و نشر این آثار، به ویژه آثار تاریخ اجتماعی و فرهنگی جوامع گذشتۀ ایران، می‌تواند الگویی از ساختار نظام اجتماعی و بافتار اندیشگی مردم ایلی، روستایی و شهری پراکنده در گسترۀ حوزۀ جغرافیایی فرهنگ ایران را برای پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، به ویژه مردم‌شناسان بازنمایی کند و آنها را در شناخت رفتارها و تفکرات گذشتگان در ساخت اجتماعات محلی یاری رساند.

مرکز میراث مکتوب را می‌توان همچون گذرگاهی تشبیه کرد که ما را با گذشته و گذشتگانمان پیوند می‌دهد و ما را با دنیای زمان‌های از دست رفته آشنا می‌کند.

در پایان سخن بار ديگر سالگرد خجسته تأسیس مرکز را به دکتر ایرانی عزیز و همه یاران اهل قلم و همکاران ایشان تبریک می‌گویم و برای همگان آرزوی سلامت و شادی و توفیق دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها