سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
نقد کتاب «نقد ساختاری و تحلیل محتوایی در پایان‌نامه‌های رشته صنایع‌دستی» برگزار شد

نشست نقد کتاب «نقد ساختاری و تحلیل محتوایی در پایان‌نامه‌های رشته صنایع‌دستی» برگزار شد و در آن کارشناسان درباره نقاط قوت و ضعف این کتاب صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، نهمین نشست از فصل دوم نشست‌های «دوشنبه‌های نقد کتاب سوره» با محوریت نقد کتاب «نقد ساختاری و تحلیل محتوایی در پایان‌نامه‌های رشته صنایع‌دستی 1387 تا 1397» نوشته‌‌ مهران هوشیار، به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با حضور فرشاد عسگری‌کیا، به‌عنوان منتقد جلسه و امیررضا نوری‌پرتو در جایگاه دبیر نشست، روز دوشنبه (27 دی‌ماه) در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، امیررضا نوری‌پرتو ضمن عرض خیرمقدم به حاضران در جلسه، به ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع و معرفی کتاب مورد نقد، نویسنده آن و منتقد جلسه پرداخت و سپس افزود: این کتاب جنبه گردآوری و جنبه تحلیلی دارد و در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات دانشگاه سوره به چاپ رسیده است. 

مهران هوشیار در ادامه این جلسه پشت تریبون آمد و توضیح داد: بحث پژوهش و توجه به اصول روش تحقیق بسیار اهمیت دارد و وظیفه ما به‌عنوان مدرسان و مدیران دانشگاه، این است که فضا و بستری را فراهم کنیم تا روش تحقیق و شیوه اصلی پژوهش به نحو صحیح و کاربردی آموزش داده شود. ضمن این‌که رویکرد انتقادی در این کتاب وجود دارد و بر ساختار پژوهشی و محتوای ساختاری این پژوهش تمرکز شده است.

وی افزود: آن‌چه زمینه‌ساز نگارش این کتاب شد این موضوع بود که آیا توانسته‌ایم با تنظیم و ارائه این پایان‌نامه‌ها به اهداف بلندمدت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان نهاد بالادستی و سپس به اهداف دانشگاه جامه عمل بپوشانیم و آیا توانسته‌ایم به هدف نظام آموزش عالی دست پیدا کنیم؟ و در روند این جلسات دفاعیه از پروپوزال‌نویسی تا جلسه دفاع قواعد و اصول منطقی و علمی را دنبال کرده‌ایم یا خیر.

این مدرس دانشگاه در توضیح کتاب گفت: این کتاب به پایان‌نامه نگاه روش‌شناسانه و پژوهش‌محور داشته و دو فصل را به خود اختصاص داده است. فصل نخست ۵۰ عدد پایان‌نامه در رشته صنایع‌دستی مورد نقد قرار گرفته که شخصاً راهنما یا مشاور آن‌ها بودم که می‌توان گفت در این کار به‌نوعی خود انتقادی مورد اهمیت قرار گرفته است. همچنین، در فصل دوم تعداد ۱۴۲ پایان‌نامه در طی سال‌های در نظر گرفته شده یعنی از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۶ که به همراه عنوان، چکیده و کلیدواژه پایان‌نامه‌های دفاع شده وجود دارد که به‌عنوان منبعی برای دانشجویان دیگر قابل بهره‌برداری است. در فصل نخست رویکرد نقد و در کنار آن رویکرد آموزشی نیز وجود داشته است.

در ادامه فرشاد عسگری‌کیا در این باره اظهار کرد: در قسمت عنوان این کتاب یک ادعایی مطرح می‌شود که نقد و تحلیل ساختاری محتوا است و برخوردار از روش تعریف شده از آنچه در عنوان مطرح شده نیست. البته نقد هر کدام از این پایان‌نامه‌ها آموزنده است. یکی از موارد مهم در مواجهه با این کتاب، مسئله نقد تعریف نشده است.

وی اضافه کرد: روش نقد در این کتاب تبیین نشده و ما نیاز داریم برای اهداف پژوهشی وزارت علوم و دانشگاه سوره این مقالات و پایان‌نامه‌ها یک متن قابل استناد را در قسمت پایانی نقد ۵۲ پایان‌نامه‌ داشته باشیم. پس بحث و نتیجه‌گیری از موارد دیگری است که وجود آن در این کتاب احساس می‌شود.

این مدرس در ادامه‌ی نقد این کتاب گفت: اگر این تحلیل روشمند بود نتیجه بهتری ارائه می‌داد. به‌علاوه، باید دقیق مشخص شود که این کتاب به‌عنوان کتابی است که قرار است توسط انتشارات دانشگاهی در قالب کتاب منتشر می‌شد یا باید در قالب گزارش مکتوبی به مدیران، استادان و پژوهشگران می‌رسید و اینکه چه میزان ضرورت دارد در قالب کتاب ارائه شود.

مهران هوشیار ضمن پذیرش تمامی انتقادهای وارد شده، مطرح کرد: این پایان‌نامه‌ها به لحاظ روش‌شناسی، به گونه‌ای نتیجه‌ی نقد این ۵۲ پایان‌نامه در قسمت مقدمه و پیشگفتار آمده است. با توجه به رویکرد کمک‌آموزشی که در این کتاب مطرح است؛ اگر این کتاب توسط دانشجویان تمامی رشته‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای نگارش و تنظیم پایان‌نامه‌ باشد.

در پایان، هوشیار پیرو در نتیجه‌گیری از این کتاب گفت: در مقطع کارشناسی ارشد رسالت دانشجویان این است که نسبت به اصول و هدف پژوهش و روش تحقیق، اشراف و تسلط کامل داشته باشند و در واقع اولویت بحث را روی دانشجو بودنشان بگذارند. به این معنا که دانشجو زمانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شود باید با پروپوزال خود در کلاس حضور پیدا کند. به این منظور که از ابتدای تحصیلات دانشگاهی به‌خصوص در دوره ارشد مسیر پژوهشی خود را مشخص کند. همچنین، در دانشگاه‌های معتبر دوره ارشد و دکتری به دلیل بار پژوهشی که دارند دارای یک سطح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها