دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کارگاه خوانش تخصصی نسخه‌های خطی «ذخیره خوارزمشاهی» برگزار شد

کتابخانه و موزه ملی ملک، کارگاه خوانش و بازخوانی تخصصی نسخه‌های خطی کتاب ارزشمند «ذخیره خوارزمشاهی» را با حضور شماری از دانشجویان رشته‌های پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابخانه و موزه ملی ملک، کارگاه خوانش و بازخوانی تخصصی نسخه‌های خطی کتاب ارزشمند «ذخیره خوارزمشاهی» را با حضور شماری از دانشجویان رشته‌های پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار کرد.

دکتر محمد صدر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشگر و استاد رشته طب ایرانی در این کارگاه که روز شنبه 25 دی سال 1400 خورشیدی در تالارهای کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، نسخه‌های گوناگون خطی کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» اثر سیداسماعیل بن حسن جرجانی را در جایگاه مرجعی مهم در حوزه پزشکی، برپایه مجموعه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک بررسی و تشریح کرد. این نخستین گام از همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه تخصصی طب ایران و مکمل به شمار می‌آید.

ذخیره خوارزمشاهی، بزرگ‌ترین کتاب پزشکی به زبان فارسی است که تقریبا همه بخش‌های علم پزشکی کهن را دربرمی‌گیرد. سیداسماعیل بن حسن جرجانی این کتاب پرآوازه را در نه بخش به همراه بخشی الحاقی در آغاز سده ششم هجری نگاشته است.

گنجینه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه‌های گوناگون خطی از این اثر بزرگ سیداسماعیل جرجانی را از سده‌های گوناگون دوران اسلامی در خود جای داده است. این نسخه‌ها در شناخت طب ایرانی و آموزه‌های کهن طبیبان و حکیمان ایران در تاریخ، یاری‌گر و راهگشای پژوهش‌گران برای شناخت بهتر سیر دگرگونی علم به ویژه تاریخ پزشکی در گستره ایران فرهنگی‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها