پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
خط pm1 و تولید کاغذ چاپ تحریر و روزنامه چوب و کاغذ مازندران دوباره راه‌اندازی شد

خط مخصوص تولید کاغذ تحریر و روزنامه شرکت چوب و کاغذ مازندران مجددا راه اندازی و مقرر شد تا پایان سال جاری ۸ هزار تُن کاغذ چاپ و تحریر تولید و روانه بازار شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،ربه نقل از روابط عمومی شرکت چوب و کاغذ مازندران، صبح امروز (پنجشنبه 30 دی) در مراسمی با حضور مدیران و کارگران مجموعه چوب و کاعذ مازندران، مدیر عامل هلدینگ آینده پویا، دادستان مرکز استان، نمایندگان و مدیران استان و شهرستان خط pm1 که مخصوص تولید کاغذ تحریر و روزنامه است، مجدداً راه‌اندازی شد.
 
در ابتدای این مراسم، امید نیک‌نژاد، مدیرعامل شرکت چوب ورکاغذ ماندران در سخنانی، گفت: من از همه همکاران و همه مدیران عامل پیشین قدردانی می‌کنم و لازم می‌دانم تاکید کنم همه دوستان قبلی و کارگران، کارمندان و اعضای هیأت مدیره ما در این دستاورد و نقطه‌ای که امروز در آن هستیم، نقش داشتند.
 
وی ادامه داد: حفظ اشتغال، افزایش بهره‌وری و مزیت اصلی این واحد صنعتی که تولید کاغذ چاپ و روزنامه است، سه هدفی بود که مدیریت هلدینگ آینده‌پویا از من توقع داشتند و امروز بعد از گذشت بیش از یک ماه با همت پرسنل و همراهی اعضای هیأت مدیره موفق شدیم به مزیت اصلی کارخانه که تولید کاغذ چاپ و تحریر در خط PM1 است، برگردیم و در همین دو سه روزه که این خط فعال شد حدود 500 تُن کاغذ 75 گرمی تولید کردیم و تا پایان سال به رقم هشت هزار تن که قولش را دادیم خواهیم رسید .
 
 مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران در بخش دیگری ازسخنان خود افزود: باید توجه داشته باشیم که هرچند این مجموعه در جغرافیای مازندران قرار داده، اما یک مجموعه ملی و حتی فراملی است و نیاز به حمایت‌هایی در سطح ملی دارد چون بیش از یک میلیارد دلار ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در این مجموعه وجود دارد که در مسیر تولید کشور موثر است.
 
نیک‌نژاد با بیان اینکه ما ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را داریم مشروط به این‌که هم مواد اولیه و سرمایه‌درگردش مهیا باشد و هم خریداران در بازار فروش در داخل با ما همکاری کنند، توضیح داد: یک دهه است رهبر معظم انقلاب در سخنان خود از اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی و پشتیبانی از تولید گفتند و ما تلاش داریم به این توصیه‌ها عمل کنیم و چیزی جز حمایت از دستگاه‌های اجرایی و دولتی نمی‌خواهیم و توقعی نداریم و همه همت ما بر این است که توقف تولید نداشته باشیم به‌ویژه این‌که با حمایت همه دستگاه‌ها، نیاز به کاغذ تحریر در داخل کشور رفع خواهد شد.
 
وی همچنین تاکید کرد: استاندار مازندران در روز معارفه خود فرمودند «من استاندار جوانان بی‌پارتی» هستم و من امروز می‌خواهم تأکید کنم مظلوم‌ترین و بی‌پارتی‌ترین قشر، تولیدکنندگان این استان هستند و از استاندار توقع داریم دست این قشر را بگیرند و از ما که با تحریم‌های موجود و کمبود مواد اولیه مواجه هستیم، حمایت کنند.
 
وی همچنین با طرح این موضوع که اگر می‌خواهیم این خط همواره کار کند و ادامه پیدا کند دو سه انتظار از عزیزان دستگاه‎های اجرایی و نمایندگان داریم، گفت: تولید کاغذ چاپ و تحریر حدود ۶۵ درصد به خارج وابسته است و از چوب خارجی و نرخ ارز بهره میبرد و از نمایندگان می‌خواهیم عوارض و مالیات را از واردات چوب خارجی که برای تولید کاغذ چاپ و تحریر استفاده می‌شود، بردارند و به این شکل با کمک هم هزینه تولید را پایین بیاوریم تا توان رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشیم .
 
نیک نژاد با باین اینکه از آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز میخواهیم تا کاغذ مورد نیاز حوزه تحت امر خود را از منابع داخلی تامین کنند، عنوان کرد: برای سال آینده برنامه داریم تا تولید کاغذ چاپ و تحریر را به 60 هزار تُن برسانیم و اگر بخواهیم در سه ماهه ابتدای سال بعد افزایش تولید داشته باشیم، برای خرید مواد اولیه به سرمایه زیادی نیاز داریم و دستگاه هایی که به کاغذ نیاز دارند، امروز باید اقدام به عقد قرارداد کنند.
 
وی همچنین گفت: امسال خط یک و دو مجموعه چوب و کاغذ مازندران است چند ماه توقف تولید داشت و بخشی از زیان انباشته ما به همین توقف تولید برمیگردد و اگر مدیران به حمایت خود ادامه دهند، در سال ۱۴۰۲ می‌توانیم تولید را به حداکثر 80 هزار تن برسیم و رونق را به این مجموعه برگردانیم.
 
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین یادآور شد: آخرین نکته من در خصوص مصرف حامل‌های انرژی است که در سال گذشته هزینه آب و برق و گاز این مجموعه به رقم ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید، این در حالی است که تا آذرماه سال جاری این هزینه به 30 میلیارد و پانصد میلیون تومان رسید و که این رقم افزایش زیادی به هزینه تولید اضافه می‌کند و من از خدمت نمایندگان و مدیران می‌خواهم برای صنایع سلولزی به‌عنوان یک صنعت مادر برنامه ویژه درنظر بگیرند.
 
 وی در پایان سخنانش نیز گفت: اگر کاغذ صنعتی در سبد تولیدات مجموعه شرکت صنایع چوب و کاغذ نباشد، صنایع بسته‌بندی کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.
 
هدف‌گذاری برای 2 هزار هکتار زراعت چوب
در بخش دیگری از این مراسم، معاون امور اقتصادی استاندار مازندران نیز در سخنانی گفت: از همه پرسنل زحمتکش شرکت چوب و کاغذ مازندران و حمایت مدیران این مجموعه و نمایندگان مرکز استان و حمایت هلدینگ سرمایه‌گذاری آینده پویا که همراهی کردند تا به این جایگاه برسیم، قدردانی می‌کنم.
 
خیریانپور همچنین افزود: از اهتمام مجدانه و تلاش صادقانه مدیران قبلی این مجموعه هم قدردانی می‌کنم که در شرایطی که از یک‌سو تحریم‌های ظالمانه دشمنان را داشتیم به شعار امسال رهبری معظم انقلاب توجه کردند و تصمیم گرفتند برتولید متمرکز شوند و موفق شدند.
 
وی با بیان اینکه همه مدیران باید به چوب و کاغذ توجه ویژه کنند چون در مازندران مجموعه تولیدی در این قامت نداریم و باید ارزش این مجموعه را بدانیم، عنوان کرد: خوشحالیم ازینکه خط PM1 و تولید کاغذ چاپ و تحریر مجدداً راه‌اندازی شد و در کارگروه تسهیل استانداری نیز با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری مداوم تلاش کردیم همه واحدهای تولیدی به فعالیت خود ادامه دهند.
 
معاون امور اقتصادی استاندار مازندران تاکید کرد: ۱۸۵ واحد صنعتی و تولیدی داشتیم که به ورشکستگی رسیده بودند اما با برگزاری جلسات متعدد و همراهی دستگاه قضایی رفع تملک شدند و از این تعداد ۱۱۴ واحد به مدار تولید برگشتند و پرونده ۴۰ واحد دیگر نیز در دست رسیدگی است و پیش‌بینی می‌کنیم این واحدها هم به مدار تولید برگردند.
 
وی با طرح این موضوع که حدود ۶۵ درصد از صنایع سلولزی کشور در مازندران استقرار دارند و بیش از ده هزار نیروی کار در این مجموعه مشغول به کارند، گفت: اما برای تامین مواد اولیه این واحدها و حفظ و صیانت از جنگل‌ها چاره‌ای جز رفتن به سمت زراعت چوب نداریم و برای همین ۱۶۷۰ هکتار زراعت چوب در سال گذشته داشتیم و برای امسال نیز ۲۰۰۰ هکتار زراعت چوب را مد نظر داریم.
 
به گفته وی، واردات چوب با پوست از مسیر بندرامیرآباد یکی از مواردی است که باید تسهیل شود و از دو نماینده مرکز استان که در این جلسه حاضر هستند می‌خواهیم از طریق مجلس این موضوع را پیگیری کنند ضمن این‌که استفاده از تولیدات و محصولات این کارخانه نیز از توقعات ویژه ماست که دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی مشتری شرکت چوب و کاغذ مازندران باشند.
 
 مزیت ویژه شرکت چوب و کاغذ مازندران، تولید کاغذ چاپ و تحریر است
در ادامه مراسم، پناهیان مدیرعامل هلدینگ آینده پویا نیز گفت: منطق اقتصادی در اولویت‌بندی خود بر سود بیشتر تأکید دارد اما برای ما ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی اهمیت بیشتری دارد چون ما هم مانند شما در این کشور زندگی می‌کنیم و از مشکلات خبر داریم و دوست نداریم جوانی شغل خود را از دست بدهد.
 
وی ادامه داد: همه می‌دانند ترکیب سرمایه‌گذاران ما عبارت است از 60 درصد هلدینگ ما که وابسته به بانک ملی است، دو 20 درصد هم صندوق سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی و شستا است که سه عضور هیأت مدیره با ماست و دو عضو هم با دو سهامدار دیگر است.
 
پناهیان با بیان اینکه ما علاوه بر سرمایه اولیه بالغ بر صد میلیارد تومان از منابع خود در چوب و کاغذ مازندران سرمایه‌گذاری کردیم، عنوان کرد: همین موجب شد نهادهای ناظر و بازرس ما از ما سوال کردند چرا در جایی که صد در صد سهم مال شما نیست این‌گونه تزریق مالی کردید و حرفشان نیز حرف حساب است اما پاسخ ما این است که ما باور و اعتقاد داریم که هیچ کارگری در این مجموعه نباید بیکار شود و تولید داخلی نباید متوقف شود و این ظرفیت داخلی که یک سرمایه ملی است امروز امانتی در دست ماست و ما می‌خواهیم در آینده از ما به‌عنوان امانتدار خوب یاد شود.
 
مدیرعامل هلدینگ آینده پویا در ادامه تأکید کرد: بسیاری از فعالان بخش خصوصی در چنین کارخانه تولیدی با 200 کارگر، تولید را ادامه می‌دهند اما ما به‌رغم وجود مشکلات حاضر نشدیم نیروی کار را اخراج کنیم چون باور داریم همه این افراد برادران ما هستند.
 
پناهیان همچنین بر ارتقای بهره‌وری در این مجموعه تأکید کرد و گفت: شرط ضمن عقد ما با جناب نیک‌نژاد این بود که مزیت این مجموعه مورد توجه باشد و مزیت بزرگ این مجموعه همان تولید کاغذ تحریر و روزنامه است و هدف ما این است که در این زمینه، هم نیاز داخلی را مرتفع کنیم و هم به صادرات برسیم.
 
 تولید داخلی و کارگران خط قرمز ما هستند
علی بابایی کارنامی، نماینده مرکز استان مازندران نیز در این مراسم گفت: از سال ۵۵ بررسی‌های مطالعاتی وسیعی انجام گرفت تا صنایع سلولزی در استان‌های شمالی باشد و من و جناب زارعی در مجلس از وزیران جهاد کشاورزی و اقتصاد کمک می‌گیریم تا موانع تولید در این مجموعه برداشته شود.
 
بابایی خطاب به پناهیان گفت: من از شما می‌خواهم اول به مدیرعامل اختیار بدهید و دوم این‌که ثبات مدیرت برای ما مهم است و مدیران را چهار سال پنج سال اجازه بدهید بمانند و ضمن خواستن برنامه و پایش فعالیت مدیر، اجازه بدهید مدیر به طرح‌هاي خود با دقت و آرامش برسد.
 
نماینده مرکز استان خاطرنشان کرد: خط قرمز ما کارگران هستند و تولید داخل و از بانک ملی تشکر می‌کنم که هوای این مجموعه بزرگ را داشتند و تا امروز همه نوع حمایت را کردند اما باید طرح توسعه شرکت را در دست داشته باشند و به خطوط جدید تولید با نگاه کارشناسی ادامه دهند این کار از آنجا ضروری است که یکی از مشکلات ما کسری تولید برق است و این مجموعه هم ۴۸ مگاوات مصرف برق دارد و ما همه این موارد را باید در طرح توسعه ببینیم.
 
 افزایش کیفیت داخلی تولیدات مورد توجه ویژه باشد
منصور علی زارعی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی  نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه در سخنانی عنوان کرد: هرگاه سخن از صنعت مازندران می‌شود حرف چوب و کاغذ مازندران در صدر قرار می‌گیرد و در سال ۱۴۰۱ نیز ما باید حدود ۸ درصد رشد داشته باشیم و رشد از همین مراکز باید شکل بگیرد و همه حمایت کنیم تا به این رشد برسد.
وی افزود: خوشحالیم و مردم خوشحالند و دستگاه‌های نظارتی هم خوشحالند اما یک نکته را باید رعایت کنیم اول افزایش کیفیت تولیدات است که با این امکانات، زمینه افزایش کیفیت در داخل وجود دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها