یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
وجهه زنانه جنگ در «زنان جبهه شمالی»/ بیان روایتی متفاوت از جنگ تحمیلی

نویسنده و کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از موضوع مستند و چگونگی ساخت آن گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمد مجیدپور در میز هنر برنامه تلویزیونی «سلام تهران» در شبکه پنج سیما با اشاره به تقدیر انجام شده از مستند «زنان جبهه شمالی»، گفت: این مستند در سال جاری برای دوازدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار ارسال شد که در بخش تاریخی و فرهنگی دفاع مقدس، لوح افتخار دریافت کرد. 

وی با اشاره به چگونگی ساخت فیلم و پیدا کردن موضوع، مطرح کرد: چند سالی است درباره تاریخ شفاهی اطلاعات جمع‌آوری می‌کنم‌. یکی از سوژه‌های تاریخ شفاهی، روایت‌های دهه 60 است. یکی از این سوژه‌های جذاب، آشنایی با بانوانی بود که حدود یک سال و نیم گذشته با یکی از آن‌ها آشنا شدم. حدود 220 خانم از مرکزیت رودسر استان گیلان به منطقه جنگی اعزام شدند.

مجیدپور با اشاره به مهجور ماندن روایات‌های زنان در جنگ، گفت: درحالی‌که سه دهه از جنگ گذشته، اما این روایت‌ها هنوز به گوش ما نرسیده است. در ابتدا مانند هر پژوهشگر دیگری با تردید به قضیه نگاه می‌کردم، اما هر چه جلوتر می‌رفتم، مطمئن‌تر می‌شدم. در حال حاضر از این ماجرا فقط هزار برگ سند مکتوب داریم مانند برگه اعزام رضایت‌نامه و غیره.

وی پیرامون موضوع مستند، بیان کرد: جنگ که شروع شد خانم‌ها شروع به پشتیبانی از جنگ کردند مانند جمع‌آوری مواد اولیه، غذا، لباس، مربا و غیره. برخی از این خانم‌ها در سال‌های پایانی جنگ احساس کردند لازم است کار مفیدتری انجام دهند. به سراغ خانم جنیدی که خود مادر چهار شهید و همسر امام جمعه وقت رودسر است، رفتند. سپس مسئله با امام جمعه و مسئول جهاد استان گیلان مطرح شد. تصمیم بر این می‌شود که آشپزخانه گردان 14 صاحب‌الزمان جهاد گیلان در هویزه در نزدیکی جزایر مجنون از پاییز سال 1366 تحویل خانم‌ها گردد.

این کارگردان با اشاره به نتایج به دست آمده از این مستند، ابراز داشت: هر کاری ضعف و قوت دارد و ادعا نمی‌کنم کارم خیلی عالی بوده است. در گیلان بازتابش دیده می‌شود. پس از آن خانم‌های دیگر مثل پرستاران و غیره نیز روحیه گرفتند. سعی کردم تریبون کسی باشم که صدایی ندارد. 

مجیدپور درباره گسترش این مستند و تبدیل آن به فیلم سینمایی، عنوان کرد: از آنجایی که زمان کمی برای مستند داشتیم، نتوانستیم کامل همه مطالب را بازگو کنیم، درحالی‌که این موضوع قابلیت استفاده در فیلم سینمایی را نیز دارد. یک نمونه آن است که سارا خاتون پردگان مادر شهید آذربهرام در سال 1360 دخترش در خانه به واسطه عملیات مجاهدین، آتش می‌گیرد و جانباز ترور است. پسر این خانواده در سال 64 شهید می‌شود. در سال 66 خود این بانو به جبهه اعزام می‌شود. سپس دختر دیگرش به آن‌ها می‌پیوندد. 

این نویسنده و مستندساز در پایان با اشاره به تمایل برای ساخت دیگر موارد مشابه، گفت: حتما تمایل دارم مجددا مستند با موضوعات مشابه بسازم و صدای بانوان باشم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها