سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
موسسه فرهنگی اکو در معرفی حکیم نظامی به جهانیان تلاش کند

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش موثر موسسه فرهنگی اکو در معرفی مشاهیر فرهنگ و ادب به جهان تاکید کرد: حکیم نظامی شاعری است که به همه فارسی‌زبانان و جهان ادبی تعلق دارد، از این رو از این موسسه انتظار داریم در معرفی این شاعر فرهیخته فارسی زبان به جهانیان تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی در نشست با رئیس موسسه فرهنگی اکو که در محل این موسسه برگزار شد به روابط خوب و دیرینه ایران و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: یکی از زمینه های فرهنگی و ادبی دو کشور، گفت و گوی سازنده، موثر و مفید میان نخبگان ایران و تاجیکستان است که باید بر آن اهتمام ویژه داشته باشیم.
 
وی در ادامه از آمادگی همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان در عرصه های فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: گرامیداشت حکیم نظامی شاعر پارسی‌گوی کشورمان یکی از مناسبت هایی است که در قالب ستاد گرامیداشت، مقرر شده برنامه های متنوعی در این زمینه برگزار شود.
 
مدیرکل حوزه وزراتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه حکیم نظامی از قلمرو پارس برخاسته و اشعار این شاعر فارسی زبان بیانگر اندیشه‌های پارسی‌زبانان در سده‌های گذشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ۲۱ اسفند‌ماه سال جاری مقارن با زادروز حکیم نظامی، هفته گرامیداشت این شاعر پارسی‌گو را در دستور کار دارد که بر این اساس برنامه‌ها و اقدامات متنوعی تا پایان سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
 
شالویی در ادامه سخنان خود به نقش موثر موسسه فرهنگی اکو در معرفی شاعران بزرگ پارسی‌گوی اشاره کرد و گفت: از این موسسه انتظار داریم تا به‌دلیل ارتباط صمیمانه با جهان به‌ویژه کشورهای پارسی زبان، در برپایی هرچه باشکوه‌تر این رویداد مهم و بزرگ فرهنگی و ادبی با همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خود همکاری‌های لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشد.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی اکو خبر داد و گفت: تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲ سلسله برنامه‌های مشترکی خواهیم داشت و از میان ۱۱ مناسبت  فرهنگی در سطح بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم بیش از نیمی از این مناسبت‌ها با کشورهای عضو اکو مشترک خواهد بود. بر‌این‌اساس تفاهمنامه‌ای با موسسه اکو در راستای همکاری‌های مشترک فرهنگی و هنری به زودی تهیه و تبادل خواهد شد.
 
رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این نشست از اهتمام ویژه این موسسه برای همکاری‌های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب امضای تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: وظیفه موسسه فرهنگی اکو این است تا شاعران و بزرگانی مانند حکیم نظامی را که از ستاره‌های درخشان ادبیات مشرق زمین و متعلق به همه جهان هستند معرفی کند تا از طریق بزرگان ادبی فضای دوستی، برادری و همدلی میان کشورها ایجاد کنیم.
 
سرور بختی تاکید کرد: حکیم نظامی شاعر بزرگ پارسی‌گوی فراتر از مرزها است و باید از طریق برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح بین‌الملل معرفی شود.
 
رئیس موسسه فرهنگی اکو ادامه داد: این موسسه تمام اهتمام خود را برای گرامیداشت حکیم نظامی و دیگر بزرگان به کار خواهد بست چرا‌که ما وارثان این بزرگان هستیم و گرامیداشت مشاهیر و فرهیختگان در سطح جهانی ازجمله وظایف موسسه فرهنگی اکو به شمار می‌آید.
 
سرور بختی در پایان گفت: نهادهای فرهنگی باید تمام تلاش خود را برای ایجاد وحدت و حمایت از یکدیگر به کار بگیرند. از این رو وظیفه موسسه فرهنگی اکو خدمت به کشورهای عضو از‌جمله جمهوری اسلامی ایران است.
 
در این نشست که اعضای ستاد گرامیداشت حکیم نظامی حضور داشتند، به ارائه گزارش مختصری از اقدامات و فعالیت‌های خود برای بزرگداشت این شاعر بزرگ پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها