پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
تنوع کتاب، دسترسی آسان و تخفیف عوامل اصلی استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب است

مجید پرهیزگاری اظهار کرد: تنوع کتاب، دسترسی آسان و تخفیف سه عامل اصلی استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب است زیرا افراد می‌توانند همه این سه فاکتور را در کنار هم داشته باشند و علاوه بر آن از امکان ارسال پستی رایگان نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجید پرهیزگاری (مدیر نشر میلکان) در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: بیماری کرونا موجب شد که مسئولان فرهنگی شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی را جدی بگیرند تا پس از سال‌ها در شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب تغییرات عمده‌ای داشته باشد.

وی همچنین مطرح کرد: مشکل توزیع کتاب در شهرستان‌ها بسیار زیاد است زیرا در برخی شهرها با بیش از صد هزار نفر جمعیت، کتابفروشی‌ای وجود ندارد و تا پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مردم چنین شهرهایی برای تهیه کتاب با مشکل جدی روبه‌رو بودند.

او در ادامه عنوان کرد: با وجود اینکه احساس نیازی نسبت به کتاب حس می‌شود اما این کالای فرهنگی تنها کالایی است که دسترسی به آن نسبت به سایر کالاها در کشور کمتر و سخت‌تر است؛ امروز انواع مواد غذایی و اجناس و لباس در شهرستان‌ها وجود دارد اما هیچ کتابفروشی تخصصی‌ای در آن نیست. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند این نقص و خلاء را پر کند.

مدیر نشر میلکان با اشاره به محدودیت عرضه کتاب‌ توسط کتابفروشی‌ها بیان کرد: حتی اگر در برخی شهرستان‌ها هم یک یا دو کتابفروشی باشد باز هم این فروشگاه نمی‌تواند همه آثار ناشران را در دل قفسه‌های خود جای دهد اما نمایشگاه مجازی کتاب همه این مشکلات را حل کرده است.

وی یادآور شد: نمایشگاه‌های کتاب فیزیکی معمولا در زمانی برگزار می‌شود که هم زمان با ساعت اداری یا ساعت مدرسه و دانشگاه بود، همچنین از همه شهرها امکان حضور در این نمایشگاه نبود که نمایشگاه مجازی کتاب مشکل زمان و مکان را مرتفع کرده است.

او تنوع کتاب، دسترسی آسان و تخفیف را سه عامل اصلی استقبال مخاطبان از نمایشگاه‌های مجازی کتاب معرفی کرد و افزود: اکنون نمایشگاه مجازی کتاب شرایطی فراهم کرده است که افراد می‌توانند همه این سه فاکتور را در کنار هم داشته باشند و علاوه بر آن از امکان ارسال پستی رایگان نیز بهره‌مند شوند.

مدیر نشر میلکان تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که یارانه‌ها به مخاطبان واقعی اختصاص داده شود، کسی که کتاب می‌خواند و دغدغه کتاب دارد؛ تا رسالت نمایشگاه به درستی اجرا شود.

وی با طرح این موضوع که برخی معتقدند نمایشگاه کتاب باید به صورت نمایشگاهی باشد نه فروشگاهی، عنوان کرد: به‌نظرم در این زمینه بهتر است بودجه‌های بیشتری صرف کارهای ترویجی برای مطالعه و کتابخوانی اقشار مختلف جامعه شود،‌ به واقع طرح و بررسی موضوعاتی درباره مزایای خریداری و مطالعه کتاب ضرورت دارد.

مجید پرهیزگاری در پایان با تاکید بر لزوم نظارت متولیان نمایشگاه مجازی کتاب تهران بر خدمات شرکت پست گفت: سال گذشته با برخی مشکلات روبه‌رو بودیم که فقط در ساعات خاصی بسته‌های ما را قبول می‌کردند که امیدواریم این موضوع امسال حل شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها