دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
لپ تاپ اچ پی بخریم یا آل این وان اچ پی؟

امروزه خرید یک سیستم سبک و بسیار کارآمد کار نسبتا سختی شده است. چرا که از طرفی،‌ قصد داریم سیستمی بخریم که قدرت بالایی داشته باشد و هم اینکه وزن بسیار زیادی نداشته و به راحتی جابه‌جا شود، در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ امروزه خرید یک سیستم سبک و بسیار کارآمد کار نسبتا سختی شده است. چرا که از طرفی،‌ قصد داریم سیستمی بخریم که قدرت بالایی داشته باشد و هم اینکه وزن بسیار زیادی نداشته و به راحتی جابه‌جا شود. در چنین شرایطی اگر اولویت اصلی شما یک سیستم قدرتمند باشد هزینه‌ی بالایی برای یک کیس کامپیوتر و یا لپ‌تاپ بکنید. چرا که قیمت لپ تاپ ایسوس با سیستم پردازشگر قدرتمند بسیار بالا بوده و حتی ممکن است از یک کیس کامپیوتر ساده هم بیشتر شود. اما گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد که می‌توان هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کارایی عالی. این گزینه خرید آل این وان است. در چنین شرایطی شما هم یک سیستم بسیار جمع‌وجور خواهید داشت و هم از پردازش بالایی برخوردار خواهید شد.

همان‌طور که از نام آن پیداست معنی All in one یعنی همه چیز در یک جا! بدین معنا که تمام سخت‌افزارهای CPU، رم،‌ کارت گرافیک، هارد، پاور و... داخل مانیتور اسمبل شده است و شما دیگر هیچ نیازی به کیس و یا سیم‌های شلوغ و پلوغ نخواهید داشت. جالب است نه؟ بیشتر شرکت‌هایی که قصد دارند از شر سیم‌های زیاد کیس، و یا فضای اضافی که باید به آن اختصاص بدهند، سیستم‌های آل این وان خریداری می‌کنند. از طرفی دیگر، نگهداری کیس کامپیوتر هم دردسرهای خاص خودش را دارد. چرا که معمولا باید زیر میز کاری قرار بگیرد که اکثرا پر از گرد و خاک شده و به مرور زمان قطعات آن صدمه می‌بیند. این در حالیست که سیستم‌ّهای آل این وان جای کمتری گرفته و نظافت و نگهداری‌شان هم بسیار آسان است. نکته مهم‌تر این که هزینه سیستم‌های آل این وان نسبت به قیمت لپ تاپ ایسوس و یا قیمت لپ تاپ لنوو و سایر برندهای بسیار گران‌قیمت، پایین‌تر است.

قابلیت حمل و نقل و مسئله باتری
برای کسانی که احتیاج زیادی به حمل و نقل کردن سیستم‌شان ندارند و استفاده‌ی بسیار زیادی از آن می‌کنند، خرید سیستم آل این وان بسیار مناسب‌تر است. چرا که استفاده‌ی بیش از حد لپ‌تاپ عمر باتری را کمتر کرده و سپس آن را فاسد می‌کند. از طرفی دیگر استفاده درست از باتری هم راه و روش‌های خاص خودش را دارد که ممکن است هر کسی با روش کالیبره کردن باتری آشنا نباشد. معمولا برای کسانی که 24 ساعته سیستم‌شان روشن است، خرید لپ تاپ اچ پی و یا حتی بهترین برندهایی که عمر باتری عالی دارند، پیشنهاد نمی‌شود. اما از آنجایی که سیستم‌های آل این وان با جریان مستقیم برق شهری کار می‌کنند، طوری طراحی شده‌اند که برای کارهای طولانی مدت بسیار مناسب باشند.

چیزی که در خرید سیستم آل این وان بسیار مهم است بدانیم، بحث عدم وجود باتری است. با این که تکنولوژی آل این وان بسیار عالی بوده و شما فقط با یک صفحه نمایشگر بزرگ و ماوس و کیبورد روبه‌رو خواهید شد، اما باید بدانید که این سیستم فقط با برق مستقیم کار کرده و با قطع شدن برق عملا شما هیچ کارایی با سیستم‌تان نخواهید داشت. در نتیجه برای کسانی که قصد دارند، به خصوص در فصل تابستان که برق بیش از حد معمول قطع می‌شود، یک سیستم خوب داشته باشند، خرید لپ‌تاپ توصیه می‌گردد. حالا ممکن است در این جا قیمت لپ تاپ ایسوس و یا قیمت لپ تاپ اچ پی با سیستم قوی، بسیار گران‌تر از آل این وان باشد، اما از آنجایی که مجهز به باتری است، ارزش خرید را دارد.
 


صفحه نمایش
تفاوت دیگری که سیستم‌های آل این وان با لپ‌تاپ دارند، صفحه نمایشگر آن‌هاست. معمولا سیستم‌های آل این وان طوری طراحی شده‌اند که صفحه‌ی نمایشگر بزرگتری داشته باشند. مثلا می‌توانیم صفحه‌های نمایشگر 25 اینچی را در سیستم‌های آل این وان مشاهده کنیم که برای کارهای طراحی و... بسیار عالی هستند. اما در لپ‌تاپ نهایتا برخی برندها صفحه‌ نمایشگرهایی تا ابعاد 17 اینچی تولید می‌کنند که حمل و نقل کردنشان کار بسیار سختیست. با این که قیمت لپ تاپ اچ پی هیچ ارتباطی به صفحه‌ی نمایشگرش ندارد و بیشتر مربوط به سیستمی می‌شود که برای آن طراحی شده، اما باز هم این موضوع می‌توان در انتخابتان نقش مهمی ایفا کند. در نتیجه اگر صفحه‌ی نمایشگر بزرگ برایتان مهم است، حتما سراغ سیستم‌های آل این وان بروید.

خرید لپ‌تاپ برای کسانی مهم است که قصد کارهای پردازشی سنگین ندارند و می‌خواهند سیستم خود را همه جا با خودشان حمل کنند. در چنین شرایطی شما می‌توانید حتی یک لپ تاپ اچ پی خوب با صفحه نمایشگر و ابعاد کوچک‌تر خریداری کنید و آن را با خودتان هر جایی که خواستید ببرید. از طرفی دیگر، ممکن است در خانه‌تان یک سیستم PC قوی داشته باشید که کارهای پردازشی‌تان را با آن انجام بدهید و برای روزهای تابستانی گرم که برق‌ها بیش از حد قطع می‌شوند یک لپ‌تاپ خوب خریداری کنید تا کارهایتان لنگ نماند. در چنین شرایطی انتخاب و خرید لپ‌تاپ می‌تواند بسیار مناسب باشد. چرا که باتری لپ‌تاپ‌ها حداقل تا 3 ساعت می‌توانند شارژ نگه دارند و شما می‌توانید در این 3 ساعت کارهای بسیار متنوعی با لپ‌تاپ‌تان انجام بدهید.

شغل برخی از افراد طوریست که باید سیستم‌شان اکثرا همراهشان باشد تا بتوانند پروژه‌هایی که کار کرده‌اند را به بقیه پرزنت یا معرفی کنند. برای مثال می‌توان به طراحان گرافیک اشاره کرد که گاهی اوقات بسیار خوب است که یک سیستم قوی داشته باشند و بتوانند با همراه داشتن لپ‌تاپشان، طرح‌هایی که کار کرده‌اند را به همکاران و یا کارفرماهایشان نشان بدهند. با این که امروزه اکثر این کارها، پس از همه‌گیری بیماری کرونا در جهان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود،‌ اما همچنان شغل‌های دیگری هم هستند که افراد در آن‌ها نیاز به همراه داشتن سیستم‌شان دارند. بدون شک در اینجا خرید سیستم قابل حملی مانند لپ تاپ اچ پی می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد. البته لپ‌تاپ‌ها هم از لحاظ طراحی و سیستم‌های پردازشگر تنوع بسیار زیادی دارند که بسته به نوع شغل هر فرد، می‌توان از انواع متنوعی استفاده کرد.
 
آیا سیستم آل این وان برای گیمینگ مناسب است؟
در یک کلام اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم:‌ خیر! با این که گفتیم سیستم‌های آل این وان از لحاظ پردازشی بسیار عالی هستند، اما بدین معنا نیست که برای کار گیمینگ طراحی شده‌اند! جالب است بدانید که ما حتی لپ‌تاپ‌های مخصوص گیمینگ داریم که دقیقا برای این کار طراحی شده‌اند و کارت گرافیک بسیار حرفه‌ای در آن‌ها وجود دارد اما برای سیستم‌های آل این وان به ندرت چنین چیزی تا به حال طراحی شده است! به همین دلیل هم قیمت لپ تاپ ایسوس مخصوص گیمینگ بسیار بالا است. چرا که کارت گرافیک 6 گیگابایتی و حافظه رم 32 گیگابایتی آن هر گیم سنگینی را می‌تواند به راحتی اجرا کند. اما ممکن است نتوانیم از سیستم‌های آل این وان انتظار چنین پردازش‌های سنگینی را داشته باشیم.

اگر بخواهیم کاملا صادقانه صحبت کنیم، باید بگوییم که معمولا کیس‌های کامپیوتر مخصوص گیمینگ برای این کار بسیار مناسب هستند. چرا که شما می‌توانید تمام سخت‌افزارهای خود مانند CPU، رم، کارت گرافیک و... را بر حسب نیاز گیمینگ‌تان انتخاب کنید. این در حالیست که چنین چیزی در مورد سیستم‌های آل این وان وجود نداشته و شما نمی‌توانید سخت‌افزارهای آن را تغییر بدهید. حتی ممکن است برای مثال با خرید لپ تاپ اچ پی بتوانید یک هارد SSD و یا رم اضافه برای آن خریداری کرده و سیستم‌تان را ارتقا بدهید. اما چنین چیزی در مورد سیستم‌های آل این وان وجود ندارد و شما قادر به انجام این کار نخواهید بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها