سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰
سنایی، نوانديش‌ترين و نوگراترين انديشمند روزگار خود بود

محمد حسن حائري،استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اولين نشست همايش حكيم سنايي با عنوان «عرفان سنايي» گفت: سنايي نوانديش‌ترين، نوگراترين و دين‌باورترين انديشمند روزگار خود بود. اين افزون بر هنرمندي‌هايي است كه وي در قالب قصيده، غزل و مثنوي در گسترش عرفان و تصوف داشته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، حائري كه اولين سخنران نشست عرفان سنايي بود، درباره جهان‌بيني حكيمانه و ديدگاه‌هاي عارفانه سنايي گفت: سنايي از شاعراني است كه با جهان‌بيني حكيمانه و ديدگاه‌ عارفانه خود درباره خلقت عالم و نقد نظريه‌هاي عرضه شده در اين مفهوم، در عرصه سخنوري گام نهاده است.

وي افزود: بي‌ترديد شناخت جهان‌بيني وي ما را در دريافت انديشه‌هاي ديني، اجتماعي و درك مفاهيم شاعرانه وي ياري مي‌كند.

اين مدرس دانشگاه در مقاله خود به ديدگاه‌ها، مكتب‌ها و شاخه‌هاي فكري و اجتماعي سنايي پرداخت و گفت: انديشه‌هاي زرتشت، ماني، مزدك، ارسطو، افلاطون و باورهاي خردورزانه ابن سينا، فارابي و ناصرخسرو با ابعاد مختلف نظريه سنايي قابل مقايسه است. 

وي با توجه به آثار و ديدگاه‌هاي پيشينيان سنايي، به نقد و تحليل جهان‌بيني سنايي پرداخت و نظريه‌هاي او را با اصحاب تفكر پيش و پس از او مقايسه كرد. 

حائری گفت: سنايي نوانديش‌ترين، نوگراترين و دين‌باورترين انديشمند روزگار خود بود. اين افزون بر هنرمندي‌هايي است كه وي در قالب قصيده، غزل و مثنوي در گسترش عرفان و تصوف داشته است.

اين همايش به مناسبت هشتصد و پنجاهمین سال در گذشت حکیم سنایی و نام‌گذاری سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به نام او، در سالن دکتر تورانی واقع در ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرا در حال برگزاري است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط