چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
همکاری کتابخانه‌های مجلس و ملی در حوزه دیجیتال‌سازی و مرمت

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دیدار با رییس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که صبح امروز انجام شد، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آماده همکاری با کتابخانه مجلس در زمینه اجرای دو طرح آسیب‌شناسی و مرمت و همچنین دیجیتال‌سازی منابع است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، رئیس کتابخانه مجلس حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان همراه معاونان و مدیران کتابخانه مجلس  صبح امروز هشتم دیماه در کتابخانه ملی حاضر شده و با رئیس جدید این مرکز، علیرضا مختارپور قهرودی دیدارکرد.
 
رئیس کتابخانه مجلس در این جلسه گزارشی از نهضت دیجیتال‌سازی منابع که از سال گذشته در این مرکز آغاز شده را ارائه کرد و توضیح داد که این منابع هم‌اکنون در سامانه «باغ میراث بهارستان» در دسترس قرار گرفته است. وی همچنین از ایجاد سامانه «تورمجازی موزه مجلس» و قابلیت‌های این سامانه گفت.

کلید زدن پروژه بزرگ بخش مرمت و‌آسیب شناسی کتابخانه مجلس
حجت‌الاسلام قاسمیان در این نشست  از تلاش همکاران خود در کتابخانه مجلس در حوزه آسیب‌شناسی و مرمّت گفت و عنوان کرد:  «بخش مرمّت و آسیب‌شناسی کتابخانه مجلس در سال اخیر، پروژه بزرگی را با قصد مرمّت حجم قابل توجهی از آثار کتابخانه آغاز کرده و برای این منظور علاوه بر استفاده از مرمت‌گران کتابخانه، نیروهای متخصصی از بیرون کتابخانه به خدمت گرفته است. به این ترتیب مرمت منابع در یک سال اخیر، رشد چشمگیری داشته است.

همچنین رئیس کتابخانه مجلس در این دیدار توضیحاتی را درباره تحول حوزه پژوهش‌ کتابخانه مجلس ارایه داد و  از لزوم انتشار کتاب‌ها و نشریات تازه‌چاپ این مرکز با رویکرد جدید سخن گفت.

آمادگی کتابخانه ملی برای آسیب شناسی و مرمت و دیجیتال سازی منابع
 در ادامه این نشست،  علیرضا مختار پور،رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با ابراز خرسندی از دستاوردهای اخیر کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، نسبت به همکاری با این مرکز در دو طرح بزرگ آسیب‌شناسی و مرمت و همچنین دیجیتال‌سازی منابع اعلام همکاری کرد.
 
مختارپور  تاکید کرد: همکاری در حوزه دیجتال‌سازی منابع دیداری‌ و شنیداری با کتابخانه مجلس با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده برای این کار در کتابخانه ملی، در دستور کار آینده همکاری این دو کتابخانه قرار خواهد گرفت. همچنین رئیس کتابخانه ملی ایران ابراز امیدواری کرد که تفاهم‌نامه‌های خوبی برای همکاری دو مرکز منعقد شود تا تفاهم‌نامه‌های ناتمام گذشته، به سرانجام برسد.

برگزاری مجدد مجمع مهتاب و مکتب
مختارپور در این نشست با توضیح برنامه‌های خود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از تلاش برای برگزاری مجدد دو مجمع مهتاب (نشست اعضای  هماهنگی مراکز تاریخ‌‌پژوهی و بانک‌های اسنادی) و مکتب (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور) که  پیش از این در کتابخانه ملی برگزار می‌شد، خبر داد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها