شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
مشارکت 20 نهاد و سازمان در برنامه‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

سعید مجیدی درباره برگزاری برنامه‌های جنبی، ویژه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: به‌واقع فعالیت‌های فرهنگی در سطح ملی برنامه‌ریزی شده است که این موضوع یکی از نقاط قوت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سعید مجیدی، مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: پس از انتشار فراخوان ارسال برنامه‌های فرهنگی با هدف ارتقای کیفیت فعالیت‌های مختلف در حوزه کتاب، در بازه زمانی محدودی که وجود داشت انجمن‌ها، تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی مختلف برای فعالیت‌ در این خصوص اعلام آمادگی کرده و برنامه‌های خود را به کمیته فعالیت‌های فرهنگی ارسال کردند.
 
وی در ادامه مطرح کرد: حدود 20 سازمان و نهاد، همکاری و مشارکت خود را با ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای برپایی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در ایام برگزاری این نمایشگاه آغاز کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، کتابخانه و موزه ملی ملک، بنیاد سعدی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد. همچنین انجمن‌های حوزه نشر مانند انجمن قلم ایران، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن نقد ادبی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند.
 
مجیدی با اشاره به اینکه شاهد مشارکت ناشران، سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برای برگزاری نشست‌ها و رویدادهای داخلی و خارجی هستیم، اظهار کرد: به‌واقع فعالیت‌های فرهنگی در سطح ملی برنامه‌ریزی شده است که این موضوع یکی از نقاط قوت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شمار می‌رود.
 
مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ادامه بیان کرد: برنامه‌هایی که با همکاری این سازمان‌ها و نهادها تدارک دیده شده به دو دسته نشست‌های داخلی و خارجی (بین‌المللی) و رویدادها یا برنامه‌های فرهنگی تقسیم می‌شوند. نشست‌های داخلی با رویکرد ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی، نشر الکترونیک و نشر فیزیکی و تعامل آن‌ها با هم، اقتصاد نشر و هم‌افزایی بین ناشران دولتی و خصوصی برگزار می‌شوند. در کنار این نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی و محافل ادبی نیز پیش‌بینی شده است.
 
وی ضمن بیان اینکه نشست‌های سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران مساله‌محور، موضوع‎محور و کتاب‌محور هستند، تصریح کرد: برگزاری عصر کتاب استانی، نشست‌های نقد، بررسی و رونمایی کتاب، مسابقه‌های کتاب‌خوانی، ازجمله برنامه‌هایی است که در ایام برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار خواهد شد و در همین راستا، تاکنون اجرای بیش از 50  نشست داخلی، نشست خارجی (بین‌المللی)، کارگاه و محفل ادبی برنامه‌ریزی شده است. همچنین بسیاری از برنامه‌ها نیزاز سوی ناشران برای برگزاری در این ایام برنامه‌ریزی شده که در دفاتر نشر، کتابفروشی‌ها و… به‌صورت حضوری و مجازی اجرا خواهد شد. همچنان تقاضا برای مشارکت در اجرای برنامه‌های مختلف از سوی سازمان‌ها، نهادها و ناشران ارائه می‌شود و در آستانه آغاز به کار رسمی نمایشگاه این برنامه‌ها در حال تکمیل است.
 
مجیدی به موضوع‌ و محورهای نشست‌های خارجی (بین‌المللی) اشاره کرد و گفت: در نشست‌های بین‌المللی به موضوع‌ مهم در این حوزه پرداخته شده است که حمایت از ترجمه کتاب کودک، رویدادهای بین‌المللی کتاب کودک، خرید و فروش حق امتیاز‌(رایت) کتاب کودک، تولید محتوای دینی و اخلاقی برای کودکان، کارگاه آموزشی در حوزه کودک، تولید محتوای کودک برای بازارهای بین‌المللی، جوایز ادبی حوزه کودک و... بخشی از آن‌ها را شامل می‌شود.
 
مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همچنین تصریح کرد: در نشست داخلی یا خارجی حداقل دو یا سه میهمان مدعو و اصلی حضور خواهند داشت که نشست حول محور گفت‌وگو و سخنرانی آن‌ها شکل می‌گیرد؛ با توجه به موضوع نشست ممکن است تعداد سخنرانان افزایش پیدا کند. برای برخی از نشست‌ها مخاطبان تخصصی را دعوت می‌کنیم تا از حالت گفت‌وگوی صرف دو یا چند نفره خارج شده و مردم نیز بتوانند از محتوای آن‌ها بهره‌مند شوند. با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا تعداد کمی از علاقه‌مندان می‌توانند حضور داشته باشند.
 
وی یادآور شد: همانطور که امکان خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای همه مردم سراسر کشور فراهم شده است، امکان حضور آن‌ها در برنامه‌های فرهنگی نیز وجود دارد؛ به این صورت که علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های سرای اهل قلم را به‌صورت زنده از طریق آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab تماشا کنند. همچنین با هم‌افزایی که با دستگاه‌های مشارکت‌کننده انجام دادیم علاقه‌مندان می‌توانند در برنامه‌های شهر محل سکونت خود حضور پیدا کنند.
 
مجیدی به شیوه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و نشست‌های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: زمان و جزئیات برگزاری برنامه‌ها و نشست‌ها در نشانی اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران به آدرس ketab.ir اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و سایر رسانه‌های کشور نیز در اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، ستاد برگزاری نمایشگاه را یاری خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها