یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
چگونه خواندن کتاب الکترونیک را آغاز کنیم؟

یکی از اختراعات جدید و بزرگ در چند سال اخیر کتاب الکترونیکی است که طی آن می‌توانید کتاب مورد علاقه خود را در دستگاه‌های مختلف بخوانید. اما قبل از شروع، باید در مورد پلتفرم و نحوه خواندن کتاب الکترونیکی خود چیزهایی را بدانید که شاید دانستن آنها کمک کند که از خواندن کتاب الکترونیکی لذت بیشتری ببرید. پس از آن، می توانید شروع به خواندن کتاب خود کنید!

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یکی از اختراعات جدید و بزرگ در چند سال اخیر کتاب الکترونیکی است که طی آن می‌توانید کتاب مورد علاقه خود را در دستگاه‌های مختلف بخوانید. از Kindle آمازون گرفته تا iPad یا لپ‌تاپ استاندارد... به طور کلی راه‌های زیادی برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی و حتی مکان‌های مجازی زیادی برای خرید یا تهیه رایگان آن‌ها وجود دارد. اما قبل از شروع، باید در مورد پلتفرم و نحوه خواندن کتاب الکترونیکی خود چیزهایی را بدانید که شاید دانستن آنها کمک کند که از خواندن کتاب الکترونیکی لذت بیشتری ببرید. پس از آن، می توانید شروع به خواندن کتاب خود کنید!
 
انتخاب پلتفرم مناسب با کتاب الکترونیکی و دستگاه خود
یک برنامه کتاب الکترونیکی برای تلفن همراه خود پیدا کنید. چه آیفون یا اندروید داشته باشید، اپلیکیشن‌های زیادی برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی طراحی شده‌اند. محبوب‌ترین آنها عبارتند از OverDrive Media Console، Kindle App، Google Play Books، Bluefire Reader و iBooks. ویژگی‌های هر کدام را مقایسه کنید و یکی را انتخاب کنید که مطابق با نیاز شما باشد.
اگر قصد دارید محتوای ارائه شده از طریق کتابخانه‌ها را بخوانید، از Open Fire Media استفاده کنید.
اگر می‌خواهید کتاب‌های الکترونیکی را از منابع مختلف بخوانید، Bluefire Reader را دانلود کنید.
اگر عضویت در آمازون پرایم دارید، برنامه Kindle را انتخاب کنید - با این کار بیش از 1 میلیون کتاب در اختیار شما قرار می‌گیرد تا از بخش امانت مالکان Kindle قرض بگیرید.
البته این سایت‌ها و اپ‌ها مربوط به کاربران خارجی است، هر چند شما هم در صورت علاقه به کتاب‌های خارجی می‌توانید از آنها استفاده کنید. با این حال اگر دوست دارید کتاب‌های فارسی مطالعه کنید، علاوه بر اپ‌های مناسب، سایت‌های زیادی هم برای دانلود رایگان یا خرید اشتراک ماهانه و سالانه وجود دارد و تنها نیاز شما خرید بسته اینترنت ماهانه رایتل است.
 
نرم افزار کتاب الکترونیکی را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید
دانلود و نصب نرم‌افزار کتاب الکترونیکی کمک زیادی می‌کند که شما بتوانید به آسانی و با فونت و اندازه مناسب کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. اگر می‌خواهید یک کتاب الکترونیکی را روی دسکتاپ یا لپ تاپ خود بخوانید، برنامه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. Kindle App، Calibre و Adobe Digital Editions محبوب‌ترین نرم افزارهای رایگان هستند و همگی دارای نسخه‌های Windows و Mac هستند.
اگر مرورگر شما Firefox by Mozilla است، می‌توانید EPUBReader را برای خواندن فایل‌های ePub مستقیماً در مرورگر خود دانلود کنید.
 
اگر قصد دارید ساعت‌های طولانی مطالعه کنید، یک تبلت کتابخوان الکترونیکی بخرید
 دستگاه‌هایی مانند Kindle (Amazon) و Nook (Barnes & Noble) عمر باتری طولانی‌تری نسبت به iPad دارند، به این معنی که می‌توانید هفته‌ها بدون شارژر سفر کنید. آنها همچنین دارای صفحه نمایش جوهر الکترونیکی هستند که از خیره شدن مستقیم شما به منبع نور جلوگیری می‌کند و از این لحاظ برای چشم آسان‌تر است.

پس اگر قصد دارید در طول روز اغلب در بیرون مطالعه کنید، تبلتی را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که تبلت‌های الکترونیکی فقط با کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده از شرکت‌های مربوطه خود سازگار هستند.
البته اگر هم خرید تبلت برایتان کمی مشکل است، از طریق خرید قسطی تبلت اقدام به خرید کنید. با خرید قسطی، علاوه بر آنکه خریدی راحت را انجام می‌دهید، از نظر هزینه نیز بار مالی زیادی با شما تحمیل نمی‌شود.



اگر قصد دارید انواع مطالب غنی از تصویر را بخوانید، روی iPad سرمایه گذاری کنید
با آی‌پد، می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی را از Kindle، Kobo، Nook، Google Play Books وغیره خریداری کنید و تنوع بسیار بیشتری را از نظر تامین‌کنندگان به شما می‌دهد. همچنین برای مطالب غنی از تصویر مانند کتاب‌های کمیک مناسب‌تر است. البته از iPad برای مطالعه طولانی مدت استفاده نکنید، به خصوص در فضای باز—چون چشم شما با نمایشگر LCD ممکن است خسته شود
 
خرید کتاب‌های الکترونیکی با استفاده از خدمات تجاری
مکان‌های زیادی برای خرید کتاب‌های الکترونیکی وجود دارد، از جمله فروشگاه Kindle Amazon، Kobo، iBooks، Barnes & Noble، و Sony. آمازون معمولاً ارزان‌ترین است، اما به اطراف نگاه کنید و ببینید کدام سرویس مجموعه‌ای از کتاب‌های متناسب با سلیقه شما را دارد.
اگر نسخه‌ای از کتاب الکترونیکی خود را در رایانه گم کردید، به سرویسی که آن را از آن خریداری کرده‌اید بازگردید و دوباره آن را از کتابخانه شخصی خود دانلود کنید.

کتاب‌های الکترونیکی را قرض بگیرید
کتابخانه‌ها و مدارس اغلب فهرست کتاب‌های الکترونیکی خود را دارند. برای کتابخانه‌های عمومی، برای بارگیری کتاب‌ها در دستگاه خود به کارت کتابخانه و پین نیاز دارید. برای کتابخانه‌های مدارس، برای ورود به سیستم و قرض گرفتن مطالب به شماره دانش‌آموز و پین نیاز دارید.
اگر قصد ندارید مدتی برای خواندن آنها وقت بگذارید، کتاب‌های الکترونیکی را از کتابخانه‌ها قرض بگیرید. پس از پایان دوره امانت، کتاب‌های الکترونیکی کتابخانه به طور خودکار بازگردانده می‌شوند.
 
از طریق پروژه گوتنبرگ، کتاب‌های الکترونیکی با دامنه عمومی را دانلود کنید
 این پروژه حاوی آرشیو کتاب‌های عمومی در قالب کتاب الکترونیکی است و به احتمال زیاد برای بسیاری از ایرانیان نیز جذابیت خاصی دارد. به سادگی کاتالوگ آنها را مرور کنید و چیزی را که دوست دارید انتخاب کنید، یا پایگاه داده آنها را خاص جستجو کنید.
حتی اگر علاقه مند به خواندن کتاب به زبان‌های مختلف هستید، زبان خاصی را انتخاب کنید.
 
یک سازمان دهنده کتاب الکترونیکی را دانلود کنید
همانطور که شروع به جمع‌آوری یک مجموعه کتاب الکترونیکی از طریق روش‌های بالا میکنید، ممکن است متوجه شوید که کتاب‌هایی که دانلود کرده‌اید کمی به هم ریخته شده‌اند. پس سازمان‌دهنده‌ای مانند Calibre، Alfa Ebooks Managers، Delicious Library، یا Library Thing را دانلود کنید. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند مجموعه خود را بر اساس حروف الفبا، بر اساس نویسنده، ناشر یا بر اساس زمانی سازماندهی کنید تبلت‌هایی مانند Kindle و Nook با نرم‌افزار مدیریتی عرضه می‌شوند، اما فقط برای کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده از طریق توزیع‌کنندگان آنها.

یک افزونه حذف DRM را برای سازمان‌دهندگانی که از آنها پشتیبانی می‌کنند، مانند Calibre، دانلود کنید. این کار به شما امکان می‌دهد کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده از طریق Kindle و Nook را به سازمان دهنده رایگان وارد کنید. حذف DRM معمولاً تنها در صورتی غیرقانونی است که به قصد فروش یا اشتراک گذاری فایل انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها