دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
برگزاری نشست علمی بررسی کتاب «سیاست خارجی ایران» در لبنان

نشست علمی ـ تخصصی بررسی کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: درآمدی بر اصول و مبانی نظری»، در دانشگاه لبنان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت: «نشست علمی ـ تخصصی بررسی کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: درآمدی بر اصول و مبانی نظری» در دانشگاه لبنان برگزار خواهد شد.

این نشست به همت مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی دانشكده حقوق، علوم سياسی و مديريت دانشگاه لبنان، نشست علمی - تخصصی و با هدف بررسی کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: درآمدی بر اصول و مبانی نظری از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ میلادی» اثر «عباس خامه‌یار»، پژوهشگر ایرانی و رایزن فرهنگی ایران در لبنان برگزار می‌شود.

نشست مذکور روز سه‌شنبه هفته آینده(۲۸ دی‌ماه) در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه لبنان برگزار می‌شود و مؤلف کتاب «عباس خامه‌یار»، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و «پروفسور بسام بدران»، رئیس دانشگاه لبنان در این نشست حضور دارند.

«پروفسور كمیل حبیب»، رئيس دانشكده حقوق، علوم سياسی و مديريت دانشگاه لبنان، «پروفسور احمد ملی»، رئیس مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی دانشگاه لبنان، و «عدنان منصور»، وزیر خارجه اسبق این کشور دیگر مهمانان این نشست هستند.

گفتنی است این اثر عباس خامه‌یار به زبان عربی توسط مرکز «الحضارة»(تمدن) در لبنان منتشر شد.

مرکز الحضاره در لبنان اعلام کرد با آغاز سال نو میلادی، نخستین کتاب خود را با نام «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: درآمدی بر اصول و مبانی نظری از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱» اثر خامه‌یار را روانه بازار نشر کرده است.

کتاب مذکور، ۵۶۰  صفحه‌ای و به زبان عربی نگارش شده است و در حقیقت حاصل پژوهش آکادمیک و کاربردی يک دیپلمات، فعال فرهنگی و پژوهشگری مجرب و آشنا با نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ایران است.

خامه‌یار که طی چهار دهه گذشته در صحنه‌هاى فرهنگى و سياسى  ایران حضور فعالی داشته است، می‌کوشد یافته‌هایش را به شیوایی تبیین و برداشتی روشن و شفاف از سیاست خارجی ایران به مخاطب ارائه کند.

اهمیت این کتاب بدین جهت است که نگارنده در آن به بررسی تطبیقی بنیان‌های نظری نظام جمهوری اسلامی ایران و نحوه کاربست آن‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایران می‌پردازد.

مؤلف در این کتاب پس از ارائه شرح مفصلی از مبانی و اصول نظریه‌پردازی سیاست خارجی ایران، اصول قانون اساسی را که خطوط کلی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ترسیم کرده، مورد بررسی قرار داده است.

عباس خامه‌یار همچنین به ساختار و سازوکارهای تصمیم‏‌گیری در جمهوری اسلامی ایران و نقش سایر نهادهای قانونی و سیاسی و مراکز مطالعاتی و پژوهشی در روند تصمیم‌گیری در سیاست خارجی ایران پرداخته است.

خامه‌یار در ادامه سیر تحول در سیاست خارجی ایران از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی را مورد بررسی قرار داده و در این بخش تمام رویدادها و تحولات داخلی و خارجی که بر ساختار و روند تصمیم‏‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأثير گذاشته را مورد بررسی قرار گرفته است.

با وجود اینکه کتاب برهه مشخصی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران (فاصله بین سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱) را مورد بررسی قرار داده، اما نگارنده سعی کرده است تصویری روشن و جامع از چگونگی و سیر تحول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ساختار و سازوکارهای تصمیم‌سازی و اصول و مبانی نظری تأثيرگذار بر آن را تبیین کند. از این‌رو این اثر تا حد زیادی پژوهشگران را در فهم دقیق سیاست خارجی ایران و موضع‌گیری آن در برابر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی یاری می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها