سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
لزوم بهره برداری از نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای توسعه فرهنگی

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت:حتی در صورت کنترل کرونا، باید ساختار نمایشگاه مجازی کتاب را حفظ کرد چون تجربه برگزاری آن نشان داد می‌توان از ظرفیت عظیم این‌حوزه برای توسعه فرهنگی استفاده کرد.

به گزارش سخبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفت: یکی از رویکردهای فرهنگی ما ایجاد و تقویت فضای فرهنگی در کل کشور در حوزه کتاب‌خوانی، فرهنگ مطالعه و نشر است؛ البته باتوجه به شرایط فعلی وجود ویروس کرونا، برگزاری فعالیت‌های فیزیکی و حضوری تعطیل شده است اما با این حال ما توانستیم این شکاف و کمبود را به بهترین شکل ممکن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی جبران کنیم.

وی افزود: استفاده از فضای دیجیتال و فضای مجازی تنها بخشی از این‌ظرفیت عظیم را جبران می‌کند. ما باید در این حوزه پُررنگ‌تر حضور پیدا کنیم و از ظرفیت‌های مختلف آن نهایت استفاده را ببریم. مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باید تدابیری برای استفاده از این ظرفیت بیندیشند تا همسوی با تحولات روز دنیا در این بخش شاهد رشد و توسعه باشیم.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما باید تلاش کنیم که در سال‌های آینده حتی در صورت کنترل ویروس همه گیر کرونا ساختار و پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران را حفظ کنیم چرا که تجربه برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ما نشان داد، می‌توان از ظرفیت عظیم این حوزه برای توسعه فرهنگی و بالا بردن سطح مطالعه در سراسر کشور بهره‌مند شد.
 
میرتاج‌الدینی گفت: باید در حوزه فرهنگی محرومیت‌زدایی تلاش کنیم که خوشبختانه در این طرح تا حدودی شاهد این اتفاق مبارک بودیم. درواقع رویکرد ما در بخش آموزش و فرهنگ کشور باید محرومیت زدایی و آشتی جامعه و به خصوص نسل جوان با کتاب باشد.
 
وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همواره توجه ویژه‌ای به بخش فرهنگ و تقویت آن داشته‌اند؛ به گونه‌ای که بخشی از بودجه فرهنگی سال گذشته به ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه اختصاص داده شد. هر چند انتظارات و نیازهای واقعی این بخش بیش از این است. توجه ویژه به حوزه فرهنگ و کتاب باید جزو اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی و در راس برنامه‌ها و مصوبات قرار گیرد و متولیان حوزه فرهنگی باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند گامی در راستای تحقق این امر تلقی شود چرا که برای همه افراد جامعه، دسترسی یکسانی به عناصر فرهنگی و ابزار انتقال دانش و فرهنگ فراهم کرده است.
 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در پایان گفت: توجه ویژه به بخش فرهنگ، عامل توسعه و رشد هر جامعه‌ای محسوب می‌شود؛ ارتباط با کتاب یک ضرورت انکارناپذیر است که همواره باید مورد تقویت و حمایت قرار بگیرد. بنابراین با وجود همه محدودیت‌ها تلاش داریم این بخش تقویت شود.
 
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها