شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب، فراتر از تصور بود

مرتضی کاردر ضمن بیان این‌که اولین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ابهاماتی برای تعدادی از ناشران همراه بود، عنوان کرد: یارانه‌ای که به نمایشگاه مجازی کتاب تهران اختصاص پیدا کرد منجر به استقبال مردم از این نمایشگاه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مرتضی کاردر (مدیر انتشارات هرمس) در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، ضمن بیان این‌که اولین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ابهاماتی برای تعدادی از ناشران همراه بود، عنوان کرد: اما بعد از اجرایی شدن این نمایشگاه با تدارکاتی که خانه کتاب و ادبیات ایران و ناشران دیده بودند این ابهامات مرتفع شد و کسی تصور نمی‌کرد تا این حد از آن استقبال شود؛ به عبارتی اتفاقی که در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران رخ داد فراتر از تصور بود و استقبال عموم از نمایشگاه غافلگیرکننده بود.

مدیر انتشارات هرمس همچنین بیان کرد: در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال به فروش رسید که آماری قابل توجه است.

او تصریح کرد: در طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) که از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، می‌توان تعداد خرید، میزان فروش، یارانه، استان‌های پرفروش، کتابفروشان پرفروش و... را به خوبی رصد کرد؛ به نظرم این آمار و اطلاعات باید برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز به صورت شفاف اعلام شود تا برنامه‌ریزان در سیاست‌های فرهنگی از این اطلاعات به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی افزود: یارانه‌ای که به نمایشگاه مجازی کتاب تهران اختصاص پیدا کرد منجر به استقبال مردم از این نمایشگاه شد. همچنین ارسال رایگان کتاب برای خریداران از جمله عوامل انگیزشی برای خرید مردم در این نمایشگاه بود که باید در دوره‌های بعدی این نمایشگاه نیز این خدمات ادامه داشته باشد.

مدیر انتشارات هرمس دسترسی ساده مردم به کتاب را از دیگر ویژگی‌های برجسته نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد و یادآورشد: ناشران بعد از رکود یک ساله به واسطه شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران، از نمایشگاه مجازی کتاب تهران استقبال کردند و این نمایشگاه توانست به اقتصاد نشر در دوران همه‌گیری کرونا یاری برساند.

کاردر تصریح کرد: خرید کتاب‌های چند جلدی در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران برای مخاطبان، سختی‌هایی به جهت حمل و نقل به همراه داشت اما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران خریدار صرفا با ورود به سامانه خرید کتاب، کتاب‌های مدنظر خود را سفارش می‌دهد و به صورت رایگان درب منزل دریافت می‌کند.

مدیر انتشارات هرمس با تاکید بر اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عدالت نزدیک‌تر بودیم، مطرح کرد: ناشران به یک اندازه دیده شدند و بحث‌های همیشگی غرفه‌بندی ناشران در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران مطرح نبود.

مرتضی کاردر در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی باید ادامه داشته باشد حتی اگر نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران برگزار شود. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی به صورت مجازی نیز ادامه پیدا کند تا هزینه‌های جانبی از جمله هزینه اسکان، حمل و نقل و... به ناشر تحمیل نشود و هزینه و درآمد ناشی از فروش کتاب با هم همخوانی داشته باشد؛ در این صورت ناشران از برگزاری نمایشگاه‌ها سود خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها