دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصت عادلانه‌ای را برای حضور تمام ناشران فراهم می‌آورد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور مهدوی اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصت عادلانه‌ای را برای حضور ناشران از بزرگ گرفته تا کوچک فراهم کرده و همه به یک نسبت امکان استفاده از این فضا را برای ارائه آثار خود را خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور مهدوی، مدیر انتشارات اشراق حکمت در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ضمن بیان اینکه چون دولت بنا را بر این قرارداده که احتیاطات را رعایت کند، تصریح کرد: به همین دلیل نیز نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ قطعا این امر برای پیشگیری از شیوع کرونا اقدام بسیار مثبتی است.
 
وی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصت عادلانه‌ای را برای حضور ناشران از بزرگ گرفته تا کوچک فراهم کرده و همه به یک نسبت امکان استفاده از این فضا را برای ارائه آثار خود را خواهند داشت، لذا از این بابت این فرصت به وجود آمده اقدام مبارک و مؤثری است. چون اغلب به دلیل محدودیت فضا در نمایشگاه‌های حضوری کتاب این فرصت وجود نداشت تا همه ناشران در نمایشگاه شرکت کنند و آثار خود را در معرض نمایش قرار دهند؛ معمولا ناشران بزرگ این فرصت را داشتند و ناشران کوچک با وجود علاقه فراوان عموما از شرکت در نمایشگاه‌ها و ارائه آثار به علاقه‌مندان‌شان باز‌می‌ماندند و گروه مورد هدف و مخاطبان آنها هم عموما در نمایشگاه‌ها سرگردان می‌شدند.
 
وی همچنین اظهار کرد: حتی اگر در آینده نیز این امکان به وجود آید، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب در کنار نمایشگاه‌های حضوری و اصلی کتاب بسیار مفید خواهد بود؛ چراکه آن عده از ناشران و مخاطبان که امکان دسترسی یا حضور در نمایشگاه فیزیکی کتاب را ندارند، می‌توانند از این طریق به هدف خود چه به لحاظ خرید و چه از نظر فروش، برسند.
 
مدیر انتشارات اشراق حکمت با اشاره به اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته، خریدها از اقصی‌ نقاط کشور صورت گرفته بود، بیان کرد: در واقع اگر بخواهیم از دید علاقه‌مندان و خریداران کتاب هم به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این امکان برای همه افراد از نقاط دور دست فراهم شده تا بتوانند در نمایشگاه شرکت کرده و خرید خود را انجام دهند؛ به‌واقع نمایشگاه مجازی کتاب فرصت جدید و بدیعی فراهم آورده که شاید در نمایشگاه‌های حضوری برای بسیاری از افراد فراهم نبوده است. 
 
وی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را امر مناسبی دانست و عنوان کرد: از آن وجه که صنعت نشر در این مدت ضربه زیادی خورده و اصناف در همه حوزه‌ها و همین‌طور حوزه نشر آسیب دیدند، به نظرم دولت ابزارهای زیادی دارد تا با استفاده از آن‌ها ناشران را تقویت کرده، مورد حمایت قرار داده و این مشکل را جبران کند، چون تقویت ناشران به نوعی تقویت فرهنگ کشور است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور مهدوی در پایان با اشاره به اینکه اگر دولت از آن ابزارها مثل حمایت در بحث کاغذ، اعطای وام‌های مناسب با بازپرداخت‌های مناسب هم استفاده کند بسیار در این زمینه گره‌گشا خواهد بود، گفت: البته این شرایط تابعی از وضعیت تورم است، اما در هر صورت در این بین کمک بزرگی برای ناشران خواهد بود، درواقع به‌ جاست که هم نمایشگاه مجازی کتاب به منظور رعایت حال سلامت مردم و فرهنگسازی در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شود و هم با چنین حمایت‌های جانبی ضربه و آسیب به صنعت نشر جبران شود، چراکه ارزان شدن محصولات فرهنگی قطعا در جایگاه خود کمک بزرگی به تقویت حوزه فرهنگ در کشور خواهد بود.
 
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها