یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
دیدار اعضای انجمن علم اطلاعات و دانش‌شناسی با مهدی رمضانی

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز گذشته شنبه 25 دیماه با پیشکسوتان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در کتابخانه مرکزی پارک شهر دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست هم‌اندیشی سرپرست نهاد با استادان علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور سعید رضایی شریف آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، داوود حاصلی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، محمد حسن زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، مهرناز خراسانچی پژوهشگر حوزه کتابخانه های عمومی، منصور کوهی رستمی رییس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، لیلی سیفی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، مهدی شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه شیخ شعاعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعظم صنعت‌جو عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، محمد حسن عظیمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، عبدالحسین فرج پهلو عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، گلنسا گلینی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، فاطمه محمدبیگی عضو هیئت مدیره انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی، رحمان معرفت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، روح الله منوچهری عضو هیئت مدیره انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی، محسن نوکاریزی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و حضور مجازی احمد شعبانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، حسن اشرفیِ ریزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رحمت الله فتاحی و مهری پریرخ استادان بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر صبح روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این نشست همچنین جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شامل مهدی رمضانی سرپرست نهاد، سیدباقر میرعبداللهی سرپرست معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد احمدوند سرپرست معاونت مالی و اداری، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، هادی آشتیانی مدیر کل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی، سیامک محبوب مدیرکل دفتر برنامه ریزی، سجاد محمدیان مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش و علیرضا زندوکیلی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران حضور داشتند.

سیدباقر میرعبداللهی، سرپرست معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات در این نشست ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نشست‌های دوره‌ای مختلفی با ناشران، نویسندگان و استادان علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار کرده است و در مناسبت‌هایی چون جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، هفته کتاب و جشنواره هدهد سفید و نیز در سفرهای متعدد استانی، با کتابداران و فعالان حوزه کتاب در ارتباط است. همچنین همکاران اداره کل برنامه‌ریزی و پژوهش ـ بر حسب وظیفه ذاتی‌شان ـ با استادان و انجمن‌های مختلف کتابداری ارتباط گسترده داشته‌ و همواره از نظرات و همراهی آنان برخوردار هستند.

وی افزود: برگزاری چنین جلسه‌ای فتح باب ارتباط میان نهاد و استادان کتابداری نیست؛ چرا که این باب پیش‌تر و در دوره جناب آقای مختارپور باز شده و ما بنا داریم در ادامه این رویکرد همدلانه، سخن استادان و پیشکسوتان علم اطلاعات و دانش شناسی را بشنویم. این نشست‌ها به ایجاد رابطه عمیق‌تر میان نهاد دانشگاه و حوزه عمومی کمک می‌کند.

منصور کوهی رستمی، رییس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، ضمن خیر مقدم به استادان حاضر گفت: این جلسه به منظور بحث و گفتگو در باب کتابخانه های عمومی و بررسی مسائل و چالش‌های پیش روی کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است. به عنوان کسی که بیش از ۱۰ سال به عنوان کتابدار، مسئول کتابخانه، معاون مدیرکل و مدیرکل استان خوزستان در کتابخانه‌های عمومی فعالیت داشته‌ام، معتقدم که اگر اجماع و گفتمان مشترک بین استادان و صاحب‌نظران از یک سو و مدیران اجرایی کتابخانه های عمومی از سوی دیگر رخ دهد، شاهد ثمرات و رویه‌های ارزشمندی در حوزه کتابخانه‌های عمومی خواهیم بود.

در ادامه این نشست مرتضی کوکبی، از استادان پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه گفت: بسیار خوشحالم که امروز یک جوان پرانرژی و علاقه‌مند، مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را برعهده گرفته است و امیدوارم ایشان کتابخانه‌های عمومی را هرچه بیشتر به سمت «کاربرمحوری» حرکت دهد.

وی افزود: ما در حال حاضر، به دلایلی، کتابخانه‌هایی بدون کاربر داریم؛ در حالی که کتابخانه‌های ما باید کاربرمحور باشند. بر این اساس، توصیه من این است که مدیران نهاد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را اهمیت‌دادن به کاربران قرار دهند و به گونه‌ای مدیریت کنند که کاربران احساس کنند کتابخانه‌های عمومی واقعاً برای آنها تأسیس شده است. اگر چنین شود، شرایط کتابخانه‌های ما به سوی بهترشدن خواهد رفت.
 
مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این برنامه، با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم و حضور در میان استادان و پیشکسوتان علم اطلاعات و دانش شناسی، گفت: بنای ما از برگزاری این جلسه، شنیدن و یادگرفتن است و فارغ از اینکه تا چه زمانی توفیق خدمت در این عرصه را داشته باشم، همچون سال‌هایی که در معاونت توسعه توفیق دیدار با برخی استادان را داشتم، این جلسه را نیز فرصتی برای شنیدن می‌دانم.

وی تاکید کرد: با گوش جان آماده شنیدن نقدهای شما هستم و امیدوارم همان‌گونه که برگزاری این جلسات در سال‌های گذشته با ثمرات و توفیقاتی همراه بوده، از این هم‌اندیشی ارزشمند بهره لازم را ببریم و در جلسات آتی نتایج بررسی، پیگیری و اجرای نکات مطرح شده در این جلسه را ارائه کنیم.

مهدی رمضانی افزود: باعث خوشحالی است که میان نظرات مطرح شده و دیدگاه مورد نظر ما اختلاف نظری وجود ندارد و برخی از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده از مسائلی بوده که پس از برگزاری جلسات قبلی با استادان در دستور کار نهاد قرار گرفته و اجرای آنها با توفیقاتی هم همراه شده که مطرح شدن دوباره آنها نشان از آن دارد که ما نتوانسته ایم نسبت به فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد بدرستی اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری جلسات هم‌اندیشی با استادان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: از انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران می‌خواهم که پیوستگی برگزاری این جلسات را پیگیری کنند. نهاد هر کاری که لازم باشد برای ایجاد این پیوستگی و قرارگرفتن این جلسات در ساختار فعالیت‌های نهاد انجام خواهد داد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره الزامات و روند قانونی و همچنین محدودیت‌های موجود برای انتخاب کتابداران روستایی در برخی مناطق، انتصابات مدیران کل استانی، وضعیت بودجه، اصلاح قانون تأسیس و وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان نهاد پرداخت.

رمضانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی کتابداران، تأکید کرد: هیچ یک از مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف کشور علاقه‌مند نیستند که مجموعه کارکنان‌شان در تنگنا باشند و معیشت آنها به سختی بگذرد. در دوران فعالیت جناب آقای مختارپور شاهد بودم که معیشت کتابداران و کارکنان، دغدغه همه بخش‌های نهاد بوده و تلاش بسیاری برای بهبود این وضعیت صورت گرفت، اما در سال ۹۸ و ۹۹ که با تورمی شدید مواجه بودیم، این تلاش نسبت به رشد تورم عقب ماند.

وی افزود: شکی نیست که، با توجه به تنگناها و فشارهای اقتصادی، میزان حقوق کتابداران و کارکنان نهاد مثل سایر اقشار جامعه کفاف گذران امور را نمی‌کند. ما از این مسائل آگاه هستیم. در حدود ۳ سال حضورم در نهاد دهها سفر استانی رفته‌ام و از کتابخانه‌های روستایی تا کتابخانه‌ها مرکزی را بازدید کرده‌ و پای صحبت کتابداران و کارکنان این کتابخانه‌ها نشسته‌ام. می‌توانم موضوعاتی را از این دیدارها بازگو کنم که انسان توان روحی لازم برای درک مشکلات برخی از این عزیزان را ندارد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی برای حل مشکل بودجه نهاد و معیشت کتابداران، گفت: ما برای بهبود این شرایط از مدت‌ها پیش تلاش خود را آغاز کرده‌ایم، امروز نیز درحال تلاش هستیم و این تلاش را ادامه خواهیم داد و خود کتابداران باید در این زمینه پشتیبان ما باشند. بر این اساس، تفکیک میان خواسته‌های کتابداران و تلاش‌های ما غلط است. اگر فقط بنا به اعتراض باشد، بنده، خود، اولین معترض خواهم بود.

وی در ادامه با اشاره به انتشار مجموعه کتاب‌های «هدهد سفید» گفت: همکاری با جناب آقای عموزاده خلیلی در انتشار کتاب «هدهد سفید» نیز یکی از اقداماتی است که نشان از توجه ما به همه اقشار جامعه بوده است. همکاری مشترک ما نشان داد که می‌توانیم در کنار هم در حوزه تولید محتوا برای نوجوان موثر عمل کنیم و در این مدت ۳ سال همکاری مشترک، با تولید محتوای مناسب نشان دادیم که اساسا در کشور نباید و نمی‌توان با نگاه قشرگرایی به فعالیت فرهنگی پرداخت. ممکن است گاهی با الزامات و اقتضائاتی روبرو شویم که برای مدیریت کردن آنها تلاش می‌کنیم، اما اصلاً نگاه گروه محور در اداره کتابخانه‌های عمومی وجود نداشته است.

وی در پایان سخنانش از استادان، پژوهشگران و فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی دعوت کرد تا از فرصت ایجادشده برای هم‌اندیشی و ایجاد تعامل میان بدنه نهاد و حوزه دانشگاهی، به نفع توسعه کتابخانه‌ها و گسترش و بهبود خدمات کتابخانه‌ای در کشور، استفاده کنند تا در نهایت این حرکت منجر به ایجاد تحول در حوزه کتابخانه‌های عمومی در کشور شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها